printlogo


ابلاغ تيپ الگويي طرح زنجيره ارزش  به 11 استان كشور

با دبيري مديران شيلات، تيپ الگويي طرح زنجيره ارزش و خوشه توليد به 11 استان كشور ابلاغ شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران صبح امروز درگفتگو با راديو اقتصاد گفت: سازمان شيلات ايران باهمكاري شوراي عالي صنايع دريايي در موضوعات مختلفي همچون شناورهاي صيد و صيادي و پشتيبان، زنجيره هاي ارزش آبزي پروري در داخل كه مراحل پيش از توليد و فراوري را در بر مي گيرد هماهنگي هاي لازم را انجام مي دهد تا ايران همچون ساير كشورها به سمت و سوي تامين پروتئين از طريق آبزيان حركت كند.
سيدحسين حسين افزود: طرح زنجيره ارزش آبزيان به عنوان تيپ الگويي به 11 استان كشور ابلاغ شد و ساير استان ها نيز براي اجراي آن آمادگي لازم را دارند.
وي با اعلام اين كه ميزان توليد جهاني آبزيان 218 ميليون تن است گفت: در 46 ساله اخير كشور ما توانسته است از توليد 35 ميليون تني در اوايل انقلاب اسلامي به توليد يك ميليون و 352 هزار تن آبزي دست يابد كه 751 هزار تن آن از راه صيد و صيادي و 601 هزار تن از طريق آبزي پروري بوده است.
حسيني ادامه داد: در سند امنيت غذايي كه توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان شده است مقرر شد كه تا سال 1411 ميزان توليد آبزيان به 2.6 ميليون تن برسد و در اين راستا لازم است تمامي بخش هاي توليد، حين توليد و پس از آن براي به سرانجام رسيدن اين زنجيره كمك كند.
وي افزود: سهم پروتئين آبزيان مصرفي مردم در حال حاضر 16 درصد است كه با برنامه ريزي هاي انجام شده به 25 تا 30 درصد خواهد رسيد.
زنجيره هاي ارزش، همراهي ارگان هاي دريايي با يكديگر و راهنمايي براي حضور حداكثري سرمايه گذاران بخش خصوصي را برشمرد و خاطر نشان كرد: در سال گذشته سرمايه گذاري بخش خصوصي 11 هزار و 800 ميليارد تومان برآورد شد كه اين رقم در سال جاري از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار بود.
حسيني ادامه داد: استفاده از دانش شركت هاي دانش بنيان همچون نانوحباب توانسته است انقلاب بزرگي در صنعت شيلات و آبزي پروري و افزايش توليد بردارد كه از فن آوري هايي از اين دست استفاده حداكثري خواهد شد.
وي تاكيد كرد: از تمامي علاقمندان و سرمايه گذاران براي حضور در اين زمينه دعوت مي شود تا بتوانيم شاهد رشد و توسعه آبزي پروري در كشورمان باشيم.
حسيني درباره پايداري زنجيره ارزش گفت: با توجه به ظرفيت قابل توجه كشورمان در حوزه صنعت شيلات، امكان پرورش آبزيان در آب هاي شيرين، شور و لب شور، غيرمتعارف و زمين هاي لم يزرع امكان توليد ميگو در حال حاضر در 20 هزار هكتار از اراضي تحت بررسي قرار گرفته كه با اضافه شدن 6 هزار هكتار ديگر و ساخت 14 هزار هكتار ديگر تا دوسال آينده سطح زيركشت ميگو از افزايش قابل توجهي برخوردار خواهد شد.