printlogo


گفت و گوی تفصیلی« اقتصادسرآمد» با عقیل امینی   مدیرکل شیلات استان بوشهر؛
موشکافانه   به دنبال جلوگیری  از ورود فاضلاب  به چرخه  آبزی پروری  هستیم

با جلوگیری از آلودگی های نفتی جنوب استان بوشهر زیستگاه های مصنوعی  دریا احیا می شوند
​​​​​​​​​​​​​​گروه شیلات – امید اسماعیلی - برخورداری استان بوشهر از مرز طولانی با خلیج فارس و ارتباط با آب های آزاد از این طریق، فرصت مغتنمی را در اختیار آن استان برای بهره گیری از آب دریا در جهت آبزی پروری قرار داده است و بر این مبنا، یکی از محورهای اصلی توسعه استان عملیاتی گردد. فعاليت هاي شيلاتي استان بوشهر عمدتاً در دو بخش صيد و صيادي و آبزي پروري متمركز گرديده است. در حال حاضر فعاليت هاي شيلاتي بر محور توسعه پرورش آبزيان، هدايت صيد و حفاظت از ذخاير آبزيان، ايجاد اشتغال مولد، گسترش مشاركت بخش خصوصي، كمك به نوسازي ناوگان صيادي، عمران مناطق ساحلي و افزايش صادرات آبزيان متمركز گرديده است.
در همین رابطه تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با حضور در دفتر مدیرکل شیلات استان بوشهر با آقای عقیل امینی، درباره فرصت ها و مسائل آبزی پروری آن استان به گفت و گو پرداخت.
در شماره پیشین روزنامه دریایی اقتصادسرآمد دوشنبه 18دی ماه بخش اول این گفت و گو با موضوعات کمبود خوراک آبزیان در بوشهر، وارد کردن ، گونه جدید و مقاوم میگو به کشور، زنجیره تولید میگو در استان بوشهر و دانش بومی پرورش میگو منتشر شد و حالا بحش پایانی این گفت و گو را با هم پی می‌گیریم:

اقتصاد سرآمد: موضوع دیگر قابل توجه درخصوص میگو موضوعی است که سازمان شیلات و دامپزشکی آن را تکذیب کردند  و آن تولید میگو با آب های آلوده بوده است. با توجه به اینکه آب های فاضلاب در برخی موارد وارد آب های ما می شود، آیا فکری شده است که جلوی آلودگی های احتمالی گرفته شود و فضای رسانه ای منتقد شکل نگیرد؟
عقیل امینی: همیشه یک سری افراد هستند که به هر طریقی به این صنعت ضربه بزنند و با به دست آوردن سرنخ ها یا سیگنال از جایی به خاطر منافع خود، به دنبال ضربه به صنعت می روند و نهادهای نظارتی به دقت این موارد را رصد می کنند و سرنخ ها را پی می گیرند و اقدام لازم را انجام می دهند. درخصوص آلودگی ادعا شده در همان روز تکذیبیه صادر شد و با رسانه مدعی تماس گرفته شد و درخصوص صادر کننده ناشناس که این میگوها را صادر کرده است و در آن رسانه درج شده بود، با توجه به اینکه صادرکنندگان برای ما، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست باید مشخص باشند، آن رسانه باید برای ارائه گزارش دقیق باید با این ادارت گفت و گو می کرده است و خبر کذب را منتشر نمی کرد.
در خصوص ورود فاضلاب به آب ها در برخی نقاط اتفاق می افتد، اما درباره آب های مورد مصرف پرورش دهندگان، سازمان دامپزشکی، شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست تمام موارد را به صورت دقیق و موشکافانه بررسی و رصد می کنند تا در آبزی پروری فاضلاب وارد جریان آب نشود. چون میگو وارد سبد غذایی مردم می شود و با سلامت مردم درگیر است آزمایشات متعددی را پشت سر می گذارد تا وارد چرخه مصرف و صادرات شود. اگر نتیجه آزمایشات مناسب باشد، به محموله ها اجازه صادرات داده می شود. اگر حتی محموله ای آلوده باشد، محموله ها را برگشت نمی دهند، در همان کشور مقصد آنها را معدوم می کنند. در آن خبر صادرات به کشور ژاپن آورده شده بود، در صورتی که ما اصلاً به ژاپن صادرات نداریم! به کشور چین هم ما 1700 تن محموله ای مربوط به سال گذشته را در اول سال صادر کردیم، یک کیلوی آن برگشت نخورده است، چه برسد به 6 کانتینر!

اقتصاد سرآمد: درباره مسئولیت اجتماعی (CSR)  با توجه به همجواری استان با دریا انتظار این است که در کنار ساحل، یک گردشگر یا هر کس دیگری با چشم انداز ساحلی و دریایی مناسبی مواجه شود، ولی در مراجعه به ساحل در استان بوشهر، بازخورد خوبی را نمی توان از یک گردشگر یا مسافر دریافت کرد. آیا اداره شیلات در حوزه مسئولیت اجتماعی اقدامی برای بهبودبخشی به نوار ساحلی برای ارتباط مناسب تر مردم با دریا و ساحل انجام داده است؟
عقیل امینی: در حوزه مسئولیت های اجتماعی، درخصوص برخی آلودگی های نفتی که در جنوب استان اتفاق افتاده است، ورود کردیم و به زودی تفاهم نامه هایی را به شرکت های پتروشیمی امضا خواهیم کرد که خبر آن رسانه ای خواهد شد، و براساس آن در احیای زیست گاه های مصنوعی در دریا و رهاسازی آبزیان کمک خواهند کرد.
البته سؤال شما به مجموعه ادارات استان بر می گردد. در حوزه شیلات، نظر ما این است که ساحل نشینان به سمت آبزی پروری سوق دهیم و این کار در حال انجام شدن است. الان فراخوان های که داده می شود، اولیت با بومیان منطقه است. در موضوع آبزی پروری نشست های خوبی با شهرستان های استان از شمال تا جنوب داشتیم و به دنبال آن هستیم که به سمت آبزی پروری بیایند. 
در منطقه دهرود شهرستان دشتستان، روستانشینان به دلیل سختی معیشت به دنبال مهاجرت بودند. نشستی در آن منطقه با حضور مردم منطقه و پرورش دهنده جلبک و مجموعه شیلات استان برگزار شد تا پرورش جلبک را در آن منطقه انجام شود و شیلات هم از این اقدام حمایت کرد. برای یک گروه 50 نفره ، اعتبارات و تسهیلات گرفته شد و کار شرکت در آن منطقه انجام شد و الان 50 شرکت تولید جلبک در منطقه داریم و ما قطب تولید جلبک اسپیرولینای کشور هستیم.
چون هزینه پرورش ماهی در قفس برای بیشتر مردم زیاد می باشد، تصمیم گرفتیم پرورش ماهی در استخرهای پیش ساخته با هزینه های به نسبت کمتر از پرورش در قفس را در ساحل اجرایی کنیم.در موضوع پرورش صدف خوراکی که کار تکثیر آن در حال انجام است را می خواهیم که ساحل نشینان به این کار ورود کنند که هزینه تولید کمی دارند. تولید کرم نره ای ـ سیاپولیکت ها در دستور کار قرار دادیم که همیشه این کرم را از خارج از کشور وارد می کردیم. مرحله تکثیر اولیه آن در حال انجام است که ان شاء الله به مرحله تجاری برسد و ساحل نشینان بتوانند در یکی از این زمینه های پرورش ورود پیدا کنند. 

اقتصاد سرآمد: اقدامات شما، حتماً در راستای مسئولیت های اجتماعی است و به عبارتی شما به جای ماهی دادن به مردم، به دنبال یادگیری ماهیگیری برای مردم هستید. از شما ممنونیم. حرف پایانی شما چیست؟
عقیل امینی: من هم از روزنامه وزین اقتصاد سرآمد که در موضوع شیلات به خوبی ورود می کند، تشکر می کنم. در جریان گفت و گو به اقتصاد دریامحور اشاره کردم که مجموعه شیلات هم باید به خوبی به این موضوع بپردازد. همچنان که در جاهای دیگری  تأکید کردم در کل دنیا به دلیل صیدهای بی رویه و خارج از فصل، تخلفات صیادی، گرمایش زمین، پدیده النینو و ... باعث کاهش جمعیت آبزیان شده است و صنعت آبزی پروری به گونه ای نیروی محرکه صنعت شیلات در سراسر دنیا شده است و انتظار ما این است که صیادان نیز به سمت آبزی پروری سوق پیدا کنند تا ان شاء الله بتوانیم تولیدی که مدنظر کشور و سازمان فائو هست، محقق شود و بتوانیم در تولید پروتئین غذایی دنیا سهمی داشته باشیم.