printlogo


امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بازار سرمایه به« اقتصادسرآمد» می‌گوید:
برگشت بورس به رشد سال 99 بعید است

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - بازار سرمایه چند ماهی است که رکود را تجربه می‌کند. رکودی که همراه با کاهش ارزش و حجم معاملات سبب ناامید و خسته‌شدن گروهی از سرمایه‌گذاران بورس شده است خروج نقدینگی از بورس و صندوق‌های ثابت در حالی صورت می‌گیرد که این روزها نوعی رونق در بازارهای رقیب بورس نظیر خودرو، طلا، ارزهای آزاد دیده می‌شود درباره چرایی این وضع، نظر امین‌الرعایا یکی از کارشناسان بازار سرمایه را جویا شدیم که در ادامه آمده است.

برگشت قیمت دلار به محدوده 
50هزار تومان
محمدامین امین‌الرعایا، تکنیکالیست بورس درباره دلار به «اقتصادسرآمد» گفت: به دلیل تحرکات اتفاق‌افتاده در منطقه و مشکلات کشور با دو همسایه پاکستان و عراق درباره حملات تروریستی، دلار در بازار آزاد روند صعودی گرفت و تا محدوده 54هزار تومان نیز افزایش قیمت را تجربه کرد.
او افزود: معمولا در دو ماه پایانی سال شمسی، ناترازی بودجه و احتمال افزایش سفرهای خارجی سبب رشد تقاضا برای ارز در بازار آزاد می‌شود.
این تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به شکل شماره 1 پیش‌بینی کرد: در روزهای آتی ترمز رشد ارز در بازار ازاد کشیده می‌شود و دوباره دلار به محدوده 50هزار تومان بازمی‌گردد.
امین‌الرعایا اضافه کرد: با مداخله بازارگردان و بانک مرکزی برای کنترل در روزهای آتی حجم عرضه ارز در بازار اضافه می‌شود که همین امر از التهاب بازار می‌کاهد.

فراز و فرود طلا در بازار 
او درباره نوسان‌های طلا گفت: به دلیل ترس افزایش دامنه مناقشه‌های منطقه و احتمال بروز جنگ سبب رشد تقاضا برای طلا نزد سرمایه‌گذاران شده بود که همین امر موجب رشد قیمت طلا و سکه را در بازار داخل شد.
امین‌الرعایا پیش‌بینی کرد: در وضع فعلی با توجه به تنش‌ها در مرزهای همسایه کشور طلا در همین حدود باقی می‌ماند.
این تحلیل‌گر اظهار کرد: اقدام خوب بانک مرکزی در مورد عرضه سکه طلا جدید بدون تاریخ و شمش طلا در بازار منجر تعدیل قیمت این فلز زرد خواهد شد.
او پیش‌بینی کرد: طلا در روزها و هفته‌های آتی رشد چشمگیری نخواهد داشت و حتی با کاهش تنش‌ها در منطقه احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد.
امین‌الرعایا یادآور شد: از آنجایی که قیمت طلا تحت تاثیر دو پارامتر قیمت ارز و قیمت جهانی این فلز زرد است. با توجه به کنترل ارز در بازار آزاد با دخالت بانک مرکزی و با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، سیر نزولی در طلا نیز دور از انتظار نیست.

بازار بورس
به گفته امین‌الرعایا، بورس در هفته‌های گذشته وضع نوسانی را تجربه کرد و حضور سفته‌بازان مشهود بود.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
او پیش‌‎بینی کرد: با شروع بهمن و از اواسط ماه جاری می‌توان انتظار کمی رونق بعید نیست. هر سال و در دو ماه پایانی تحرکاتی برای صعود بورس شکل می‌گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد کرد: سرمایه‌گذاران بهتر است چند هفته مانده به رونق بورس را صبر کنند و از حرکت‌های هیجانی پرهیز کنند.
او پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه رشد معنادار بازار سرمایه تحت تاثیر فاکتورهای خوب اقتصادی است و دورنمای خوبی از اقتصاد نیست به همین دلیل نباید انتظار رشد خوب مانند نیمه اول سال 99 از بورس داشت.

بازار ساختمان
امین‌الرعایا درباره بازار مسکن گفت: بازار ملک این روزها با رکود همراه است و خریداران رغبتی برای خرید نشان نمی‌دهند.
او اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی (میل‌گرد و آهن که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی و وابسته به ارز هستند) قیمت تمام‌شده در حال افزایش است، اما تقاضا همچنان پایین است که این امر موجب رکود تورمی در بازار مسکن خواهد شد.
رکود تورمی حالتی است که در عین افزایش قیمت‌ها با کاهش رشد اقتصادی همراه است. کاهش رشد اقتصادی نیز در طول زمان منجر به افزایش نرخ بیکاری خواهد شد. به زبان ساده می‌توان گفت در زمانی که رشد اقتصادی کُند و قیمت کالاها و خدمات نیز در حال افزایش است، رکود تورمی یا استگ‌فلیشن به وجود می‌آید.

کاهش 6649 واحدی شاخص کل بورس
نماگر اصلی بازار سرمایه یک ساعت اول زمان معاملات را صعودی بود، اما در ادامه زمان معاملات با عرضه‌های فراوان نتوانست تاب بیاورد و حتی تراز روز یکشنبه را هم از دست داد و منفی شد.
شاخص کل بورس سومین روز کاری هفته را با کاهش 6هزار و 649واحدی به پایان رساند و در سطح 2میلیون و 146هزار و 563واحد ایستاد. 
ارزش معاملات خرد 5میلیارد تومان و 538میلیارد تومان نیز خروج پول حقیقی از بورس ثبت شد.
شرکت‌های نفت و گاز پتروشیمی تامین با 731، گروه مپنا با 484، ایران‌خودرو با 478، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 475 و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 449واحد بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص داشتند و در نقطه مقابل شرکت‌های پتروشیمی بوعلی‌سینا با 789، پتروشیمی پردیس با 285، مخابرات ایران با 276 و پالایش نفت بندرعبارس با 232واحد بالاترین نقش را در جلوگیری از کاهش شاخص کل داشتند.
طبق شکل (1) مربوط به دلار: سقف 62 هزار تومان و کف 44هزار تومان دیده می‌شود. قیمت ارز در بازار آزاد پس از رسیدن به محدوده 62هکزار تومان وارد فاز اصلاحی زمانی شده است و یک توالی سه موجی ABC را اکنون اجرا می‌کند. نقطه B، موجود در نمودار چند روز قبل تست شد و نمودار در روند اصلاحی و رسیدن به نقطهC ، در حال رسیدن به محدوده قیمتی 48 تا 50هزار تومان است.
شکل شماره (2) مربوط به نمودار طلا ۱۸ عیار ایران: هر گرم طلا پس از رسیدن به محدوده ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، وارد فاز اصلاحی ABCDE شده است که در این فاز پس از تست نقطه D در محدوده ۲میلیون ۷۰۰ هزار تومان(در روزهای اخیر)، در روند نزولی بعدی احتمال رسیدن به محدوده ۲میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان در مرحله اول وجود دارد و در صورت ادامه‌دار بودن کاهش قیمت، حتی می‌تواند اعدادی در محدوده ۲میلیون و ۱۰۰ الی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را هم تجربه کند که البته با توجه به مولفه‌های اقتصادی کمی بعید است.