printlogo


دولت می گوید به دنبال تأمین آب شرب ساکنان حاشیه دریاست؛ روزنامه دریایی سرآمد گزارش می‌دهد
«۱۰۱ پروژه آب شیرین‌کن» در حال ساخت

گروه آب و انرژی – مرجان کریمی - تأکید دولت بر اجرای سیاست انتقال آب دریا برای مصارف شُرب و صنعت است به طوری که هم‌اکنون تعداد ۱۰۱ پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت ۶۷۲ هزار و ۴۰۰ متر‌مکعب در شبانه‌روز در حال ساخت و بهره‌برداری است که از این تعداد، ۸۰ پروژه با ظرفیت ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۱ پروژه با ظرفیت ۱۴۸ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که این نشان از عزم و اراده دولت برای تأمین آب شرب ساکنان حاشیه دریا دارد.
به گزارش خبرنگار دریایی سرآمد، امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر در کشور تعداد ۱۰۱ پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت ۶۷۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت و بهره‌برداری است.
وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مکلف شده است از طریق بخش خصوصی تا پایان اجرای برنامه، تمهیدات لازم برای تأمین، طراحی و ساخت حداقل ۸۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزررا از طریق خرید تضمینی آب شیرین‌شده و نیز مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب‌شیرین‌کن‌ها از طریق انتقال فناوری به داخل توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام برساند.
او در خصوص استان‌ها و شهرهای دارای سامانه آب‌شیرین‌کن گفت: تعداد ۱۰۱ پروژه آب‌شیرین‌کن فوق از سال ۱۳۸۵ تاکنون و در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، مازندران، گيلان، گلستان، سمنان، البرز، اصفهان، کرمان، مرکزی و شهر کاشان در حال ساخت و بهره‌برداری است.
به گفته امینی در حال حاضر با تداوم فعالیت‌ها در دولت سیزدهم، جمعیت زیر پوشش تأسیسات آب شیرین‌کن در کل کشور به بیش از سه  میلیون و ۷۴۷ هزار نفر رسیده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه به سیاست وزارت نیرو در راستای راه‌اندازی تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: جزیره قشم محصور در دریاست و ظرفیتی جز پروژه‌های نمک‌زدایی ندارد؛ از این رو تمامی پروژه‌های تامین آب قشم معطوف به سرمایه‌گذاری در بخش آب‌شیرین‌کن‌هاست. تا کنون با احتساب پروژه‌ تازه‌تأسیس درگهان و لافت، ظرفیت تولید روزانه در شهرستان قشم به بیش از ۳۸ هزار متر مکعب رسیده و با تکمیل سایر پروژه‌های در دست اقدام، ظرفیتی معادل ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز وارد شبکه تأمین آب قشم خواهد شد و جمعیت تحت پوشش این تأسیسات در جزیره قشم به ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.
او افزود: عملیات اجرای خط انتقال آب از سایت قشم مولد به طول هشت کیلومتر به پایان رسیده است و انتقال آب به مخزن «پی پشت» با موفقیت انجام و انتقال ۵۰۰۰ مترمکعب آب در شبانه‌روز از سایت «قشم مولد» برنامه‌ریزی شده است که باعث بهبود وضعیت آب شرب جمعیتی افزون بر ۱۹هزار و ۲۹۱ نفر در جزیره قشم خواهد شد.
امینی در زمینه هزینه ساخت کارخانه آب‌شیرین‌کن عنوان کرد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط بخش خصوصی برای تولید این میزان آب شیرین بالغ بر ١٣٠ میلیارد تومان است.
او در خصوص سایر پروژه‌های انجام‌شده در جزیره قشم طى سال جارى گفت: ارتقای آب‌شیرین‌کن شهر سوزا  که باعث پایداری تامین آب و افزايش ظرفيت توليد از ١٠٠ متر‌مكعب به ٢٠٠٠ مترمكعب در شبانه‌روز شده است، ارتقا و بازسازی ایستگاه پمپاژ سدهای خالصی و مپنا، احداث خط انتقال از تأسيسات قشم مولد به طول هشت كيلومتر برای تأمين آب مورد نياز شهر لافت و ١١ روستاى منطقه با جمعيت ١٩هزار نفر (آب توليدى ٣٠٠٠ مترمكعب) از مهم‌ترین اقدامات برای تامین پایدار آب شرب این جزیره بوده است.
به گفته امینی ارزش پروژه‌هاى انجام‌شده و در دست انجام در سطح جزيره قشم از ابتداى دولت سيزدهم تاكنون بالغ بر ١٠٠٠ ميليارد تومان است.

صنایع کشور برای انتقال آب دریا
 پیشقدم شده‌اند
اوایل آذرماه امسال بود که گروهی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه آب به ابتکار شرکت مدیریت منابع آب برای بررسی موضوع انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق و جنوب شرق کشور گرد هم آمدند تا در قالب سلسله نشست‌های گفت‌گوی آبی و در یک جلسه چالشی نظرات و انتقادات خود را به اشتراک بگذارند.
در ابتدای این نشست عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور به عنوان میزبان و مدیر نشست ضمن اشاره به اینکه شرکت مدیریت منابع آب بنا دارد تا در قالب نشست‌های گفتگوی آبی، مباحث و مسائل کلان آب کشور را با حضور موافقان و مخالفان به بحث بگذارد، گفت: حق هر شهروند ایرانی است که در جریان آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به پروژه‌های آبی کشور باشد.
بزرگ‌زاده افزود: گفتگو‌های آبی به ما کمک می‌کند تا در این حوزه تولید دانش انجام دهیم و نیز در تعامل با نخبگان و متخصصان این حوزه ضمن شناسایی کاستی‌ها و آشکار کردن حقایق به جبران خطا‌ها و تقویت نقاط قوت بپردازیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای پروژه‌های انتقال آب از دریا چیزی بالغ بر ۸ میلیارد دلار از منابع بخش خصوصی اعتبار در نظر گرفته شده و این پروژه با جدیت دنبال می‌شود، از میهمانان جلسه خواست تا نظرات خود را در این باره بیان کنند.

حاج زوار: آب انتقالی از دریا آب ارزشمند است نه گران
در این نشست «مهرداد حاج زوار»، مشاور انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی به عنوان موافق اجرای طرح‌های انتقال آب از دریا گفت: روند تاریخی تلاش‌ها برای حل مشکل کم آبی در ایران نشان می‌دهد که زمانی از طریق سد‌سازی به دنبال حل مشکل بودیم و گذشت زمان نشان داد که سد‌های ساخته شده تا چه میزان در مدیریت منابع آب به ما کمک کرده اند. همین‌طور در یک مقطع انتقال بین حوضه‌ای مورد تاکید بود و در حال حاضر نیز بحث انتقال آب از دریا مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دوستان منتقد عمدتاً می‌گویند که آب انتقال یافته از دریا به فلات مرکزی آب گرانی است، اما من می‌خواهم بگویم این آب یک آب ارزشمند است. در واقع با اجرای این پروژه‌ها ما آب ارزشمندی را از دریا به حوضه‌های آبریز داخلی تزریق می‌کنیم که جایگزین آب فعلی برای صنایع می‌شود.
حاج زوار اضافه کرد: در تمام کشور‌های جهان صنایع بهای تمام شده آب را پرداخت می‌کنند و در ایران نیز باید همین رویه اتفاق بیافتد و آب ارزشمند دریا به جای آب‌های سطحی و زیر‌زمینی در فلات مرکزی مورد استفاده صنایع قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از دریا در بند ۱۲۰ طرح آمایش سرزمین صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: بر اساس طرح آمایش سرزمین و دیگر اسناد بالادستی، دولت مکلف است تا بخشی از نیاز آبی فلات مرکزی را از طریق آب‌های نامتعارف همانند انتقال آب از دریا تامین کند.
وی در ادامه بیان کرد: برای اجرای این پروژه‌ها صنایع خود پیشقدم شده‌اند و با بکارگیری فناوری‌های نوین قرار است نسبت به انتقال آب دریا اقدام کنند و اینکه گفته می‌شود آب انتقال یافته گران خواهد بود، در حالی است که خود صنایع در این باره محاسبات لازم را انجام داده اند و حتماً برای آن‌ها توجیه اقتصادی دارد که وارد فاز اجرایی طرح شده اند.
ادامه دارد