printlogo


مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی
صادرات ماهیان زینتی  از آذربایجان شرقی به عمان


مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صادرات ماهیان زینتی در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: برای نخستین بار است که مجوز صادرات ماهیان زینتی به استان صادر می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، جواد گوزلی در جمع خبرنگاران افزود: این محموله صادراتی به طور رسمی پس از اخذ مجوزهای لازم از استان به مقصد کشور عمان ارسال شد.
وی با تشکر از ادارات و سازمان های مسئول برای صدور مجوزهای لازم و ایجاد کریدورهای صادراتی اعلام کرد: ماهیان زینتی صادر شده بیشتر از خانواده دیسکس، کوپی، گلدفیش، آنجل، آروانا، مولی و تترا بودند که برای توسعه همکاری و به صورت نمونه به مقصد عمان از کشور خارج شده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار قطعه ماهی زینتی در سال ۱۴۰۱ در استان گفت: شهرستان‌های تبریز و آذرشهر ۲ قطب مهم تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شمال غرب کشور هستند که از نظر ارزآوری و ایجاد اشتغال حائز اهمیت هستند.
وی ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی در استان به ‌دلیل داشتن امکانات اولیه تولید، زودبازده بودن، بازارپسندی و نزدیکی به کشورهای همسایه برای صادرات ماهی، جایگاه ویژه ای برای سرمایه‌گذاری دارد.
گوزلی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار از طریق پرورش ماهیان زینتی، اعلام کرد: در استان آذربایجان شرقی بیش از۵۰ فروشگاه در حوزه فروش تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که لوازم و ماهیان زینتی را در اختیار شهروندان قرار می دهند.وی افزود: به منظور رونق هرچه بهتر و بیشتر این صنعت، تشکیل تعاونی پرورش دهندگان ماهیان زینتی، ایجاد نمایشگاه دائمی و پایانه صادرات این گونه ماهیان جزو برنامه های اولویت دار مدیریت شیلات استان است.مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین از استحصال خاویار برای نخستین بار از مزرعه ای در شهرستان جلفا خبر داد.
جواد گوزلی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۶۹ قطعه فیل ماهی ماده با متوسط وزنی حدود ۹۰ کیلوگرم در این مرکز نگهداری می شود.