printlogo


استان مرکزی ستاد معین اقتصاد دریا؛ « روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می‌دهد
استان‌های غیرساحلی پای کار اقتصاد دریامحور

اراک حلقه اتصال استان‌های صنعتی کشور به حوزه دریامحور
​​​​​​​گروه دریامحور - آذر اسفندیاری-برای جدایی از نفت و تحقق پایداری اقتصاد کشور باید حوزه صنعت، کشاورزی با محوریت اقتصاد دریاپایه را با شتاب بالایی رشد دهیم و قطعا این امر با همت صنعتگران و تولیدکنندگان و کارگزاران دولت تا حد زیادی محقق می‌شود همانطو که می دانید ۵۳ درصد بودجه جاری دولت در حال حاضر از محل مالیات تامین می‌شود درحالی که در گذشته از طریق نفت تامین می‌شد و ضمن حمایت از تولید با ابزار مالیات، بخش‌های فراری از پرداخت مالیات شناسایی شده‌اند بنابراین با پوست اندازی میشود از فروش نفت و تکیه بر رانتیر نفتی دور و فاصله گرفت و به اقتصاد غیرنفتی دست پیدا کرد.

تشکیل ستاد معین اقتصاد دریا 
در استان مرکزی با استقبال رئیس جمهور روبرو شد
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی به عنوان یک استاندار و سکاندار صنعتی درباره اقتصاد دریاپایه می گوید: ستاد معین اقتصاد دریا که توسط استان مرکزی تشکیل شده زمینه اتصال استان‌های صنعتی مرکز کشور به اقتصاد دریامحور را فراهم می کند.
وی پیش‌تردر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با تاکید بر اهمیت اقتصاد دریا که تحت عنوان مَکُران از آن نام برده می‌شود تصریح کرد: این امر، ظرفیت فوق العاده ای است که در سال‌های متعدد از آن غفلت شده و مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به عدم پرداختن کافی به این موضوع اشاره کردند.
وی با بیان این‌که بزرگترین یگان نظامی کشور، یگان منطقه یکم نیروی دریایی در بندرعباس است، گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مسئول توسعه سواحل مَکُران است و به لطف خدا نیروی دریایی، ظرفیت های فوق العاده ای در مرزهای آبی کشور دارد. 

ظرفیت های آبی کشور تنها متعلق 
به استان های ساحلی نیست
استاندار مرکزی افزود: ظرفیت های آبی کشور تنها متعلق به استان های ساحلی نیست و نیاز است که استان های صنعتی واقع در مرکز کشور به حلقه اقتصاد دریامحور کشور بپیوندند. به همین دلیل در استان مرکزی، ستاد معین اقتصاد دریا را تشکیل دادیم که رئیس جمهور نیز از این موضوع استقبال کردند و از نقش آفرینی استان مرکزی در این امر مهم، تقدیر کردند.

در آینده موفق ترین بندر خشک را در کل کشور خواهیم داشت
مخلص الائمه با بیان اینکه تعداد صنایع دریامحور در استان مرکزی زیاد است تصریح کرد: فرمانده نیروی دریایی کشور از ۱۰ شرکت در استان بازدید کردند و با ۲۶ شرکت صنعتی نیز مذاکره داشتند و بعد از این مذاکرات، فرمانده نیروی دریایی درخواست تاسیس بندرخشک در استان را داشتند که امیدواریم بتوانیم در آینده موفق ترین بندر خشک را در کل کشور داشته باشیم.
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه این فرصت ها، فرصت های راهبردی و استرتژیک هستند اظهار کرد: صنایع استان باید این ظرفیت ها را به موقع درک‌ کنند تا تغییراتی راهبردی و آینده نگرانه داشته باشند و همگی دست به دست هم دهیم تا رشد اقتصادی در استان و کشور حاصل شود.
استاندار مرکزی ضمن درخواست از رسانه ها و روابط عمومی ها برای ایجاد گفتمان بیشتر در کشور، اظهار کرد: اگر دو سه موضوع مهم را به عنوان پیشران در استان تعریف کنیم بایستی کل مجموعه های استان نسبت این موضوعات به یک درک و هماهنگی مهمی برسند تا تحولات مثبت هرچه زودتر و بهتر به نتیجه برسند.
اقتصاد دریا نباید صرفا در استان‌های دریایی دنبال شود و باید همه استان‌ها با هر ظرفیت در این اقتصاد فعال شوند و نهایت بهر برداری را از آن داشته باشند راه رونق اقتصاد کشور، جدا شدن از نفت و اقتصاد نفتی است، اما همچنان اقتصاد کشور و بودجه، وابسته به اقتصاد نفتی است و این ماده بر زندگی ما تاثیر مستقیم دارد.

لوکوموتیو اقتصاد دریا در استان مرکزی 
در همین راستا هیات عالی رتبه ای از امرا و فرماندهان نیروی دریایی ارتش برای اولین بار مهمان استان مرکزی بودند، گفت: فرماندهان بازدید فشرده و گسترده ای از صنایع داشتند و ۲۳ صنعت استان ظرفیت های خود را مطرح کردند. دیروز نقطه عطف لوکوموتیو اقتصاد دریا در استان مرکزی شکل گرفت و تفاهم نامه های متعددی به امضا رسید.
استان مرکزی به همان اندازه که در دفاع مقدس پشتیبان جنگ بود، می تواند در اقتصاد دریا فعال شود.
وی تاکید کرد: استان مرکزی به همان اندازه که در دفاع مقدس پشتیبان جنگ بود، امروز نیز طبق وظیفه می تواند در اقتصاد دریا فعال شود. این استان ساحلی نیست و اتصالی با دریا ندارد.
وی افزود: اما صنایع قدرتمند این استان می تواند در توسعه اقتصاد دریا که توسعه اقتصاد کشور را به دنبال دارد، نقش موثری ایفا کنند، برهمین اساس ستاد معین اقتصاد دریا در استان شکل گرفته و دیروز گام های اولیه در این راستا برداشته شد و امیدواریم به زودی به عنوان اولین استان، بندر خشک را راه اندازی کنیم.