printlogo


علت اختلال در سامانه معاملات فرابورس چه بود؟
عذرخواهی فرابورس از سهامداران بورسی

گروه بازارسرمایه - سمیه ملایی - در هفته ای که شاخص کل بورس تهران معاملاتش را با ۱۹۹۵ واحد کاهش روی ارتفاع ۲ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۷۵۲ واحدی قرار داد مشکل فنی سامانه معاملات فرابورس قوز بالا قوز شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص هم‌وزن در معاملات در آغاز هفته و روزشنبه بر خلاف شاخص کل مثبت بود و با رشد ۱۱۴۸ واحدی به ۷۳۹ هزار و ۷۸۹ و شاخص قیمت نیز با ۶۴۶ واحد رشد به ۴۱۶ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. در معاملات بورس تهران بیش از ۹ میلیارد و ۸۹۴ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش ۷۶ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال دادوستد شد و معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۳۸۴ هزار معامله انجام دادند.
نمادهای فولاد، شپنا، شتران میدکو و شبندر بیشترین اثر منفی و نمادهای مبین و بفجر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.
شاخص کل فرابورس ایران هم در پایان معاملات امروز با ۴۲ واحد افت به ۲۵ هزار و ۱۴۴ واحد رسید.
معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۸ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۲۴ هزار معامله، دادوستد کردند.
نمادهای آریا، بپاس، فزر و شبصیر بیشترین اثر مثبت و نمادهای انتخاب، ارفع و کگهر بیشترین اثر منفی را بر فرابورس گذاشتند.

عذرخواهی فرابورس از سهامداران
در این رابطه محمد صادق غزنوی، معاون عملیات بازار فرابورس ایران ضمن عذرخواهی بابت مشکل فنی سامانه معاملات، اعلام کرد: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از روز گذشته در حال تلاش برای حل مشکل سامانه معاملات فرابورس هستند.
وی گفت: طبق آخرین پیگیری و اظهارنظر شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، بخش قابل‌توجهی از مشکل حل شده و روز بیستم اسفندماه به احتمال قوی انجام معاملات با تأخیر در بازارهای فرابورس از سر گرفته شد.
وی افزود: ساعت شروع سفارش‌گیری و انجام معاملات بازارهای فرابورس متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

مشکل زیرساخت سامانه معاملات بازار فرابورس حل شد
 مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اعلام این که کلیه سرویس‌های سامانه فرابورس کاملا فعال شد، گفت: ضمن عذرخواهی از تمامی ذینفعان بازار فرابورس، تلاش می‌کنیم مطابق با پروژه‌های تعریف شده که مراحل تکمیل خود را می‌گذراند از تکرار این گونه موارد جلوگیری کنیم و خدمتی پایدار در این حوزه به جامعه سهامداری ارائه کند.
علی حسنی در این باره اظهار داشت: از روز گذشته تا امروز متخصصان فنی با هدف رفع مشکل پیش آمده به تلاش های خود بی‌وقفه ادامه دادند تا سرانجام کلیه سرویس‌های سامانه فرابورس کاملا فعال شد به طوری که معاملات روز جاری از ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰ مجددا از سر گرفته شد.
وی در خصوص جزییات این اتفاق گفت: پس از آن که روز گذشته سرویس SAN Storage زیر ساخت فرابورس متوقف شد و از آن جایی که تجهیزات فوق نقطه اشتراک تمامی ماژول‌های سامانه معاملات است و از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، به طور عملی موجب توقف تمامی اجزا سامانه معاملاتی فرابورس شد.
وی افزود: با توجه به دریافت نشدن نتیجه مثبت، علی‌رغم کار فنی متخصصان و تلاش‌های اولیه صورت گرفته‌ در روز شنبه، سامانه به زمان شروع بازار نرسید و این موضوع از کانال های مختلف اطلاع ‌رسانی شد؛ در ادامه نیز با توجه به زمان‌بر بودن مراحل کار قطعی سامانه ادامه پیدا کرد و روز معاملاتی شنبه بدون معامله پایان یافت اما روز جاری توانستیم با رفع مشکل زیرساخت سامانه معاملات و بازگشایی بازار فرابورس هر چند با با تاخیر این مساله را حل و فصل کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان گفت: شرکت مدیریت فناوری ضمن عذرخواهی از تمامی ذینفعان بازار فرابورس، در تلاش است مطابق با پروژه‌های تعریف شده که مراحل تکمیل خود را می‌گذراند از تکرار این گونه موارد جلوگیری کرده و خدمتی پایدار در این حوزه به جامعه سهامداری ارائه کند.

 فرابورس با تاخیر شروع شد
 مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد، بی‌وقفه تلاش‌های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود.
علی حسنی همچنینی در خصوص رخداد اخیر بازار فرابورس در تاریخ شنبه مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲، اظهار کرد: ابتدای روز شنبه سرویس
 SAN Storage زیر ساخت فرابورس متوقف شد، تجهیزات مذکور نقطه اشتراک تمامی ماژول‌های سامانه معاملات بوده که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به طور عملی موجب توقف تمامی اجزا سامانه معاملاتی فرابورس شد.
وی افزود: نظر به دریافت نشدن نتیجه مثبت، علی‌رغم کار فنی و تلاش‌های اولیه صورت گرفته‌ در روز شنبه، سامانه به زمان شروع بازار نرسید و این موضوع از کانال های مختلف اطلاع ‌رسانی شد؛ در ادامه نیز با توجه به زمان‌بر بودن مراحل کار قطعی سامانه ادامه پیدا کرد و روز معاملاتی شنبه بدون معامله پایان یافت.
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص آخرین وضعیت سامانه، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد بی‌وقفه تلاش های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود.
حسنی در ادامه تصریح کرد: اکثر ماژول سامانه بالا هستند انتظار می رود در زمان پیشرو، صد در صد سرویس‌ها تکمیل شوند و همچنین نگرانی بابت داده به طور قطع وجود ندارد.مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان گفت: شرکت مدیریت فناوری ضمن پوزش از تمامی ذینفعان بازار فرابورس، در تلاش است مطابق با پروژه‌های تعریف شده که مراحل تکمیل خود را می‌گذراند از تکرار این گونه موارد جلوگیری کرده و خدمتی پایدار در این حوزه ارائه کند.