printlogo


بررسی «روزنامه دریایی سرآمد» از تاثیر شرق آسیا بر بازار جهانی LNG
چشم‌انداز مبهم صادرات LNG درسال ۲۰۲۳

گروه انرژی - توحید ورستان - به باور کارشناسان، چشم انداز بازار جهانی LNG با توجه به متغیرهای عرضه و تقاضا و عوامل متعدد مؤثر بر آنها مانند بهبود شرایط اقتصادی، آب و هوایی و رشد مصرف داخلی نامشخص است. پیش‌بینی‌های بازار ال‌ان‌جی نشان می‌دهد که اروپا ممکن است طی ۱۸ ماه آینده بتواند به ذخایر بزرگ این سوخت دسترسی داشته باشد، زیرا عرضه‌های جدید وارد بازار می‌شود. بر اساس گزارش وب سایت  Riviera Maritime Media (rivieramm)، تحلیلگران خاطرنشان کردند که تقاضای ضعیف در سایر مناطق، به ویژه در تابستان آینده،احتمالا این انتظارات را کاهش دهد.

تاثیر شرق آسیا بر بازار LNG
در چین، بی‌ثباتی در رشد تقاضای LNG تحت‌تاثیر عواملی مانند الگوهای آب‌وهوا و عادی‌سازی اقتصادی پس از کووید است. هرچند هوای سرد و بهبود اقتصادی به افزایش تقاضا کمک کرد، اما بسیاری از آن با رشد تولید داخلی تامین شد. اگرچه پتانسیل افزایش تقاضا در بخش انرژی وجود دارد، به ویژه با تغییرات قیمت که تغییر از زغال سنگ به گاز را تشویق می‌کند، اما چالش ها همچنان باقی است. اتکای چین به زغال سنگ برای تولید برق حرارتی و تأثیرپذیری محدود آن از واردات LNG، علیرغم سرمایه گذاری قابل توجه در انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنان نقش بارزی دارد. علاوه بر این، نگرانی در مورد چشم انداز اقتصاد کلان از جمله بحران‌های املاک و مستغلات و افزایش سطح بدهی، سؤالاتی را در مورد رشد تقاضای پایدار ایجاد می‌کند. براساس گزارش‌ها، ژاپن و کره جنوبی با چالش‌های مشابهی روبرو هستند که ناشی از شرایط آب و هوایی و تغییرات اقتصادی است. در ژاپن، زمستان‌های معتدل و سیاست‌های بهره‌وری انرژی، همراه با رکود اقتصادی، منجر به کاهش مصرف گاز در شهرها، به ویژه در بخش صنعتی شده است. با این حال، تلاش‌ها برای افزایش بهره‌وری و تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند تقاضا را کاهش دهد که آن نیز منجر به افزایش اندک در مصرف، به‌ویژه در ماه‌های زمستان می‌شود. به همین ترتیب، زمستان‌های معتدل در کره جنوبی و افزایش دسترسی به انرژی هسته‌ای، تقاضای گاز شهری را در سطح پایین نگه داشته است، اگرچه انتظارات این بود که در صورت کاهش قیمت انرژی، تغییر به سمت برق گازی افزایش یابد. از همین روی، بازار جهانی LNG با چشم انداز پیچیده‌ای مواجه بوده که توسط عوامل مختلف ژئوپلیتیکی و اقتصادی شکل گرفته است. این امر بر نیاز به انعطاف پذیری و برنامه ریزی استراتژیک در مواجهه با تحولات آتی تاکید می‌کند. با نگاهی به موضوع گسترده‌تر گاز طبیعی، تحلیلگران و کارشناسان به پیچیدگی‌های متغیرهای بازار انرژی پرداخته و اهمیت پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی و رفتار انسانی در شکل‌دهی به تقاضا را تشریح می‌کنند. این بحث‌ها زمینه‌های بالقوه‌ای را برای سیاست‌گذاران پیشنهاد کرده تا رفتار مصرف‌کننده و تأثیر آن بر مصرف انرژی را درک کنند. کارشناسان با پرداختن به نگرانی‌های مربوط به عرضه، پیامدهای سناریوهای ترانزیت در اوکراین و بحث‌های صدور مجوز صادرات در ایالات متحده را تشریح می‌کنند.

نقش راهبردی اروپا
همانطور که اشاره شد، تقاضای اروپا برای واردات LNG نقش مهمی در روند این بازار دارد. مجموع واردات گاز مایع اروپا (کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس و ترکیه) طی سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲۶ میلیون تن بوده  که  این میزان در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۶.۱ میلیون تن رسید. واردات گاز مایع اروپا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۴.۸ میلیون تن رسیده، زیرا کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای افزایش درجه وابستگی خود به گاز مایع هستند تا جایگزین گاز روسیه شده و به امنیت انرژی خود برسند. اما در طول سه ماهه دوم، کل تقاضای اروپا با پایان زمستان به ۲۷.۷ میلیون تن کاهش یافت، سپس طی فصل سوم در فصل پر کردن ذخایر گاز در آمادگی برای زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ دوباره افزایش یافت و در سه ماه سوم و چهارم به ترتیب به ۳۲.۳ و ۳۱.۲ میلیون تن رسید. در مجموع، واردات گاز مایع کشورهای اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰.۳ میلیون تن در مقایسه با ۹۵.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت که رشد  ۴.۹ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، واردات از ترکیه و بریتانیا در سال گذشته به ۲۵.۶ میلیون تن کاهش یافت که در مقایسه با ۳۰.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، کاهش ۱۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا
براساس داده‌های رسمی، حدود ۸۰ درصد واردات گاز مایع اروپا در سال گذشته از ۳ صادرکننده بوده، و ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ رتبه اول را در فهرست بزرگترین صادرکنندگان گاز مایع به اروپا داشته است. ایالات متحده پس از صادرات حدود ۵۷ میلیون تن گاز مایع به اروپا در سال ۲۰۲۲ بزرگترین صادرکننده گاز مایع به اروپا بود که از این میزان، کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۴۵ میلیون تن را خریداری کردند. بازار اروپا بیش از ۷۰ درصد از صادرات ۷ ایستگاه مایع سازی آمریکا را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۲۲ آمریکا حدود ۴۵ درصد از کل واردات بازار اروپا از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا و ترکیه را از آن خود کرد. در این میان، روسیه در فهرست بزرگترین صادرکنندگان گاز مایع به اروپا در سال ۲۰۲۳ با مجموع ۱۶.۳ میلیون تن معادل حدود ۱۳ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت که نسبت به ۱۷.۳۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ با سهم بازار ۱۳.۷ درصد کاهش یافت. همچنین، قطر در این رتبه‌بندی با سهم ۱۲ درصدی به مقام سوم سقوط کرد و الجزایر با سهم ۸ درصدی در جایگاه چهارم قرار گرفت. در مجموع، کشورهای عربی ۲۲ درصد از کل واردات گاز مایع اروپا را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند.

تصمیم حاشیه ساز بایدن در مورد 
صادرات  LNG
در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴، جو بایدن از تعلیق مجوزهای تعدادی از ایستگاه‌های صادرکننده LNG خبر داده بود که واکنش شدیدی را برانگیخت. البته فقط ایستگاه‌های جدید مشمول این قانون می‌شود، و قراردادهای ایستگاه‌‍‌های در حال بهره برداری طبق برنامه اجرا خواهد شد. با توقف فروش محموله‌های گاز مایع به مشتریان، تصمیمات سرمایه گذاری نهایی پروژه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به ویژه اینکه آنها معمولاً باید اطمینان حاصل کنند که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از حجم تولید مورد انتظار، قبل از اعلام تصمیم سرمایه گذاری به فروش می‌رسد. با این تصمیم احتمالا صادرات گاز مایع قطر مسیر گسترده‌تری به بازار بین‌المللی پیدا کند و از تصمیم آمریکا برای امضای قراردادهای جدید برای تولید پروژه بزرگ توسعه میدان شمالی سود ببرد. توسعه میدان قطر ظرفیت تولید کشور را سالانه حدود ۴۹ میلیون تن افزایش می‌دهد و تاکنون ۷ قرارداد جدید در خصوص تولید این میدان معادل ۲۱ میلیون تن در سال منعقد شده است. قطر در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲ درصدی از سال ۲۰۱۶، رتبه سوم را در بین بزرگترین صادرکنندگان گاز مایع در جهان به خود اختصاص داد.