printlogo


«اقتصادسرآمد»گزارش می‌دهد
واگرایی شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل بورس

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل (هم‌وزن) هزار و 454واحد در سومین روز معاملاتی هفته جاری رشد کرد، اما شاخص کل بورس هزار و 814واحد نزول را ثبت کرد رشد ناهمگون این دو شاخص بورس نشان‌دهنده یکسان نبودن نگاه فعالان بازار سرمایه به شرکت‌های موجود در بورس است.
شاخص بورس مفهومی است که بر اساس آن می‌توان یک سنجش و ارزیابی را در خصوص موضوعی خاص انجام داد. شاخص‌ها به‌ منزله‌ معیارهایی هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان کمیت، کیفیت و… را اندازه‌گیری کرد. در بازار سرمایه هم شاخص‌ها معیارهای مهمی هستند که با بررسی و تحلیل آن‌ها می‌توان وضع گذشته و حال بورس را از جنبه‌های مختلف ارزیابی و حتی روند آینده بورس را نیز پیش‌بینی کرد.
رشد شاخص کل (هم‌وزن) در زمانی محقق می‌شود که استقبال سرمایه‌گذاران از شرکت‌های با سرمایه کمتر در مقایسه با شرکت‌های با سرمایه بالا بیشتر باشد در این زمان است که رشد یک شاخص با کاهش دیگری همراه می‌شود. به عبارت دیگر واگرایی اتفاق می‌افتد.
شاخص کل (هم‌‌‌‌وزن) معیاری برای سنجش وضع بازار سرمایه است که در راستای رصد تغییرات بازار به شکل روزانه و حتی در بازه‌‌‌‌های طولانی‌مدت کمک‌‌‌‌کننده خواهد بود. وجه تسمیه‌‌‌‌ این شاخص به‌عنوان شاخص هم‌‌‌‌وزن در آن است که تأثیرات شرکت‌‌‌‌ها و نمادهای مختلف بر روی آن مستقل از کوچک یا بزرگ بودن شرکت‌‌‌‌ها است. به عبارت دیگر، تأثیرپذیری این شاخص از شرکت‌‌‌‌های کوچک و بزرگ به یک اندازه است و این‌‌‌‌گونه نیست که شرکت‌‌‌‌هایی که ارزش بالایی دارند بتوانند در این شاخص اثر بیشتری بگذارند.
نزول شاخص‌سازها
کاهش شاخص کل بورس و سبز بودن شاخص کل (هم‌وزن) همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های با سرمایه بالا یا همان شاخص‌سازها روز خوبی را نداشتند.
سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز همان شرکت‌‌‌‌های بزرگی هستند که اوضاع آن‌‌‌‌ها و مثبت یا منفی بودنشان اثر به‌سزایی بر روی شاخص کل بورس دارد؛ بنابراین از این شرکت‌‌‌‌های بزرگ به‌عنوان سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز در بازار سرمایه یاد می‌‌‌‌شود.

کاهش قیمت ارز در بازار آزاد
پس از اینکه در هفته گذشته ارز در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت و تا محدوده 58هزار تومان نیز پیش رفت. اقدامات بازارساز و صحبت‌های رئیس بانک مرکزی سبب شد ارز وارد فاز نزولی شود؛ به طوری که در لحظه تنظیم گزارش در محدوده 55هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفته بود: یکی از سیاست‌های ما در سال جاری کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی بود که در نتیجه اجرای این سیاست در 12 ماهه منتهی به دی ماه امسال نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ و نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۳ رسید‌.

راه‌اندازی بازار سلف ارز در مرکز مبادله
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در مرکز مبادله عرضه می‌شود، اضافه کرده بود: در بازار ارز بزودی ارز بازار سلف را راه‌اندازی می‌کنیم تلاش ما این است که ارز را حداقل برای یک ماه پیش فروش کنیم و به تدریج دوره آن را طولانی‌تر کنیم.
فرزین خاطرنشان کرده بود: همانطور که اشاره شد از مرکز مبادله در تامین ارز کشور استفاده می‌کنیم و با توجه به ذخایر مناسبی که داریم فکر می‌کنم در سال آینده بتوانیم ارز بیشتری را در خدمت تولید کشور قرار دهیم.
فعالان بازار سرمایه همواره نرخ ارز در بازار آزاد یا نیمایی را رصد می‌کنند چراکه نوسان‌های نرخ ارز تاثیر مستقیم بر کاهش یا افزایش بهای تمام‌شده و به تبع آن حاشیه سود شرکت‌ها دارد.
به طور معمول در زمان افزایش قیمت ارز، سود شرکت‌های صادراتی افزایش و سود شرکت‌هایی که مواد اولیه را با قیمت‌های جهانی تهیه می‌کنند کاهش می‌یابد.

تاثیر بر شاخص کل
شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با هزار و 209، فولاد مبارکه اصفهان با هزار و صدو پنجاه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 422، سرمایه‌گذاری غدیر با 352، بانک ملت با 347 واحد بالاترین تاثیر را در نزول شاخص کل بورس داشتند و در نقطه مقابل شرکت‌های مخابرات ایران به دلیل انتشار گمانه‌زنی‌هایی درباره نزدیک بودن افزایش سرمایه با 1191، گروه مپنا با 362، نفت و گاز پتروشیمی تامین با 350 و پالایش نفت اصفهان با 261 مانع از کاهش بیشتر شاخص کل شدند.

عرضه اولیه آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران
چهارشنبه هفته جاری فرابورس میزبان عرضه اولیه شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی است.
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) به این معنا است که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.
مطابق با اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، مجموعا ۸۰۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم، معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران با نماد «بیوتیک» عرضه می‌شود.این عرضه اولیه به روش ترکیبی و طی دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، ۳۲ میلیون و ۱۱۶ هزار سهم به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) عرضه و کشف قیمت انجام می‌شود. در مرحله دوم، ۶۴ میلیون و ۲۳۲ هزار سهم به قیمت ثابت کشف‌شده در مرحله اول، به عموم سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود.هر سهم این شرکت 18340 ریال ارزش‌گذاری شده است.
پیش از این سید احمد موسوی، مدیرعامل آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران در معرفی این مجموعه گفته بود: فعالیت اصلی این مجموعه تولید مواد اولیه دارو است. محل کارخانه نیز در ساری است که از سال 1374 تأسیس شده و در سال 1380 تولید آن آغاز شده است.
او با بیان به اینکه ساخت و راه‌اندازی این شرکت با هدف تأمین و تولید خانواده آنتی‌بیوتیک‌ها بوده که در زمینی به مساحت 16 هکتار به بهره‌برداری برداری رسیده است، افزوده بود: مجموعه آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران سال 1400 در فرابورس پذیرش شد.

نیمی از سهم بازار آنتی‌بیوتیک‌ها در اختیار «بیوتیک»
مدیرعامل «بیوتیک» از در اختیار داشتن سهم 60 درصدی بازار خانواده پنی‌سیلین و 50 درصدی سفیکسیم توسط این مجموعه خبر داده و گفته بود: به طور متوسط حدود ۵۰ درصد از بازار آنتی‌بیوتیک در اختیار این مجموعه است‌ و در تلاش هستیم برای چشم‌انداز 1404 نیز جزو تولیدکنندگان اصلی و برترین تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک در کشور باشیم.