مدرس خیابانی می گوید: به دنبال همراهی با بازرگانان، بهبود خدمات و حملونقل بار در حوزه دریایی هستیم
در نشست «توسعه دریا محور در خزر» چه گذشت؟
توسعهنیافتگی بنادر روسیه روند حملونقل دریایی دریای خزر را کُند کرده است
گروه ترانزیت - نشست «هماندیشی توسعه دریامحور در دریای خزر» بدون حضور رسانه ها و با حضور رؤسا و اعضاء اتاقهای بازرگانی استانهای گیلان، مازندران و گلستان در محل همایشهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به گفته روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این نشست از اختصاص ۲۸۰ دستگاه کانتینر یخچالی برای حمل محصولات صادراتی استانهای شمالی کشور خبر داده و گفته: این کانتینرها به ظرفیت ۵۶۰ تیای یو، آماده خدمات رسانی به صادرکنندگان کشور هستند؛ ضمن اینکه باید به این نکته تاکید کرد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همواره پشتیبان صادرکنندگان، تجار و فعالان اقتصادی کشور است.
وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی به عنوان یک مجموعه حملونقلی غیردولتی به دنبال همافزایی در افزایش مبادلات تجاری کشور است که بر این اساس، باید با همفکری و تشریک مساعی با اتاقهای بازرگانی و کمیسیونهای مشترک اقتصادی، تلاش نمود راهکارهای ممکن برای ارتقاء صادرات را پیدا و اجرا کرد.
نمیتوان انتظار داشت در تجارت، یک طرف بازنده و یک طرف برنده باشد
وی با بیان این نکته که نمیتوان انتظار داشت در تجارت، یک طرف بازنده و یک طرف برنده باشد؛ تاکید کرد: تجارتی که بدون برد طرفین پیش رود، حتماً ادامه دار نخواهد بود، این درحالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا در حوزه حمل و نقل دریایی، منافع طرفهای تجاری خود را حفظ نماید.
کشتیرانی به دنبال همراهی بیشتر با تجار و بازرگانان و بهبود خدمات، حملونقل بار در حوزه دریایی است
مدرس خیابانی هدف از برگزاری این نشست هماندیشی را همراهی هر چه بیشتر با تجار و بازرگانان به منظور بهبود خدمات، حملونقل بار در حوزه دریایی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در شرکت کشتیرانی دریای خزر، تلاش شده تا در راستای افزایش خدمات رسانی به صادرکنندگان شمال کشور، گام برداشته شود؛ به نحوی که در حال حاضر تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر به ظرفیت ۵۶۰ TEU کانتینر و کانتینرهای یخچالی، در اختیار شرکت کشتیرانی دریای خزر قرار گرفته است تا بارهای صادراتی منطقه دریای خزر به کشورهای حاشیه این دریا، حمل شود.
وی با تاکید بر این که هم اکنون زیرساختهای بندری بنادر شمالی کشور، در قیاس با بنادر سایر کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار مناسب است، اظهار داشت: استانداردهایی که در بنادر شمالی کشور وجود دارد، به مراتب از استاندارهای بنادر سایر کشورهای حاشیه دریای خزر بالاتر است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آن از جمله کشتیرانی دریای خزر به عنوان یک بنگاه تجاری، خود را در کنار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان میبیند و به دنبال هماندیشی با آنان در راستای بهبود اقتصادی کشور است.
وی ادامه داد: جلب نظر تولیدکنندگان و بازرگانان و نیز تقویت فرهنگ صادرات با استفاده از حملونقل دریایی و ایجاد شرکتهای لجستیکی که بتوانند صد درصد کار حمل را بر عهده بگیرند، از نکات حائز اهمیت است.
مدرس خیابانی با بیان اینکه قیمت خدمات حملونقل دریایی حدود ۴۰ درصد، از خدمات جادهای ارزانتر تمام میشود، خاطرنشان کرد: مدت زمان حمل نیز که در دریای خزر کمی بیشتر از حمل و نقل جادهای است، در برآیند نهایی و از منظر حملونقل کالا، تفاوت چندانی با بخش جادهای ندارد؛ اما باید توجه کرد که آیا بار در بندر مقصد به موقع به دست مشتری میرسد یا خیر؛ بنابراین شاید در این میان لازم باشد که رؤسای اتاقهای بازرگانی و تجار، ارتباطات خود با طرفهای تجاری کشورهای مقصد را تقویت کنند تا از این رهگذر، مشکلات موجود در برخی بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر سریعتر برطرف شود.
وی در ادامه تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در سال جاری، حدود دو میلیون تُن کالای خشک به کشورهای حاشیه خزر صادرات و واردات داشته و با مشکلی هم مواجه نبوده است؛ اما در حوزه کالاهای کانتینری و یخچالی با مشکلاتی مواجه هستیم که باید فرهنگسازی لازم در این خصوص صورت گیرد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص شناورهای رو-رو نیز گفت: هر چند کشتیهای رو-رو در مدت سه تا چهار روز کالا را به مقصد میرسانند؛ اما در بنادر مقصد با مشکلاتی مواجه میشوند که از این رو برای تجار ممکن است حمل بار با کشتیهای رو- رو جذاب نبوده باشد.
وی افزود: چنانچه فرهنگ حمل و نقل کانتینری بار صادراتی در بنادر شمالی ایجاد شود عملاً بسیاری از مشکلات مرتفع میشود.
مدرسخیابانی با بیان این که بخشی از زنجیرۀ حمل کالاهای صادراتی در اختیار کشتیرانی دریای خزر است، تصریح کرد: لازم است با کمک یکدیگر، سایر مشکلات زنجیرۀ حمل را هم حل کنیم؛ به گونهای که اگر کانتینر کشتیرانی به بندر مقصد رسید، از آن سو کالای درون آن کانتینر نیز به سرعت به مقصد نهایی برسد.
وی در پایان اظهارات خود پیشنهاد داد تا رؤسای اتاق بازرگانی سه استان همجوار دریای خزر، نقطه نظرات خود را که میتواند در توسعه حملونقل دریایی و صادرات کشور مؤثر باشد، مدوّن کرده و با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی نامه نگاریهایی کارشناسی، به سطوح بالاتر در دولت از جمله سازمان توسعه تجارت منتقل نمایند تا از این طریق برای رفع مشکلات موجود در خصوص صادرات منطقه دریای خزر تلاش کرده و سهم بیشتری از بازار کشورهای حاشیه دریای خزر را کسب نمایند.
مصمم به توسعه صادرات
از مسیر دریا هستیم
علی تقیپور رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه ما از اراده مصمم مدیران شرکت کشتیرانی دریای خزر برای کمک به توسعه صادرات از استان مازندران اطمینان کامل داریم، تصریح کرد: بخشخصوصی به مانند دوران دفاع مقدس و شیوع کرونا آماده همکاری همهجانبه با بخشهای دولتی و غیردولتی برای توسعه اقتصادی و عبور از موانع تحریمی است.
وی گفت: ما از اراده کشتیرانی دریای خزر برای کمک به توسعه صادرات از استان مازندران اطمینان کامل داریم.
وی ادامه داد: به این سبب از روزی که خط کشتیرانی مستقیم از سوی کشتیرانی دریای خزر به بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر راهاندازی شد نسبت به حمایت از آن اقدام کردیم.
بخشخصوصی به حمایتهای
خود از حمل و نقل دریایی و کشتیرانی
دریای خزرادا میدهد
تقیپور با تاکید بر اینکه بخشخصوصی کماکان به حمایتهای خود از حمل و نقل دریایی و کشتیرانی دریای خزر ادامه خواهد داد، افزود: انتظار ما از این شرکت این است که با استفاده از تجهیزات مناسب از جمله کانتینر یخچالی استاندارد اقدام به جابجایی محصولات باغی و کشاورزی صادراتی استان بزنند.
وی با یادآوری اینکه حملونقل جادهای در حدود یک هفته بار صادراتی را به مقصد خود به ویژه در روسیه میرساند، خاطرنشان کرد: با این وجود برخی مسائل و مشکلات سیاسی از سوی کشورهای همسایه سبب میشود که روند صادرات زمینی با اختلال مواجه شود از این رو اقبال به حملونقل دریایی در دریای خزر ایجاد شده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران یکی از مشکلات صادرکنندگان را زمان و هزینه حملونقل دریایی عنوان کرد و گفت: اگر به طریقی این مشکلات تعدیل شوند استقبال از حمل و نقل دریایی افزایش خواهد یافت.
وی برخی موانع بانکی و انتقال ارز را نیز از دیگر مشکلات حملونقل دریایی در دریای خزر دانست و افزود: این مشکل نیز باید با کمک بانک مرکزی و توافق بین صاحبان بار و کشتیرانی دریای خزر مرتفع شود.
تقیپور دیگر موضوعی که به گفته او روند توسعه حملونقل دریایی در دریای خزر را کُند کرده توسعهنیافتگی بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه دانست و ادامه داد: این امر سبب شده که روند تخلیه و بارگیری در این بنادر بعضاً بیش از زمان پیشبینی شده طول بکشد و صادرکنندگان را از استفاده از حملونقل دریایی منصرف سازد.
رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران در پایان اظهارات خود تاکید کرد: علیرغم تمام این کمبودها اراده بخشخصوصی بر این است که در راستای اجرای ابلاغیه توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری و در همکاری و همیاری با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر به ویژه مدیر ارشد این شرکت به روند توسعه حملونقل دریایی در استان مازندران ادامه دهد.
اختلال در صادرات باعث دلسردی
صادرکنندگان میشود
قاسم رضاییان، رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان هم در این گردهمایی گفت: با ورود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی خزر به حوزه توسعه صادرات امید خوبی در دل بازرگانان و صادرکنندگان منطقه دریای خزر ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه صادرات یکی از عوامل تضمین تولید و عبور از تحریمها است، تصریح کرد: با ورود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی خزر به حوزه توسعه صادرات امید خوبی در دل بازرگانان و صادرکنندگان منطقه دریای خزر ایجاد شده است.
رضاییان ادامه داد: حملونقل دریایی با توجه به ارزان بودن مزیتهای بسیار بالایی دارد که امیدواریم در راستای ابلاغیه رهبری نسبت به توسعه آن موفق شویم تا شاهد توسعه صادرات و بهبود وضعیت اقتصاد کشور باشیم.
۹۰درصد از صادرات استان گیلان از طریق مرز زمینی آستارا انجام میشود
وی با اشاره به اینکه تا ۹۰ درصد از صادرات استان گیلان از طریق مرز زمینی آستارا انجام میشود، گفت: متأسفانه برخی مشکلات سیاسی و شیطنتهای ناشی از آن سبب میشود برخی کشورهای همسایه در روند این صادرات اختلال ایجاد کنند که میطلبد با استفاده از حملونقل دریایی این مشکل را مرتفع سازیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان یکی از علل کم بودن استقبال صاحبان کالا از حملونقل دریایی در دریای خزرعدم شناخت کافی آنان از مزایای این نوع حمل است.
وی برخی کمبودها و معضلات در بخش گمرک را از جمله موانع توسعه صادرات ارزیابی کرد و گفت: باید این موانع تا حدامکان رفع شوند چراکه اختلال در صادرات باعث دلسردی صادرکنندگان میشود که اثر منفی خود را بر تولید نشان میدهد آن هم در زمانی که ما برای تداوم مقاومت اقتصادی نیازمند افزایش تولید و صادرات هستیم.رضاییان حملونقل دریایی را یکی از امکانهای قابل توجه برای عبور از برخی از این معضلات خواند و تصریح کرد: با تداوم نشستهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بازرگانان و تولیدکنندگان میتوان امیدوار بود که شناخت کافی نسبت به مزیتهای حملونقل دریایی به دست آید و آنان به سوی امکاناتی که گروه کشتیرانی و شرکت کشتیرانی دریای خزر در بنادر شمال کشور ایجاد کردهاند بیش از پیش جلب شوند.