printlogo


معاون وزیر راه و شهرسازی:
سهم تنها ١٠ درصدی راه‌آهن در ترانزیت


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش برون مرزی مانند سرخس هر چند اتصال ریلی داریم و ظرفیت این مسیر حداقل ١۵ میلیون تن در سال است اما از همین اتصالات هم بار به ریل نمی‌آید.به گزارش اقتصاد سرآمد، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی  در نشست تخصصی چالش‌های حمل و نقل با بیان اینکه در تمام متون علمی و مهندسی یکی از عوامل رشد اقتصادی هر در منطقه تعریف زیرساخت‌های آن منطقه است، اظهار داشت: امکان رشد اقتصادی بدون تعریف زیرساخت‌های آن منطقه وجود ندارد و بین رشد اقتصادی و وجود زیرساخت‌ها رابطه مستقیمی برقرار است و ایران هم از این موضوع و قاعده مستثنی نیست.وی تاکید کرد: اما ایران یک خاصیت جغرافیایی دارد که این موضوع را برجسته می‌کند این است که حلقه ارتباطی شرقی و غربی بوده و بخشی از توسعه اقتصادی، سیاسی و امنیتی به دلیل همین موقعیت جغرافیایی بوده است  و در گذشته تمام تجار برای تجارت از سرزمین ایران عبور می‌کردند. اخیرا در سفرم به روسیه مشاور پوتین نقشه‌ای متعلق به ١١٠٠ سال گذشته را نشانم داد که موقعیت جغرافیایی ایران در تجارت به طور مشهود در آن نقشه مشخص بود . مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه اگر بخواهیم مسیر ارتباطی و استفاده از این ظرفیت خدادادی را حفظ کنیم باید زیرساخت‌ها را ایجاد و تکمیل کنیم، گفت: در داخل خشکی این زیرساخت‌، ریل است اما سوال این است که چرا هنوز با این وضعیت از دیرباز حمل و نقل ریلی فقط سهم ١٠ درصدی در حمل و نقل و ترانزیت را دارد.خادمی با اشاره به عدم بهره‌برداری از راه‌آهن در انتقال بار ادامه داد: در بندر امام و بندر عباس که ریل داریم و اتفاقا هم خط راه‌آهن در بندر عباس دو خطه است اما در این مسیر هم سهم ریل از انتقال بار همین میزان است و باید دید مشکل چیست که حتی با وجود ریل استفاده خوبی از آنی زیرساخت نمی‌شود. با اینکه خط ریلی افزایش پیدا کرد به ١۵ هزار کیلومتر رسید اما همچنان از گذشته سهم ریل در انتقال بار ١٠ درصد بوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که در بخش بهره‌برداری چه مشکلی وجود دارد؟ افزود: در حال حاضر بدترین حمل و نقل را انجام می‌دهیم و دلیل ادامه این شرایط این است که یارانه نفت وجود دارد و اگر قطع شود بسیاری از حمل و نقل کشور مختل می‌شود. این یارانه هم از جیب مردم پرداخت می‌شود باید پاسخ دهند چرا همچنان ریل سهم ١٠ درصدی را در حمل و نقل دارد.