printlogo


دومین همایش «تمدن دریایی-مسیر پیشرفت» در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی بندر نوشهر
ضرورت فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف سیاست‌های دریامحور

گروه دریاپایه – امید اسماعیلی - دومین همایش ملی «تمدن دریایی-مسیر پیشرفت» چهارشنبه به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) با حضور با حضور فرمانده نیروی دریایی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان بنادر ودریانوردی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، معاون سازمان شیلات ایران و‌جمعی از مدیران و‌مسئولان شرکت ها و‌ارگان های دریایی کشور آغاز به کار کرد.این همایش که با محورهایی همچون اقتصاد دریاپایه و توسعه پایدار سواحل و بنادر شکل گرفته، توجه ویژه به ظرفیت‌های مغفول دریایی ایران و راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی دارد.
ایران به دلیل دسترسی مناسب به آب‌های آزاد در جنوب و به سواحل قابل کشتیرانی در شمال که امکان تجارت بین‌المللی میان ایران و کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان را فراهم می‌کند، یکی از کشورهای مهم در حوزه حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شود.
موقعیت ژئواستراتژیک ایران در شمال تنگه هرمز و خلیج فارس هم که اهمیت فراوانی در تجارت بین‌المللی انرژی دارد از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب از سویی دیگر، امکان بهره‌مندی کشور از ظرفیت‌های دریایی را دوچندان می‌کند؛ اما برای بهره‌مندی از فرصت‌های استراتژیک دریامحور، بسترها و لوازم متعددی نیاز دارد.
در این همایش، دانشگاه‌های مختلف کشور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی همچون ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان شیلات، سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و شرکت ملی نفتکش ایران حضور و مشارکت دارند.


باید اقتصاد اقیانوسی را دنبال کنیم
 فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما باید اقتصاد اقیانوسی را دنبال کنیم و این مهم با نقش افرینی جوانان و بویژه بانوان شدنی است .
امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در این همایش گفت: امروز اگر ما در سکو و قلعه‌ای ایستاده‌ایم باید یادمان باشد که عامل اصلی مادران و بانوانی هستند که نه تنها سربازانی را برای توسعه کشور پرورش می‌دهند خود نیز وارد عرصه توسعه دریا شده و بدون هیچ ترسی از دریا به نقش افرینی می‌پردازند.
وی ادامه داد: رویکرد اسناد بالا دستی کشور بر توسعه دریا محور تاکید دارد و تاکید بر نقش افرینی جوانان در این عرصه‌ها شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تشکر از دولت و مجلس گفت: خوشبختانه دولت و مجلس در دوره جدید بسیار خوب عمل کرده‌اند زیرا دریا عرصه‌ای است که یک کار گروه و هماهنگ را می‌طلبد.
امیر ایران با اشاره به بیات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توسعه دریا محور تاکید کرد: امروز ما باید از اقتصاد دریا محور عبور کرده و به اقتصاد اقیانوس‌ها توجه کنیم و نگاهی به محدودیت‌ها نداشته باشیم و آینده را ببینیم. یک روز اندیشمندان آمریکایی می‌گفتند ایران هیچ گاه به سواحل اندونزی نمی‌رسد اما امروز با توکل به خداوند متعال و دانش و تخصص بومی نه تنها اقیانوس آرام بلکه اقیانوس اطلس را هم عبور کرده و دور دنیا را توانستیم با اقتدار عبور کنیم.
وی افزود: در زمان ماموریت ناوگروه ۸۶ یک ناو شکن در حد و اندازه ناوشکن دنا در حال عبور از اقیانوس آرام غرق شده بود و بسیار در تماس با من می‌گفتند که ناو آمریکایی غرق شده شما این ماموریت را ادامه ندهید اما من می‌گفتم این ناو ساخته ایران است و می‌تواند با موفقیت ماموریت خود را انجام دهد و این کار بزرگ با خواست خداوند متعال انجام شد و حیرت جهانیان را در پی داشت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما باید اقتصاد اقیانوسی را دنبال کنیم و این مهم با نقش افرینی جوانان و بویژه بانوان شدنی است.
امیر ایرانی با اشاره به مسائل پیش آمده در مسیر ناوگروه ۸۶ گفت: برخی کشورها از جمله فرانسه و آمریکا بحث تحریم ناو گروه ۸۶ را دنبال کردند اما همه این تحریم‌ها شکست خورد.
وی حضور در قطب جنوب را برنامه بعدی نیروی دریایی ارتش در عرصه دریا نوردی اعلام کرد و گفت: در ماموریت ۸۶ تصمیم به حضور در قطب جنوب را داشتیم اما با مسائلی که پیش آمد تابستان را از دست دادیم و با توجه به اینکه دنا برای دریانوردی در زمستان قطب تجهیز نشده بود از این ماموریت منصرف شدیم و این ماموریت به زمان دیگری موکول شد اما قطعاً فرزندان این ملت خیلی زود پرچم پر افتخار ایران اسلامی را در قطب جنوب برافراشته خواهند کرد.

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی
 امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه دومین همایش ملی تمدن دریایی _مسیر پیشرفت در جمع خبرنگاران، گفت: در سندهای بالادستی کشور تاکید بر اهمیت تمدن دریایی شده است سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی در عرصه دریا، به ما برای رسیدن به اهداف‌مان بسیار کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکید فرماندهی معظم کل قوا در این بیانیه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های حوزه دریا برای پیشرفت کشور، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه بر تمدن اسلامی و بهرمند از ظرفیت‌های دریایی تاکید دارند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در سیاست‌های دریا محور نیز بر اهمیت اقتصاد دریا تاکید شده و تمدن سازی مورد نظر است.
امیر ایران گفت: سیاست‌های بالادستی و اهمیت دریا برای پیشرفت کشور ما را بر آن داشت تا با مشارکت همه فعالان در عرصه دریا این همایش ملی را برگزار کنیم که امسال شاهده برگزاری دومین همایش ملی تمدن دریایی _مسیر پیشرفت هستیم. آنچه مهم است تمدن سازی است زیرا سرمایه گذاری و فرهنگ سازی در عرصه دریا به ما برای رسیدن به اهداف‌مان بسیار کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: محورهایی که در این همایش دنبال می‌کنیم همه در سیاست‌های ابلاغی آمده که از آن جمله می‌توان به حوزه امنیت دریا، اقتصاد دریا و حوزه‌های علمی اشاره کرد اما موضوع اصلی برای ما اقتصاد دریا محور است که می‌تواند پیشگامی در اقتصاد و پیشرفت کشور را دهند که داشته باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در این همایش دو انجمن نقش محوری دارند یکی انجمن جغرافیای کشور و دیگری انجمن ژئوپولتیک است تفاوت همایش امسال با سال گذشته مشارکت بیشتر دانشجویان و البته تعداد و تنوع مقالات ارسالی به همایش است.

تمام تلاش خود را برای تحقق سند ابلاغی توسعه دریامحور انجام می دهیم
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تعریف و در دست اجرا بودن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشور خبر داد و گفت: بهره‌برداری از این پروژه‌ها، اشتغال بسیار خوبی در کشور ایجاد می‌کند و موجب رونق اقتصادی خواهد شد.
علی اکبر صفایی نیز در این همایش اظهار داشت: دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا بتواند فعالیت جامعی را در خصوص تحقق سند ابلاغی توسعه دریامحور به عنوان نقطه عطف تاریخ کشور، انجام دهد.

اهمیت بسیار بالای تبیین توسعه دریامحور
وی ادامه داد: تبیین مقوله توسعه دریا محور بسیار مهم است و باید با ادبیات حکمرانی دریایی به خوبی آشنا شویم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سیاست های کلی توسعه دریامحور از مباحث امنیتی در حوزه دریا مسائل اقتصادی، محیط زیست، علوم و فناوری، اجتماعی و فرهنگی را در بر می گیرد، عنوان کرد: در مسیر توسعه دریامحور طرح جامع بنادر بازرگانی کشور، مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، طرح ویژه و راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جزایر جنوب کشور و سند آمایش مراکز لجستیک کشور به عنوان اسناد و مطالعات پشتیبان در حوزه توسعه دریامحور مدنظر قرار گرفته است.
صفایی با بیان اینکه در مسیر تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور، چندین وزارتخانه متولی هستند، خاطرنشان کرد: اقدامات در کارگروه موضوعی ستاد اجرایی سازی سیاست های کلی توسعه دریامحور  دنبال می شود و دولت تمام تلاش خود را به کار بسته است تا ساختار اجرایی سازی اجرایی سازی سیاست های کلی توسعه دریامحور ایجاد شود و در این مسیر باید شاهد همکاری و همراهی و باید تمامی دستگاه های مرتبط باشیم.

مشورت با بخش خصوص و ارگان های دریایی کشور
وی ادامه داد: از بخش خصوصی در حوزه توسعه دریامحور مشورت گرفته ایم تا بتوانیم سند ملی جامعی را داشته باشیم و دولت، بخش خصوصی، ارگان های دریایی نظر خود را ارائه کنند تا در اجرا با کمترین مشکل مواجه باشیم و با مصوبه دولت و ابلاغ آن، شاهد کلید خوردن اقدامات اجرایی باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان از تعریف و در دست اجرا بودن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش حمل و نقل دریایی کشور خبر داد و اعلام کرد: این پروژه‌ها بعضا در حال اجرا هستند و انشالله با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسند و اشتغال‌زایی خوبی در کشور ایجاد می‌کنند و موجب رونق اقتصادی می‌شوند.


مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:
خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ کشنده در سال جاری برای فعالسازی کریدور شمال- جنوب
مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ دستگاه کشنده در سال جاری از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن این شرکت به یک شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی اشاره کرد و گفت: هدف ما تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی است که این هدف، با خرید بندر سالیانکای روسیه و راه‌اندازی خطوط مستقیم کانتینری در بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب، تا حد زیادی محقق شده است.
 محمدرضا مدرس‌خیابانی در همایش تمدن دریایی-مسیر پیشرفت با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی در منطقه خلیج‌فارس، با حمل ۲۹ میلیون تُن کالا طی سال گذشته در حال انجام مأموریت کمک به توسعه اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون از شرق تا غرب دنیا، از هند و چین گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین در حال فعالیت بوده و شناورهای گروه کشتیرانی در حال جابه‌جایی انواع کالاهای صادراتی و اقلام مورد نیاز کشور از اقصی نقاط دنیا هستند.
وی در ادامه، با اشاره به ابلاغیه توسعه‌ دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: این ابلاغیه ابتکار و فرصت بی‌نظیری است که باید در راستای اجرای دقیق آن، همتی مضاعف به کار بُرد؛ بر این اساس این امیدواری وجود دارد که همایش‌های بعدی به محلی برای ارائه گزارش پیشرفت امور، بر‌اساس ابلاغیه توسعه دریامحور تبدیل شود.
وی خواستار همراهی همه جانبه تمامی دستگاه‌های مربوطه برای اجرای ابلاغیه توسعه دریامحور شد و خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص، اقدامات خود را سرعت بخشیده است؛ به نحوی که یکی‌ از برنامه ها در این مسیر، تجهیز و توسعه و نیز نوسازی ناوگان در بخش‌های مختلف است؛ ضمن اینکه سند راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس محورهای این ابلاغیه در حال بازنگری است.
مدرس خیابانی، راهبردهای مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی اعلام کرد و گفت: تاکنون ساخت چهار فروند شناور در صنایع کشتی‌سازی داخلی آغاز شده، ضمن اینکه شش فروند شناور نیز، با مأموریت‌های ویژه در مجموعه کشتی‌سازی اروندان متعلق به گروه کشتیرانی ساخته خواهند شد که ساخت تمام این شناورها، آزمونی بزرگ برای صنایع کشتی‌سازی داخلی است.
وی با اشاره به نیاز جاری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به انواع کانتینر، ادامه داد: علیرغم تلاشی که از سوی گروه کشتیرانی صورت گرفت، صنایع داخلی اشتیاقی برای تولید کانتینر نشان ندادند، هر چند گروه کشتیرانی کماکان مشتاق است در همراهی با صنایع داخلی، ساخت کانتینر را داخلی‌سازی و نیاز ناوگان را از تولیدات داخلی تأمین کند.
مدرس‌خیابانی با برشمردن توانمندی‌های داخلی کشور در حوزه تولید سوخت، به بحث تولید سوخت‌کم‌سولفور مورد نیاز کشتی‌های ناوگان پرداخت و گفت: با همت و کوشش صنایع داخلی، هم اکنون سوخت مورد نیاز شناورها در داخل تولید و تأمین می‌شود که امید داریم با رقابتی شدن قیمت‌ها‌، سوخت تولید داخل را با استفاده از زیرساخت بانکرینگ کشور به بازارهای منطقه‌ای عرضه کنیم.
وی همچنین به خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ دستگاه کشنده در سال جاری از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن این شرکت به یک شرکت حمل و نقل چندوجهی اشاره کرد و ادامه داد: هدف ما تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی است که این هدف، با خرید بندر سالیانکای روسیه و راه‌اندازی خطوط مستقیم کانتینری در بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب، تا حد زیادی محقق شده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه این شرکت، هم اکنون در تمام بخش‌ها از سوخت گرفته تا روغن و تعمیرات دوره‌ای در حال استفاده از توان داخلی است، گفت: مطالعاتی در دست انجام داریم که طی آن، سرمایه‌گذاری مستقیم در سواحل مکران در حوزه اوراق شناورها صورت گیرد‌.
مدرس‌خیابانی در پایان تأکید کرد: توسعه و رونق بندر چابهار یکی راهبردهای جدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده که نیازمند یاری دستگاه‌های اجرایی است؛ به خصوص اینکه تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا در تحقق این راهبرد بسیار جایگاه ویژه‌ای دارند که امید داریم به زودی به سرانجام برسد.

ضرورت تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب
عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه دریامحور، موتور محرک و پیشران اقتصاد کشور است، گفت: ایران باید به جایگاه شایسته خود در حوزه دریایی، بین کشورهای مختلف دنیا، برسد.
 محمد حسین علامه در «نشست تخصصی رویکرد، تدابیر و برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی» در حاشیه «دومین همایش تمدن دریایی مسیر پیشرفت» در بندر نوشهر، درخصوص سیاست‌های کلی توسعه دریامحور  اظهار داشت: هر دستگاه براساس قانون و مقررات تکالیفی را در حوزه توسعه دریامحور بر عهده دارد و پیشنهاد آسیب شناسی قوانین و مقررات در حوزه توسعه دریامحور مطرح کرده ایم و باید راهبری جامع توسعه دریامحور برای اقدام یکپارچه مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید قطب‌های توسعه دریایی و مراکز لجستیک شکل گیرد و موجب شود شاهد تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور باشیم، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم تسهیل و توسعه سرمایه گذاری است و باید در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری به خوبی عمل شود.
معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید بنگاه های اقتصادی در بنادر کشور شکل گیرد و بازگشت سرمایه برای فعالان اقتصادی با اطمینان رقم بخورد و سرمایه گذاران در این زمینه دغدغه ای نداشته باشند.
علامه خاطر نشان کرپد: زمانی که شرایط به گونه ای رقم بخورد که سرمایه به سواحل سرازیر شود، اقتدار و امنیت دریایی محقق می شود و اشتغال آفرینی به نحو مطلوب صورت می گیرد.