printlogo


کارگروه تخصصی پاسداشت زبان فارسی  در بوشهر برگزار شد


بوشهر- سهیلا کرمپورنیا خبرنگار اقتصادسرآمد- کارگروه تخصصی پاسداشت زبان فارسی در راستای هموار سازی اجرای قانون منع استفاده از لغات و اصطلاحات بیگانه سر در اماکن عمومی روز گذشته در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.
 علیرضا تقی خانی کارشناس ستاد پاسداشت زبان فارسی وزارت ارشاد گفت: شهرداری باید با همکاری مراجع صدور مجوز فعالیت، اطلاعات لازم را در مورد قانون ممنوعیت و آیین نامه اجرایی و مفاد این دستورالعمل در اختیار متقاضیان اخذ تابلو و نیز متصدیان قرار دهد و مجوز نصب تابلو را زمانی صادر کند که متقاضی تأییدیه نام و طرح تابلو را از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کند و به شهرداری ارائه دهد.
تقی خانی افزود: ادارات اماکن در فرایند تاییدیه های صنفی ، مسئله تاییدیه نام تابلو را در اولویت تاییدیه های خود قرار داده و متقاضی را به تارنمای پاسداشت زبان فارسی به آدرس: farsipasdash.ir یا ادارات فرهنگ وارشاداسلامی هدایت نمایند.
کارشناس ستاد پاسداشت زبان فارسی اذعان نمود: طی بررسی های صورت گرفته استان بوشهر در راستای اجرای قانون منع استفاده از لغات و اصطلاحات بیگانه به عنوان استان همدل و پیشگام در برخورد با تابلوهای غیرفارسی در سطح کشور بوده و از این فرصت باید بهترین بهره برداری را اخذ کرد و با امتداد جلسات مسیر اجرای قانون را هموار ساخت.
علیرضا تقی خانی اضافه کرد: هدف ما در پاسداشت زبان فارسی، قلع و قمع کردن اصناف نیست و ما با در نظر گرفتن مشکلات مردم ، انعطاف و سیاست گذاری لازم را پیاده سازی خواهیم کرد و با درایت پیش خواهیم رفت و مصمم در اجرای قانون هستیم.
وی در مورد نام ها و اسامی مربوط به یک منطقه و استان ، گفت: برخی اسامی محلی مربوط به یک منطقه، ممکن است در منطقه ی دیگر معنا و مفهوم ناپسند یا دارای برداشت منفی باشد ، به همین خاطر فرهنگستان زبان فارسی اینگونه لغات را صرفا در همان منطقه تایید نموده و در منطقه دیگر ممنوع کرده است.