printlogo


صدور موافقت اصولی با تولید خاویار  در اردبیل


مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: برای اولین بار موافقت اصولی برای پرورش خاویار در محدوده قزل‌اوزن خلخال صادر شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد،  محمد اله‌بخش در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع فعالان اقتصادی در اردبیل، اظهار کرد: در بحث اقتصادی و زیربخش‌های آن اقتصاد دریامحور با تاکید مقام معظم رهبری از حوزه‌های مختلف و تأثیرگذار در تأمین امنیت غذایی است که ضرورت دارد در این بخش تحولات به صورت اساسی و زیربنایی انجام شود.
وی تصریح کرد: در تأمین امنیت غذایی و دسترسی راحت مردم به غذای کافی در کنار گوشت سفید و قرمز، مصرف انواع ماهیان باید مورد توجه قرار گیرد تا سرانه پایین مصرف آبزیان ارتقا یابد.
مدیرکل شیلات استان اردبیل با آمار تولید آبزیان در سطح جهانی و ملی اشاره کرد و گفت: 218 میلیون تن تولید آبزیان در سطح دنیا است که عمده آنها از محل صید و بخشی نیز از محل آبزی‌پروری است.
اله‌بخش افزود: در تولید آبزیان مصرف کم آب و سایر نهاده‌ها را شاهد هستیم به طوری که در مقایسه با گوشت سفید و قرمز، در تولید آبزیان تنها 400 لیتر آب مصرف می‌شود که به صرفه اقتصادی است.
وی به بهبود تراز کشورمان در سایه صادرات محصولات با ارزش دریایی و آبزی‌پروری اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر رشد 20 درصدی را از لحاظ وزن و ارزش در این حوزه شاهد هستیم و در کنار آن ایران در آبزی‌پروری اقدامات خوبی انجام داده به طوری که 56 درصد تولیدات از محل صید و صیادی و 44 درصد از محل آبزی‌پروری به دست آمده است.