printlogo


گشایش نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر؛«اقتصاد سرآمد»  گزارش می دهد 
بادبان های برافراشته کشتی نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر 

دریادار ایرانی:  کیفیت تولیدات حوزه دریا و دریانوردی ایران درجه یک است
​​​​​​​گروه صنایع دریایی - مهدی ده دار - عصر روز سه شنبه، ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ در حالی بادبان های کشتی نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران در محل نمایشگاه های بین المللی «شهربندربوشهر» برافراشته شد که در این رویداد تخصصی، شماری چشمگیری از مسئولان کشوری، مدیران ارشد علمی، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان، مدیران عامل صنایع دریایی ملی و استانی و همچنین مقامات محلی و مدیران ارگان های دریایی استان بوشهر حضور داشتند.  
به گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد به بندر بوشهر، امیر دریادار «شهرام ایرانی» در آیین گشایش این نمایشگاه طی اظهاراتی با ستایش کوششگری ها و تلاش های شبانه روزی صنعتگران و تاریخ سازی کنشگران علمی کشور در زمینه صنایع دریایی اظهار داشت: حضرت علی(ع) روایتی دارند که «العلم سلطان»؛ بر مبنای عملیاتی کردن همین رهنمود مولای متقیان، ما در مجموعه صنایع وابسته به نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از توانمندی و نبوغ دانشمندان ایرانی در حوزه دریا بهره 
گرفته ایم.

ناوگروه ۸۶ علم و دانش حوزه
 دریانوردی و نبوغ جوانان کشورمان را مورد استفاده قرار داد
به گفته این مقام بلندپایه ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناوگروه ۸۶ آنچه که توانست در دنیا رقم بزند چیزی نیست مگر اینکه علم و دانش حوزه دریانوردی و نبوغ جوانان کشورمان را مورد استفاده قرار داد.
وی افزود: ناوشکن دنا برای ۲۸.۵ درجه کجی طراحی شده اما در اقیانوس آرام ۴۸ درجه دچار کجی شد اما دچار سانحه نشد.

 تمام قطعات موردنیاز
 ناوشکن دنا با استفاده از ظرفیت تولید داخل تامین شده بود
ایرانی اضافه کرد: در مدت زمان هشت ماهه ماموریت ناوشکن دنا بزرگ‌‍‌ترین ابهام این بود که در این مدت چگونه قطعات تامین و تعمیرات آن انجام شد اما در کمال حیرت جهانیان تمام قطعات موردنیاز ناوشکن با استفاده از ظرفیت تولید داخل تامین شده بود.
وی با بیان اینکه ناو تمام ایرانی «دنا» با عبور موفقیت آمیز از گستره بیکران اقیانوس آرام، یک کار غیرممکن را امکان پذیر کرد، افزود: متخصصان دریایی در حوزه صنایع نظامی و دفاعی ابهام های راهبردی و پرسش های زیادی برای جهانیان ایجاد کرده اند.

در حوزه دریا و دریانوردی کیفیت تولیدات ایرانی بسیار بالا و درجه یک است
ایرانی با اشاره به برخی نقاط قوت دیگر کشور، تصریح کرد: در حوزه دریا و دریانوردی کیفیت تولیدات ایرانی بسیار بالا و درجه یک است که فعالان این عرصه باید به خود ببالند.
فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشریح برخی نقاط ضعف و تهدیدها در حوزه حکمرانی دریامحور، خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانسته ایم و شاید هم قادر نشده ایم کانون های جمعیتی را از سرزمین های داخلی ایران به کرانه های ساحلی جنوب ایران منتقل نماییم.
وی با تاکید بر مظلومیت سواحل کشور در زمینه آمایش سرزمینی و جمعیت پذیری تصریح کرد: صنعت کشتی سازی در ایران نیازمند توجه ویژه‌ای است، باید بخش قابل توجهی از بازارهای بین المللی را در اختیار بگیریم؛ زیرا اگر در گستره دریاها حضور نداشته باشیم، بخش عمده ای از منافع ملی ما  تضییع می شود.
امیر دریادار ایرانی با بیان خاطره ای از توانمندی صنعتگران ایرانی صنایع نظامی و دفاعی با کشور هندوستان در سال های دور گ، گفت: اقتدار دریایی فقط برخورداری از نیروی نظامی نیست، بلکه حک شدن عبارت «ساخت ایران» روی کالاهای مصرفی و صنعتی، خودش نوعی از قدرتمندی و اقتدار برند ایران است.
این مقام ارشد نظامی تصریح کرد: دریا از نعمت های بسیاری برخوردار است که نسل امروز به منافع و محصولات حاصل از استحصال آن نیاز دارد، بهره برداری از پهنه های خشکی را به عنوان ذخیره آیندگان، دست نخورده باقی بگذاریم.  
وی با بیان انتظار خود از صنعتگران و فعالان حوزه های علمی و شرکت های دانش بنیان گفت: بر این باور هستم که دانش و توانمندی‌های حوزه دریانوردی در آینده در واحدهای سنگین‌تری به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
ایرانی ابراز امیدواری کرد، گامی بزرگی که استان بوشهر برای توسعه دریامحور برداشته با تداوم این مسیر فعالان حوزه صنایع دریایی بتوانند بازارهای بزرگ بین المللی را در اختیار بگیرند.

برنامه ریزی برای نوسازی و توسعه4 هزار شناور ناوگان دریایی طی 10 سال
در بخش دیگری از آیین گشایش این رویداد تخصصی توسعه دریامحور، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: در شورای عالی صنایع دریایی برنامه ریزی شده برای نوسازی و توسعه ناوگان دریایی کشور ظرف ۱۰ سال چهار هزار شناور متوسط و بزرگ مقیاس ساخته شود که از این مجموع ۱۵۰ فروند آن اقیانوس پیما خواهد بود.
محمد مهدی سالاری خاطرنشان کرد: ساخت این چهار هزار شناور حجم سرمایه‌گذاری و بازاری بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار دارد که ظرفیتی ارزشمند برای صنعت شناورسازی کشور است.وی افزود: همچنین براساس ارزیابی انجام شده در آب‌های جنوب وشمال کشور ظرفیت تولید بیش از چهار میلیون تن پرورش ماهی در قفس وجود دارد که ساخت این قفس‌ها به تنهایی اقتصادی ۱۲ میلیارد دلاری دارد.رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی تصریح کرد: چنانچه این قفس‌ها ساخته و بهره برداری شود گردش مالی آن در خام فروشی تولیدات حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.
سالاری ادامه داد: در نمونه‌ای دیگر صنعت خدمات دریایی، بانکرینگ و تامین کالا برای شناورها در حوزه خلیج فارس ظرفیتی در حد ۳۰ میلیارد دلار دارد که کشورمان برای تصاحب سهم خود از این بازار باید زنجیره ارزش آن را تکمیل کند.
وی افزود: بیش از ۱۵ زنجیره ارزش در حوزه دریا، دریانوردی و خدمات دریایی قابل احصا است که یک نمونه بارز آن استفاده از انرژی نوین دریایی است.
سالاری تاکید کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب باید بهره‌برداری از دریا به شکل حداکثری و با رویکرد قرارگیری در جایگاه شایسته جهانی و رتبه نخست منطقه باشیم.
وی گفت: برای اینکه در آب‌ها فعالیت و جایگاهی شایسته داشته باشیم پیش از همه چیز ابزار نیاز است که این ابزارها باید توسط شرکت‌های دانش بنیان محقق شود و سپس صنعتگران تولیدات این حوزه را توسعه دهند.
سخنران بعدی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین اللمللی استان بوشهر بود که با ارایه آماری از مشارکت بخش های دولتی و خصوصی در این رویداد خاطرنشان کرد: در نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ۶۷ شرکت در قالب ۴۷ غرفه در حوزه کشتی سازی، تعمیرات کشتی، مهندسی دریایی، تجهیزات لایروبی و خدمات دریایی در حوزه بیمه و بانک حضور دارند.
«حسین نامور» هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی ظرفیت استان‌ها در حوزه دریا و دریانوردی، انتقال تجارب و تکنولوژی و فراهم سازی زمینه فعالیت در سیاست‌های ۹گانه توسعه دریامحور ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.وی ادامه داد: برگزاری کارگاه و میزگردهای آموزشی برای بومی سازی قطعات تحریمی و بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری بنادر از جمله برنامه‌های جانبی نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در بوشهر است.
نامور یادآور شد: نمایشگاه یاد شده از روز دوشنبه دوازدهم تا جمعه پانزدهم دی ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای عموم علاقمندان و بازدید کنندگان به توسعه دریامحور و اقتصاد دریاپایه است.
رئیس دانشگاه خلیج فارس نیز در این آیین به همکاری های مشترک صنعت و دانشگاه برای پیشبرد اهداف کلان منطقه و کشور اشاره کرد و گفت: با دریافت مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پردیس مشترک دانشگاه و پارک علم و فناوری خلیج فارس براساس مزیت‌ منطقه‌ای دریا و مسائل مهمی در حوزه انرژی، کشاورزی و محیط زیست راه اندازی خواهد شد.
«حسن مدرسی» تصریح کرد: برگزاری نخستین نمایشگاه و همایش تخصصی صنایع دریایی ایران به میزبانی بوشهر نشان داد که خوشبختانه در این منطقه جغرافیایی به درجه ای از بلوغ سازمانی و فرهنگی رسیده ایم که دستگاه های اجرایی حوزه توسعه دریامحور در کنار مجموعه های علمی و دانشگاهی به یک اقدام مشترک برای حل مسائل همت گماشته اند.  
وی افزود: تعامل دانشگاه و پارک علم و فناوری خلیج فارس در سطح استان بوشهر با همراهی و هم افزایی دستگاه های متولی توسعه دریامحور می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه هرچه بیشتر این استان را فراهم نماید.