printlogo


  باهدف بررسی برنامه و دستورکار نشست وزرای حمل و نقل صورت گرفت
برگزاری نشست مجازی کارشناسان ارشد حمل و نقل کشورهای عضو  بریکس 


نشست کارشناسان ارشد حمل و نقل کشورهای چین؛ برزیل، آفریقای جنوبی؛ هند؛ ایران؛ عربستان سعودی؛ امارات عربی متحده؛ مصر و اتیوپی به میزبانی روسیه باهدف بررسی برنامه و دستورکار و پیش نویس بیانیه اجلاس آتی وزرای حمل و نقل کشورهای عضو بریکس بصورت آنلاین برگزار شد.
به گزارش اقتصادسرآمد ، نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو که قرار است در خرداد ماه ۱۴0۳ در سن پطرزبورگ روسیه برگزار شود، به موضوعات دیجیتالی شدن حمل و نقل؛ ایجاد پلت فرم های لجستیکی حمل و نقل بین کشورهای عضو بریکس؛ حمل و نقل پایدار؛ حمل و نقل سبز و توسعه همکاری های فی مابین از طریق سرمایه گذاری های مشترک و موضوعات دیگر بپردازد.در نشست کارشناسان ارشد که به میزبانی روسیه و نمایندگانی از بخش های مختلف حمل و نقل کشورهای عضو بویژه ایران در آن حضور داشتند، بر اهمیت بخش حمل و نقل و ترانزیت به عنوان عمده ترین ابزار توسته تجارت میان اعضا تمرکز داشت.
همچنین متن پیش نویس پیشنهادی روسیه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کارشناسان ارشد حمل و نقل کشورها نطرات تکمیلی خود را تا حداکثر دوشنبه آتی بصورت رسمی  ارائه نمایند. 
در این نشست ویدئوکنفرانسی ، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی و همکاران ایشان حضور داشتند.
گفتنی است، گروه بریکس شامل 5 کشور روسیه برزیل، هند، آفریقای جنوبی و چین در سال 2009 میلادی با دستورکار توسعه اقتصادی  و تجاری بین اعضا شکل گرفته و به تدریج کشورهای ایران؛ ایتوپی، عربستان سعودی ، مصر و امارات متحده عربی به آن پیوسته یا در حال الحاق هستند.
گروه بریکس که شامل بیش از نیمی از جمعیت دنیا را شامل شده و کشورهای مطرح چین، روسیه، هند و برزیل و دیگر کشورهای در حال توسعه را شامل میشود اگر چه دارای پراکندگی جغرافیای هستند لیکن از اهداف مشترک اقتصادی و تجاری برای هم افزایی منافع مشترک برای تنظیم دستورکار توسعه اقتصادی و رونق تجاری خارج از انحصار گرایی تجاری غرب شکل گرفته است.