printlogo


رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
ایران آمادگی راه اندازی خط تولید واکسن آبزیان در مالزی را دارد


رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران قابلیت تولید واکسن‌های جدید آبزیان را داشته و در این زمینه آمادگی داریم خط تولید این واکسن را در کشور مالزی راه اندازی کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، سید مجتبی خیام نکویی در دومین نشست هیأت عالی رتبه وزارت کشاورزی و امنیت غذایی مالزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران که در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد، گفت: در این مقطع زمانی اراده مسؤولان دو کشور ایران و مالزی برای ارتقای روابط بسیار مشهود است و امید آن می‌رود بتوانیم همکاری‌های مشترک را در قالب برنامه‌های اجرایی در بخش کشاورزی ارتقا دهیم.
خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: با توجه به مورد تاکید قرار داشتن حوزه شیلات، ایجاد مرکز مشترک تحقیقات شیلات ایران پیشنهاد دیگری است که ما آمادگی داریم با محوریت ماهیان خاویاری و محصولات فرآوری شده آبزیان به مالزی کمک کنیم و متقابلاً از کمک‌های این کشور در تولیدات شیلاتی بهره مند شویم. در حوزه علوم دامی نیز آمادگی داریم مرکز تحقیقات مشترک ایران و مالزی را راه اندازی کنیم.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: ایران قابلیت تولید واکسن‌های جدید آبزیان را نیز داشته و در این زمینه آمادگی داریم خط تولید واکسن را در کشور مالزی راه اندازی کنیم. همچنین آمادگی ورود به تحقیقات مشترک در زمینه تولید حشره کش‌ها با استفاده از عصاره گیاهان دارویی را نیز داریم. در حوزه مؤسسه رازی نیز، آمادگی برای تولید مشترک بذر واکسن نوترکیب نیوکاسل و بذر واکسن آنفلوانرای فوق حاد وجود دارد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه آمادگی داریم تجربیات خود را در زمینه تولید مشترک بذر واکسن نوترکیب گامبورو در اختیار مالزی قرار دهیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه میانگین مصرف برنج توسط مالزیایی‌ها سالانه حدود ۹۰ کیلوگرم یعنی سه برابر هر ایرانی است، آمادگی داریم در این زمینه هم ارزیابی لاین‌های برنج محتمل به شوری را به عنوان اقدامی مشترک آغاز کنیم.