printlogo


مدیرکل شیلات استان بوشهر:
شناورهای صیادی خارجی در آب‌های استان  فعال نیستند


مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: مجوزی برای صید به شناورهای خارجی در آب‌های استان بوشهر داده نشده و فعالیتی نیز در این حوزه دیده نمی شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، عقیل امینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۵۳ شناور داخلی در سال جاری به علت صید غیرمجاز توقیف شده که ۳۶ شناور مربوط به صید ترال بوده است.
وی افزود: صید ۴۱ هزار و ۹۰۰ تن آبزی در استان بوشهر برای سال جاری پیش بینی شده بود که شامل سه هزار و ۶۰۰ تن ماهی، ۳۸ هزار تن میگو و مابقی سایر اّبزیان بوده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر تصریح کرد: به دلایلی از جمله بیماری مرگ زودرس در مزارع پرورش میگو و همچنین کمبود شدید بچه ماهی، فقط حدود ۲۸ هزار تن تولید آبزیان در سالی جاری در استان اتفاق افتاده است.
امینی با اعلام این که شیلات بوشهر تا دهه ۷۰ فقط در حوزه صید و صیادی فعال بوده، گفت: از سال ۱۳۷۴ فعالیت‌های آبزی‌پروری در سطح استان آغاز و اکنون این استان قطب‌های آبزی‌پروری کشور به شمار می رود.
وی بیان کرد: توسعه اسکله های صیادی بنادر استان، تجهیز و به روزرسانی این اسکله ها به سیستم های اعلان و اطفا حریق پیشرفته و ساماندهی قایق های بدون مجوز از جمله مهمترین فعالیت های شیلات استان بوده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآور شد: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی برای تقویت ذخایر آبزیان در آب‌های استان را دنبال می کنیم که امسال یک هزار و ۸۳۰ سازه بتنی در دریا مستقر شده و برای مطالعات ایجاد زیستگاه در کنگان در سال آینده برنامه داریم.امینی با پیش بینی تولید ۴۷ هزار تن میگو برای سال آینده، گفت: هفت هزار و ۴۸۹ هکتار از مزارع میگو استان در سال آینده زیرکشت می رود.
وی عنوان کرد: بوشهر یکی از استان‌های پیش‌ران در تولید ماهی در قفس است که فقط در یک مجموعه پنج هزار تنی مربوط به اداره کل اوقاف استان ، امسال ۲ هزار تن تولید اتفاق افتاد در سال آینده ۳ هزار تن دیگر به ظرفیت آن اضافه می‌شود.
مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآور شد: ۱۶ مزرعه پرورش ماهی در قفس در آب‌های استان دارای پروانه فعالیت هستند که ظرفیت اسمی آنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن است که امسال تاکنون هزار و ۳۰ تن برداشت شده و برخی از قفس‌ها به خاطر نبود بچه‌ماهی خالی است.
امینی ادامه داد: تولید جلبک، صدف خوراکی، کرم نرئیس، زالو و ماهی‌های زینتی نیز در استان بوشهرانجام می شود.
وی گفت: سال گذشته تعهد اشتغال شیلات استان بوشهر، یک‌هزار و ۶۰۰ نفر بود که بیش از این عدد و به میزان یک هزار و ۶۶۰ نفر محقق شد و امسال نیز یک‌هزار و ۶۰۰ نفر تعهد اشتغال داشته‌ایم که تاکنون یک‌هزار و ۵۷۰ مورد محقق شده است.