printlogo


١٧٠٠ مگاوات نیروگاه خودتامین صنایع  تا تابستان وارد مدار می شوند

مجری طرح احداث نیروگاههای خود تامین صنایع از احداث و بهره برداری از ٥ واحد نیروگاهی از سوی صنایع کشور به ظرفیت ٨٧١ مگاوات تاکنون خبر داد .
به گزارش اقتصادسرآمد، سید زمان حسینی مشاور احداث نیروگاههای خود تأمین صنایع با اشاره به ناترازی قابل ملاحظه تأمین برق در ابتدای دولت سیزدهم و امضای تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت صمت در مهر ١٤٠٠ مبنی بر احداث حداقل ١٠ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین از سوی صنایع اظهار داشت: این تفاهم نامه شامل احداث حداقل ٩ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر است که در ماده ٤ قانون مانع زدایی از صنعت برق از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آئین نامه اجرایی آن نیز تدوین شده و تاکنون موافقت اصولی برای ٤٣ شرکت متقاضی احداث نیروگاه به ظرفیت حدود ١٧ هزار و ٥٠٠ هزار مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.
وی نیروگاههای حرارتی ذکر شده را از نوع چرخه ترکیبی و با راندمان حداقل ٥٥ درصد عنوان کرد که در ١٥ استان احداث می‌شوند.
وی با اشاره به سرعت عمل ١١ شرکت متقاضی، از ورود ٦ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی خبر داد که از این میزان تاکنون عملیات اجرایی ٥ واحد نیروگاهی شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ٨٧١ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده که با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی آنها، ٧ واحد نیروگاهی صنایع، تا تابستان ١٤٠٣ ظرفیت متصل شده به شبکه سراسری نیروگاههای صنایع به ١٧٠٠ مگاوات خواهد رسید.
حسینی در خصوص صنایع پیش رو در احداث نیروگاه گفت: فولاد مبارکه ١٦٠٠ مگاوات نیروگاه را در دست احداث دارد که ٦٠٠ مگاوات خورشیدی و هزار مگاوات حرارتی است و از این میزان یک واحد گازی به ظرفیت ٣٠٧ مگاوات به بهره برداری رسیده و ٣٠٧ مگاوات دیگر نیز طی روزهای آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: شرکت‌های چادرملو یزد، گل گهر سیرجان و آلومینیوم المهدی هرکدام ٥٤٦ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در دست اجرا دارند که دو واحد گازی چادرملو و گل گهر سیرجان و یک واحد گازی آلومینیوم المهدی در تابستان ١٤٠٣ به بهره برداری می‌رسند.
حسینی افزود: برخی دیگر از صنایع نیز مانند پارسیان، فولاد شادگان، فولاد کاوه، جاجرم، جنوب کیش و فولاد هرمزگان در حال برگزاری مناقصه و اخذ مجوز سوخت هستند که امیدواریم تا تابستان ١٤٠٤، واحدهای گازی این نیروگاه‌ها نیز به مدار بیاید.