printlogo


صادرات 210هزار تن محصولات شيلاتي  در سال ۱۴۰۲ 

  معاون وزير جهاد كشاورزي  افزود :۲۱۰ هزار تن صادرات محصولات شيلاتي با ارزش ۶۵۰ ميليون دلار را به ۶۷ كشور داشتيم.
به گزارش اقتصادسرآمد،  سيد حسين حسيني در جريان بازديد ازششمين نمايشگاه دستاوردهاي صادراتي (اكسپو2024) كه از 8 ارديبهشت ماه در نمايشگاه بين المللي تهران آغاز و تا 12 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت، گفت: نمايشگاه اكسپو يكي از نمايشگاه هاي مهم در زمينه شناسايي و افزايش ظرفيت هاي صادراتي است.
وي افزود: در سال هاي اخير ايجاد زنجيره هاي ارزش در دستور كار، قرار گرفته و زنجيره ارزش آبزيان در تيپ الگويي زنجيره ارزش در ۱۵ استان كشور در حال اجرا است.
حسيني تصريح كرد: صنعت شيلات يكي از ظرفيت هاي بي بديل در حوزه سرمايه گذاري و ارزآوري بوده و از اهداف اصلي وزارت جهاد كشاورزي است، سال گذشته ۱۹ همت جذب سرمايه گذاري در بخش شيلات داشتيم كه ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصي انجام شده است، در سال ۱۴۰۱، ۱۱.۸ همت سرمايه گذاري در اين بخش انجام شده بود كه نشان دهنده آن است كه ظرفيت هايي بالايي در اين صنعت وجود دارد.
وي در رابطه با صادرات در حوزه شيلات عنوان كرد: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن محصولات شيلاتي با ارزش ۶۵۰ ميليون دلار ، به ۶۷ كشورصادر شد كه از لحاظ تنوع، محصولات صادراتي شامل تخم چشم زده ماهي، غذاي آبزيان و خاويار پرورشي است.
معاون وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: خاويار صادراتي از محل پرورش ماهي خاوياري در ۲۲ استان كشور و حدود ۲۰۰ مزرعه تامين مي شود كه بيش از ۲۱ تن استحصال خاويار داشته ايم.
وي در رابطه با جهش توليد ماهيان گرمابي در سال گذشته خاطرنشان كرد: ميزان توليد ماهيان گرمابي در سال گذشته از ۵ هزار تن به ۳۷ هزار تن افزايش يافته است.
حسيني ادامه داد: با وجود بروز بيماري در مزارع ميگو در سال گذشته بيش از ۵۰ هزار تن توليد داشتيم و محصولات ديگر آبزي پروري كاهش صادرات ميگو را در سال گذشته جبران كرد و از ۱۸۰ هزار تن به ۲۱۰ هزار تن صادرات آبزيان در سال ۱۴۰۲ رسيديم.
معاون وزير جهاد كشاورزي در خصوص برنامه سازمان شيلات براي افزايش صادرات محصولات شيلاتي در سال ۱۴۰۳ گفت: رجيستري كردن كل محصولات شيلاتي، رهگيري و شناسنامه دار كردن محصولات صادراتي استاندارد را در دستور كار داريم و اميدواريم با اين روند بتوانيم تسهيلگري در راستاي افزايش صادرات داشته باشيم.