printlogo


بررسی تاثیر ناآرامی های باب المندب بر نفت و کشتیرانی؛«روزنامه دریایی سرآمد» باز نشر می کند
افزایش روزافزون قیمت نفت متاثر از دریای سرخ 

چرا نرخ حمل و نقل دریایی صعودی است؟
​​​​​​​گروه نفت و انرژی – اکبرمحمودی -  دریای سرخ یکی از متراکم ترین کانال های کشتیرانی در جهان است. در جنوب دریای سرخ تنگه آبی باب المندب بین جیبوتی و یمن قرار دارد. این منطقه مورد هدف حوثی ها است وهر کشتی که از کانال سوئز عبور کند یا از اقیانوس هند باید از تنگه باب المندب و دریای سرخ عبور کند.
حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می گذرد که ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر را شامل می شود.

هزینه های حمل و نقل
هزینه حمل و نقل کالا در دریای سرخ از زمان آغاز حملات حوثی ها در اواخر نوامبر افزایش یافته است و تورم جهانی را تهدید می کند. با تشدید بحران، نرخ جهانی حمل و نقل کانتینری و نرخ حمل و نقل دریایی در مسیرهای اصلی همچنان در حال افزایش است.
بر اساس شاخص جهانی کانتینر Drury - که نرخ حمل و نقل کانتینری را در هشت مسیر اصلی به و از ایالات متحده، اروپا و آسیا دنبال می کند - هزینه حمل کانتینر ۴۰ فوتی در هفته گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافت و به ۳۰۷۲ دلار رسیده است و شاخص ترکیبی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل میلادی، ۴۴ درصد افزایش یافته است. این بالاترین قیمت برای حمل و نقل کانتینری از اکتبر ۲۰۲۲ است و بیش از دو برابر سطوح قبل از همه گیری کرونا است.
شرکت مشاوره آکسفورد اکونومیکس هفته گذشته - قبل از حملات تحت رهبری ایالات متحده - پیش بینی کرد که اگر دریای سرخ برای چندین ماه به روی ترافیک تجاری بسته بماند، نرخ بالاتر حمل و نقل می تواند تا پایان سال ۲۰۲۴؛ ۰.۷ درصد به نرخ تورم سالانه قیمت مصرف کننده اضافه کند.
شرکت‌های جهانی پست و تحویل کالا نیز می‌گویند که هزینه‌ها سر به فلک کشیده و نرخ حمل‌ونقل دریایی برای یک کانتینر ۴۰ فوتی به طور مثال از شانگ‌های به بریتانیا بیش از ۴ برابر افزایش یافته بود.
شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز چندی پی در گزارشی هشدار داده بود که شرکت‌های جهانی پست و تحویل کالا با افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل دریایی و هوایی و همچنین سرگردانی کشتی‌های باری و عدم عبور آن‌ها از دریای سرخ دچار ضرر وزیان‌های شدیدی شده‌اند.
این شبکه به نقل از کارشناسان این صنعت تصریح کرد ه بود که این شرایط زنجیره‌های تأمین جهانی را تهدید می‌کند؛ زنجیره‌هایی که پس از سه سال پرتلاطم ناشی از فشارهای تورمی و تاخیرهای طولانی تحویل کالا در دوران کرونا، در حال حاضر با مشکل بزرگی مواجه هستند.
طبق گزارش ها، نرخ تحویل با کامیون در خاورمیانه نیز تجربه افزایش بیش از دو برابری را داشته است.
آلن بائر، مدیرعامل شرکت خدمات حمل و نقل اواِل آمریکا OL USA به سی‌ان‌بی‌سی گفته بود: در طول دوران کرونا، به دلیل تأثیری که این بیماری همه‌گیر بر زنجیره تأمین جهانی داشت، قیمت‌های حمل و نقل آهسته‌تر افزایش یافت.
وی گفته بود: آنچه ما در اینجا تجربه می‌کنیم رویدادی (ناگهان) مانند کلید برق است که در آن کشتی‌ها در شرایط واقعی به جای دیگری هدایت می‌شوند.
بائر در ادامه تصریح کرد که در برخی از خطوط تجاری، نرخ حمل و نقل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و "به نظر نمی‌رسد که این امر کاملاً ناشی از تغییرات عرضه و تقاضا باشد. "
بر اساس گزارش قبلی شبکه سی‌ان‌بی‌سی، بزرگترین خط کشتیرانی جهان یعنی شرکت ام‌اس‌سی MSC، اولین شرکتی بود که نرخ حمل و نقل خود را از مبدأ هند ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد.
Drewry پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های نقدی شرق به غرب در هفته‌های آینده به دلیل وضعیت دریای سرخ/سوئز همچنان افزایش یابد

آخرین وضعیت حمل و نقل چگونه است؟
شاخص جهانی کانتینر Drewry در هفته ای که گذشت با ۱۵ درصد افزایش به ۳۰۷۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است که در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.
آخرین شاخص ترکیبی Drewry WCI با ۳۰۷۲ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۲۲ است و ۱۱۶ درصد بیشتر از میانگین نرخ ۱۴۲۰ دلاری سال ۲۰۱۹ (پیش از همه گیری کرونا) است.
میانگین شاخص ترکیبی برای سال تا به امروز ۲۸۷۱ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی است که ۱۹۶ دلار بالاتر از میانگین نرخ ۲۶۷۵ دلاری ۱۰ ساله است (که در دوره استثنایی کووید ۲۰۲۰-۲۲ افزایش یافته بود.)
نرخ حمل و نقل شانگهای به جنوا با ۲۵ درصد افزایش به ۵۲۱۳ دلار در هر فیو رسید. به دنبال آن نرخ ها در شانگهای تا روتردام با ۲۳ درصد افزایش به ۴۴۰۶ دلار در هر کانینر ۴۰ فوتی رسید. به همین ترتیب، نرخ ها در روتردام به شانگهای با ۱۹ درصد افزایش به ۶۵۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. به طور مشابه، نرخ ها در شانگهای به نیویورک با ۸ درصد افزایش به ۴۱۷۰ دلار در هر فیو رسید. همچنین، نرخ ها در شانگهای به لس آنجلس با ۲ درصد افزایش به ۲۷۹۰ دلار در هر جعبه ۴۰ فوتی رسید. اما نرخ های نیویورک به روتردام و روتردام به نیویورک به ترتیب با ۱ درصد افزایش به ۵۹۹ دلار و ۱۵۱۳ دلار در هر کانینر ۴۰ فوتی رسید. برعکس، نرخ‌های لس‌آنجلس به شانگهای با ۱ درصد کاهش به ۷۶۶ دلار در هر جعبه ۴۰ فوتی رسید.
Drewry پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های نقدی شرق به غرب در هفته‌های آینده به دلیل وضعیت دریای سرخ/سوئز همچنان افزایش یابد.