printlogo


رییس مؤسسه ISC عنوان کرد:
ضرورت توسعه ظرفیت‌های علم و فناوری دریامحور

رییس مؤسسه ISC به تبیین تولیدات علمی بین المللی دریامحور جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۳ با ۲۸۱۶ مدرک جایگاه ۳۲ بین المللی و جایگاه ۴ کشورهای اسلامی را دارا است.
به گزارش اقتصادسرآمد ، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC در دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور در محل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر که با حضور امیردریادار دکتر حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر میهمانان داخلی و خارجی و محققان حوزه علوم دریایی برگزار شد، بر اهمیت توسعه پایدار در حوزه دریا تاکید کرد.
وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی توسعه دریا محور که در ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ابلاغ شد، «دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی هستند». همچنین رهبر معظم انقلاب در این ابلاغیه در خصوص ظرفیت و جایگاه ایران در استفاده از دریا فرودند: «ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند.»
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد که پتانسیل مناسبی جهت گسترش اقتصاد دانش بنیان دریا محور است.
فاضل زاده افزود: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از هشت ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی، یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین انجام داد، و برگ زرین دیگری در کارنامه علم، فناوری و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران از خود بر جای گذاشت. این حرکت عظیم رکوردهای بسیاری در حوزه علم و فناوری را در تاریخ کشور ثبت نمود.
وی به تبیین تولیدات علمی بین المللی دریامحور جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید علم جایگاه پانزدهم بر اساس پایگاه اسکوپوس و جایگاه هفدهم بر اساس پایگاه وب او ساینس را دارد. همچنین بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در خصوص اقتصادهای نوآور برتر، کشورهای هند، ایران و قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته اند.
رئیس مؤسسه IS خاطرنشان کرد: در حوزه تولیدات علمی بین المللی دریا محور در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۳ ایران با ۲۸۱۶ مدرک جایگاه ۳۲ در سطح بین المللی و جایگاه ۴ در میان کشورهای اسلامی را داراست.
فاضل زاده به نقش دانشگاه‌های کشور در تولیدات علمی دریا محور پرداخت و گفت: در سطح کشور دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب با ۵۲۰، ۳۷۲ و ۱۶۷ مدرک، بیشترین تولیدات علمی را در حوزه علوم دریا داشته اند.
وی گفت: به طور متوسط سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ همایش ملی و بین‌المللی توسط مؤسسه ISC نمایه سازی می‌شود که در حدود یک درصد از این همایش‌ها در حوزه علوم دریا است. که نشان می‌دهد ظرفیت تحقیقات علوم دریایی مغفول مانده و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.
در انتهای این دیدار نیز دکتر فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC لوح یادبود ISC را به دکتر امیر اشتری رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر 
تقدیم کرد.