printlogo


بیش از چهار میلیون قطعه بچه ماهی  در سیستان و بلوچستان توزیع شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان از توزیع بیش از چهار میلیون قطعه بچه ماهی بین آبزی پروران و منابع آبی استان  با هدف ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی، صیاد و آبزی پرور در سالجاری خبر داد.
به گزار ش اقتصادسرآمد، عیسی میرانی شاهرودی به ایرنا اظهارکرد: شرایط آب و هوایی سیستان و بلوچستان مستعد پرورش انواع گونه های ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و زینتی در تمام طول سال است و در نیمه اول سال در شمال و مرکز استان پرورش گونه های گرمابی و در نیمه دوم سال پرورش گونه های سردابی انجام می‌شود ضمن اینکه در جنوب استان در تمام طول سال شرایط برای رشد و پرورش ماهیان گرمابی فراهم است.
وی ادامه داد: از نیمه اسفندماه هر سال تا پایان خرداد ماه سال آینده روند توزیع بچه ماهیان گرمابی از نوع کپور معمولی، آمور، فیتوفاگ و بیگهد بصورت رایگان در بین آبزی پروران و بیش از ۳۰۰ منبع آبی سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: با مساعد شدن شرایط دمایی توزیع بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان از نیمه دوم شهریور تا پایان آذر ماه انجام می‌شود و تا اوایل اردیبهشت سال بعد روند پرورش ماهیان سردابی ادامه دارد.
وی بیان کرد: بیش از چهار میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی از نوع کپور معمولی، آمورو فیتوفاگ و بیگهد بین آبزی پروران و منابع آبی استان با هدف ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی، صیاد و آبزی پرور توزیع شده و همچنین در بحث پرورش ماهیان سردابی از ابتدای شهریور ماه سالجاری تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سردابی ( قزل آلا) در ۱۰۰ باب استخر پرورش ماهی استان رهاسازی شده و طی روزهای آتی روند رهاسازی بچه ماهیان سردابی همچنان ادامه دارد.
شاهرودی بیان کرد: تعداد کل استخرهای پرورش ماهی سیستان و بلوچستان بیش از سه هزار و ۸۰۰ باب است که غالب این استخرها بصورت دومنظوره بعنوان ذخیره آب و پرورش ماهی استفاده می‌شود.
وی تصریح کرد: دروه پرورش ماهیان گرمابی از زمان رهاسازی حدود هشت ماه و دوره پرورش ماهیان سردابی از شهریور ماه حدود ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد و میزان تولید ماهیان گرمابی در سالجاری در استخرهای پرورش ماهی و منابع آبی استان بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تن پیش بینی می‌شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در راستای حمایت از تولید کنندگان و ایجاد اشتغال افزود: برای ایجاد اشتغال و اجرای سیاست های حمایتی این اداره کل هر ساله بچه ماهی گرمابی از نوع کپور معمولی و آمور، فیتوفاگ و بیگ هد در زمان مناسب و با وزن مناسب بصورت رایگان در اختیار بهره برداران قرار می گیرد و همه ساله در جهت افزایش آگاهی و توانمند سازی جوامع بهره بردار اجرای دوره های آموزشی و ترویجی بصورت مستمر در طول سال در حال برگزاری است.