printlogo


توسعه صنعت شیلات مستلزم تنوع‌بخشی در محصولات آبزی

رییس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، توسعه صنعت شیلات را مستلزم تنوع‌بخشی در محصولات آبزی دانست.
به گزارش اقتصادسرآمد، سیدحسن جلیلی، رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان با اشاره به این‌که یکی از ارکان توسعه دریا محور حوزه شیلات است، گفت: توسعه شیلات منوط به توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی است که این نیز به نوبه خود مستلزم ایجاد، تقویت و توسعه بازار آبزیان و محصولات شیلاتی است.
وی اظهار کرد: برای توسعه بازار آبزیان دو مسیر در پیش رو داریم. یکی مسیر مربوط به فرهنگ‌سازی و افزایش تقاضا که برای تحقق این مهم باید روی تغییر علایق، سلایق، نوع تقاضا و نیز فرهنگ در گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان، با توجه به گستردگی اقلیم و سرزمینی ایران کار کنیم که مردم اقصی نقاط کشور به مصرف فرآورده‌های دریایی علاقه‌مند شوند، این امر می‌تواند با تبلیغات، فرهنگ‌سازی، آموزش و اقداماتی از این دست محقق شود.
جلیلی ادامه داد: راه دیگر دستیابی به بازار، طراحی و تولید محصولات مطابق سلایق گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان است. برای مثال برای گروه‌های مختلف سنی، درآمدی، جغرافیای محل زندگی، شرایط زندگی شهری و کاشانه‌ای و نظایر این‌ها، با ایجاد تنوع در طعم، شکل و بافت، محصولاتی را طراحی و فرموله کنیم.
رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان تصریح کرد: بدیهی است که این کار مستلزم تنوع‌بخشی هرچه بیشتر به فرآورده‌های آبزیان است تا جایی که بتواند پاسخگوی خواسته‌ها و ترجیحات مصرف‌کننده باشد، بنابراین افزایش تقاضا، رغبت به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را نیز بیشتر خواهد کرد.
به گفته وی، این امر باعث افزایش مزیت نسبی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و رونق این بخش خواهد شد که از جمله مباحث بسیار مهمی است که در بحث توسعه اقتصاد دریا محور در راستای تحقق اهداف سازمان شیلات ایران، برای توسعه اقتصاد شیلاتی کشور دنبال می‌کنیم.