printlogo


تولید آبزیان استان سمنان در دولت سیزدهم تا ۱۰ درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید انواع آبزیان در این استان به همت دولت سیزدهم از سه به ۱۰ درصد در سال افزایش یافت.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدرضا قاسمی به رسانه‌ها ابراز کرد: ظرفیت تولید آبزیان در استان سمنان اکنون یکهزار و ۶۰۰ تن در سال است و ظرفیت تولید سالانه ماهی تیلاپیلا نیز ۱۰ هزار تن است.
وی ادامه داد: استان سمنان به نسبت سرانه تولید آبزیان در کشور کمی عقب است و واردکننده ماهی تازه و منجمد محسوب می‌شود.
وی افزود: در دولت سیزدهم روند صدور مجوزها در زمینه تولید آبزیان تسهیل و پیچیدگی‌های اداری حذف شده است.
به گفته این مسوول، ظرفیت تولید آبزیان در بخش آبزی‌پروری سه تا پنج درصد بود، این در حالی است که طی ۲ سال گذشته به صورت سالانه ۱۰ درصد رشد تولید در استان سمنان رقم خورد.
وی با اشاره به ایجاد چهار مزرعه تولید قزل آلا در استان سمنان گفت: هر یک از این مزارع ظرفیت تولیدی حدود ۱۰۰ تن دارند و بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال ظرفیت تولید آبزیان در استان به یکهزار و ۷۰۰ تن برسد.
این مسوول با اشاره به توسعه مطلوب شیلات استان سمنان، گفت: سرانه مصرف نیز در استان سمنان افزایش یافته است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین امور شیلات و آبزیان این سازمان با بنیاد برکت در بحث ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، ادامه داد: به تمام استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجود در استان و یا آنها که در مرحله ایجاد هستند، با کمک بنیاد برکت، تسهیلات ارزان‌قیمت تعلق می‌گیرد.بنا بر اعلام سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، سرانه مصرف ماهی و آبزیان در این استان حدود یک‌چهارم سرانه جهانی این خوراک پروتئینی و مفید برای سلامت است. میانگین مصرف جهانی ماهیان و آبزیان در سال بین ۲۳ تا ۲۵ کیلوگرم به ازای هر نفر و در استان سمنان بین ۶ تا ۶ و نیم کیلوگرم است. بنابراین سرانه مصرف ماهی و آبزیان در استان سمنان یک‌چهارم میانگین مصرف جهانی این دسته از محصولات پروتئینی است.
سرانه مصرف سالانه ماهی و آبزیان در کشور چیزی در حدود ۱۳ تا ۱۳ و نیم کیلوگرم به ازای هر نفر است و در استان‌های مرکزی کشور به هشت تا هشت و نیم کیلوگرم در استان‌های ساحلی کشور نیز به ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در هر سال می‌رسد.
در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، اسپانیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، سرانه مصرف سالانه ماهی حتی بیش از ۵۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است و این نشان می‌دهد که هر شهروند این کشورها هر هفته حدود یک کیلوگرم ماهی مصرف می‌کند.
از اوایل دهه ۷۰ تا کنون سرانه مصرف ماهی در استان سمنان ۱۰ برابر شد.