printlogo


بررسی توسعه استان سیستان و بلوچستان در هیات دولت؛
چهره استان سیستان و بلوچستان دگرگون می‌شود؟

«سند جامع پیشرفت» طرحی برای جبران عقب‌ماندگی‌های سیستان و بلوچستان
​​​​​​​گروه توسعه - امید عباسی - استان سیستان و بلوچستان در بخش شاخص های توسعه در بین استان های کشورمان و نسبت به متوسط کشوری در جایگاه پایینی قرار دارد تغییر این نقیصه نیازمند اقدامات و برنامه ای ویژه‌ای است که جبران عقب ماندگی ها شکل بگیرد. هفته گذشته یکم اسفندماه 1402 در رسانه ها به موضوع «تصویب سند جامع پیشرفت» برای استان سیستان و بلوچستان پرداخته شد. بحثی مهم که اخیرا و برای چندمین بار در هیات دولت مطرح و پی گیری شده است حالا اما رنگ عملی به خود گرفته است به طوری‌که  در همین راستا جلسه بررسی مسائل مربوط به استان سیستان و بلوچستان که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، مقامات ارشد محلی و مسئولان دستگاه های دولتی برگزار شد، سند جامع پیشرفت و توسعه این استان طی ۴ سال آینده با اجرای ۷۵ پروژه و اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومانی بررسی و تصویب شد.

تدوین سند ۴ ساله جامع پیشرفت و توسعه این استان که با هماهنگی دستگاه های دولتی و استانداری 
محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اهمیت پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم تأکید کرد: سند ۴ ساله جامع پیشرفت و توسعه این استان که با هماهنگی و برنامه ریزی بین دستگاه های دولتی و استانداری تدوین شده است، گامی مهم در راستای آبادانی این منطقه از کشور خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با اجرای این سند به طور قطع شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر و همه جانبه در تمامی ابعاد ارائه شده در این سند خواهیم بود.
سند جامع پیشرفت توسعه در کنار سایر اقدامات دولت
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با تشریح اقدامات دولت سیزدهم در این استان از جمله در حوزه شیرین سازی آب، کشاورزی و اختصاص ۵ رأس دام به خانواده های این استان گفت: سند جامع پیشرفت توسعه در کنار سایر اقدامات دولت از جمله تخصیص منابع مالی از ابتدای سال جاری تاکنون با همکاری و هماهنگی بین دستگاهی چهره جدید تا پایان دولت سیزدهم به این استان خواهد داد.

تدوین سند تحول دولت مردمی و سند
 آمایش سرزمینی 
سید امیر حسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز با بیان اینکه سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان با در نظر گرفتن سه خط و مشی محورهای اساسی بیانات مقام معظم رهبری در سفر به استان سال ۱۳۸۱، سند تحول دولت مردمی و سند آمایش سرزمینی تدوین شده است ، ادامه داد: در جلسات منظم با حضور مقامات سازمان برنامه و بودجه و استانداری سیستان و بلوچستان برای تدوین سند در دوازده سرفصل، طی ۴ سال آینده ۷۵ طرح با تخصیص ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف اجرایی و افتتاح می شود.

منابع مالی برای اجرای سند جامع پیشرفت توسعه استان از محل بودجه عمومی
معاون سازمان برنامه و بودجه در این جلسه اعلام کرد: منابع مالی لازم برای اجرای سند جامع پیشرفت توسعه استان از محل بودجه عمومی، مسئولیت اجتماعی، مولدسازی و سایر منابع در این استان تأمین خواهد شد.

۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومانی
سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان در ۱۲ سرفصل حمل و نقل، آب، آموزش و پرورش عمومی، بهداشت و درمان، مسکن و عمران شهری روستایی، کشاورزی و منابع طبیعی، بازرگانی، انرژی، ورزش و تفریحات، گردشگری و فرهنگ و مذهب در ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه همه جانبه این استان مصوب شده است.

لزوم مشارکت بخش خصوصی
 بنگاه های اقتصادی و نهادهای انقلابی 
در طرح های تولیدی و اشتغال و زیرساختی با سرمایه گذاری 
همچنین در سند توسعه و پیشرفت استان طی ۴ سال آینده مقرر شد تا با مشارکت بخش خصوصی، بنگاه های اقتصادی و نهادهای انقلابی در طرح های تولیدی و اشتغال و زیرساختی و عمرانی سرمایه گذاری لازم انجام شود. اصلاح قوانین بانکی و مالیاتی از جمله مصوبات و برنامه های سند توسعه و پیشرفت استان برای تسهیل کسب و کارها و سرمایه گذاری در این استان است.

با دستور معاون اول رئیس جمهور
 و پس از بررسی های اولیه؛
طرح جامع توسعه و سند تحول استان سیستان و بلوچستان تدوین و اجرایی می شود 
طرح جامع و تحول آفرین برای توسعه و جبران عقب ماندگی های استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت و بر تکمیل و اجرای گام به گام آن تا سه سال آینده تاکید شد. دکتر محمد مخبر در جلسه بررسی طرح توسعه استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: طرح توسعه این استان باید با رویکرد رفع ضروری ترین نیازها و اصلی ترین دغدغه های استان تدوین شود به نحوی که تمرکز اصلی آن بر اولویت ها بوده و زمانبندی دقیقی برای اجرای هر فاز از طرح داشته باشد.
چهره استان سیستان و بلوچستان
 باید از نظر زیرساخت و رفاه اجتماعی دگرگون شود
معاون اول رئيس جمهور با تاکید بر اینکه این طرح باید جامع الاطراف باشد و اجرای کامل مصوبات باقی مانده از سفر مقام معظم رهبری به استان نیز در آن دیده شود، خاطرنشان کرد: انتظار این است که طرح تحول استان سیستان و بلوچستان به مصوبات سفر رئيس جمهور و دیگر مسئولین عالی رتبه به استان نیز جامه عمل بپوشاند.
وی با اشاره به سخنان روز دوشنبه مقام معظم رهبری در جمع مردم استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مبنی بر اینکه اگر مصوبات سفر دهه ۸۰ ایشان به استان سیستان و بلوچستان کامل اجرا و دچار بی توجهی و غفلت نمی شد چهره امروز استان متفاوت بود، اظهار داشت: باور و اهتمام جدی دولت مردمی اجرای کامل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است تا بتواند کاستی ها و عقب ماندگی های استان سیستان و بلوچستان را تا حد امکان جبران کند.
دکتر مخبر همچنین بر اهمیت اشتغالزا بودن برنامه ها و پروژه ها در طرح تحول استان سیستان و بلوچستان تاکید و تصریح کرد: باید تلاش شود پروژه ها با رویکرد اشتغال آفرینی بویژه در شهرهای مرزی استان طراحی شود تا شاهد رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم در سطح استان و بخصوص مناطق مرزی باشیم.
وی سازمان برنامه و بودجه، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونین خود را مکلف کرد در اسرع وقت و حداکثر تا پایان مهر طرح موجود را در زمانبندی ۳ ساله اصلاح و نهایی کنند به نحوی که همه ابعاد و جوانب این طرح نظیر ظرفیت های استان، منابع مالی و امکانات مورد نیاز در آن دیده شود و بتواند چهره استان را هم در بعد زیرساختها و هم در بعد رفاه اجتماعی مردم دگرگون کند.