printlogo


اقتصادسرآمد گزارش می‌دهد؛قصه تکراری نزول شاخص کل بورس
فروش بازارگردان‌ها و عرضه اولیه تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - نزول شاخص کل بورس همراه با فرار نقدینگی از بازار سرمایه قصه تکراری چند ماهه گذشته است. افسوسی که به موقع مورد توجه مسئولان یا قرار نگرفت یا با دیده تامل دیده نشد. حال این روزها بورس وارد مرحله‌ای از رخوت شده است که حجم معاملات خرد محدوده 10همت (هزار میلیارد تومان) در دوره ورنق به محدوده 3همت رسیده است. تمام روزهای هفته گذشته ارزش معاملات خرد کمتر از 4همت بود و حتی حرکت این روزهای بورس نشان می‌دهد که 3همت هم مقدار بالایی است چراکه اگر کمی ارزش معاملات خرد روز چهارشنبه گذشته کمتر می‌شد اکنون صحبت از معاملات خرد 2همت در هفته گذشته بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، ارزش معاملات خرد روز شنبه با کاهش در مقایسه با چهارشنبه 25بهمن‌ماه به 3.7همت رسید و تراز پول حقیقی و صندوق با درآمد ثابت منفی بود. به عبارت دیگر، خروج پول اتفاق افتاد.
ارزش معاملات خرد روز یکشنبه بازهم نزولی و به 3.3 همت و تراز پول حقیقی و صندوق با درآمد ثابت منفی بود.روز دوشنبه اندکی ارزش معاملات خرد رشد و به 3.7همت رسید، اما همچنان تراز پول حقیقی و صندوق با درآمد ثابت منفی بود.
وضع بورس در دو روز پایانی هفته خراب‌تر شد؛ به طوری که ارزش معاملات خرد روز سه‌شنبه به 3.1همت رسید و همچنان تراز پول حقیقی و صندوق با درآمد ثابت منفی بود.
آخرین روز معاملات نیز ارزش معاملات خرد با ثبت روند نزولی به 3.07 رسید تراز پول حقیقی منفی بود، اما در صندوق با درآمد ثابت ورود پول ثبت شد.
پیش از این نیز در خردادماه در مطلبی با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه درباره کمبود نقدینگی در بورس گفته بود: «اما فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
او یادآوری کرده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.
اکنون در آخرین ماه سال و 8ماه از هشدار این کارشناس بازار سرمایه گذشته است بی‌توجهی به وضع بورس در این مدت سبب کاهش ارزش معاملات تا اندازه‌ای شده است که خوشبین‌ترین سرمایه‌گذاران هم دچار یاس و ناامیدی شده‌اند.

ممنوع شدن فروش بازارگردان‌ها 
و عرضه اولیه
در اقدامی با تاخیر زیاد سرانجام مدیریت ناظر بر بازار سرمایه 29بهمن هفته گذشته تصمیم گرفت الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها و عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی لغو شود. پیش از این نیز به دفعات زیاد، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه از وجود هر هفته یک عرضه اولیه در اوضاع بد بورس انتقاد کرده بودند.
پیش از این کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در این باره به ریسک‌نیوز گفته بود: «عرضه‌های اولیه یک چهار چوب خاصی دارند که باید در تاریخ خاصی عرضه شوند و اگر از این زمان بگذرد باید فرآیند پذیرش آن‌ها مجدد طی شود.»

لغو عرضه‌های اولیه
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.
قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است.
عرضه اولیه معادل فارسی «Initial Public Offering» یا «IPO» است . منظور از IPO اولین باری است که بخشی از سهام یک شرکت در بازار بورس و به شکل عمومی عرضه می‌شود. ، با عرضه‌های اولیه سهام یک شرکت در بازار بورس، آن شرکت از حالت سهامی خاص خارج و به یک شرکت سهامی عام تبدیل می‌شود و مردم می‌توانند سهام آن شرکت را از طریق بازار بورس خریدوفروش کنند. شرکت‌های بسیاری در بازار بورس وجود دارند و هر یک از شرکت‌های در یک بازه زمانی وارد این بازار و به اصطلاح عرضه اولیه شده‌اند.
همچنین مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها که تا پیش از این الزامی بود، با توجه به شرایط بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.
بازارگردان شخص یا کارگزاری است که با هدف تنظیم عرضه و تقاضا، به خرید و فروش اوراق می‌پردازد. کار بازارگردان تنها به تنظیم عرضه و تقاضا محدود نمی‌شود زیرا در این میان دامنه مظنه نیز دارای اهمیت است. توجه به تحدید دامنه نوسان قیمت نیز از وظایف دیگر یک بازارگردان است. به عبارت دیگر، بازارگردان، به کارگزار یا معامله‌گری گفته می‌شود که با کسب مجوز لازم و با تعهد به افزایش نقدشوندگی و عرضه و تقاضای اوراق بهادار و تحدید دامنه نوسان قیمت، به خرید و فروش آن اوراق می‌پردازد. در حقیقت این افراد با تکیه بر دانش و تخصصی که دارند عرضه و تقاضا را کنترل می‌کنند.

کاهش 7724واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در 5 روز کاری هفته گذشته 7هزار و 724واحد کاهش یافت و در تراز 2میلیون و 70هزار واحد ایستاد. هفته 21 تا 25بهمن ماه نیز در 4 روز کاری شاخص کل نزول 19486واحدی شاخص کل بورس را ثبت کرده بود.
خبرهایی درباره احتمال بهبود تعرفه کرک‌اسپرد برای گروه پالایشی در هفته گذشته به گوش رسید، اما خروجی جز گمانه‌زنی هنوز به فعالان بازار سرمایه نرسیده است با توجه به حاشیه سود بسیار پایین صنایع پالایشی، کوچک‌ترین تغییر در نرخ‌گذاری نفت خام تحویلی به پالایشی‌ها با تاثیرات بالا در سودسازی این صنعت همراه است.