printlogo


«روزنامه دریایی سرآمد» بررسی می‌کند؛
افزایش صادرات گاز صهیونیست‌ها  از میادین دریایی

واردات گاز اسرائیل از سوی اردن
گروه نفت وانرژی – توحیدورستان - در حالی‌که افکار عمومی جهان اسلام خواستار توقف مبادلات تجاری کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی هستند، برخی از کشورها حتی این مراودات را افزایش داده‌اند. برای نمونه، اخیرا شرکت‌های مالک میدان گاز طبیعی تامار از افزایش چشمگیر حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر در سال‌های آینده خبر داده و اعلام کردند که قصد مدرن‌سازی کمپرسورها را دارند و خط انتقال جدید را گسترش دهند تا ظرفیت تولید آن به ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد. این امر حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر را سالانه به حدود ۶ میلیارد متر مکعب خواهد رساند که تقریباً نیمی از مصرف اسرائیل در سال ۲۰۲۳ است. انتظار می رود عملیات توسعه به ارزش ۲۴ میلیون دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

از سرگیری صادرات گاز میدان دریایی تامار
مقدار صادرات گاز اسرائیلی به مصر در حال حاضر از سطح قبل از جنگ غزه نیز فراتر رفته است، زیرا در ماه ژانویه ۲۰۲۴، با افزایش ۱۵ درصد همراه شد و به حدود ۱.۱۵ میلیارد فوت مکعب در روز رسید. مصر برای تامین بخشی از نیاز داخلی خود به گاز اسرائیل متکی است، در حالی که مازاد گاز طبیعی مایع را عمدتاً به اروپا از طریق کارخانه‌های مایع سازی در ایدکو و دامیتا با ظرفیت تولید ۲.۱ میلیارد فوت مکعب در روز صادر می‌کند. به گزارش روزنامه  کالکالیست اسرائیل، اگرچه جنگ در ابتدا منجر به توقف تولید گاز از میدان تامار شد، اما به دلیل مجاورت با نوار غزه، تولید گاز پس از آن از سر گرفته شد. این قطعی همچنین وابستگی مصر به گاز اسرائیل را نمایان کرد، زیرا کاهش صادرات گاز اسرائیل به مصر منجر به قطع مکرر برق در مصر شد. واردات گاز اسرائیل از مصر در اکتبر ۲۰۲۳ به شدت کاهش یافت. در آگوست، اسرائیل اعلام کرد که در راستای تقویت روابط با همسایه خود، گاز بیشتری از میدان تامار به مصر صادر خواهد کرد. میدان فراساحلی تامار در ۲۴ کیلومتری غرب اشکلون در شمال نوار غزه قرار دارد که از ۶ حلقه چاه در این میدان گاز تولید می‌شود و میزان تولید هر یک از آنها حدود  ۸.۵ میلیون متر مکعب در روز است. افزایش صادرات میدان تامار در بحبوحه افزایش قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان صورت می گیرد.

چشم انداز افزایش صادرات گاز به مصر
بر اساس اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود صادرات گاز به همسایه‌ جنوبی در سال‌های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. طبق این روند از ژوئیه ۲۰۲۵، صادرات به مصر ۴ میلیارد متر مکعب اضافی افزایش می‌یابد که در مقایسه با مقدار عرضه شده ۲ میلیارد متر مکعب، افزایش قابل توجهی دارد. علاوه بر این، اخبار دیگری درباره تصمیم برای سرمایه گذاری حدود ۲۴ میلیون دلار در ارتقاء کمپرسورها منتشر شد که امکان افزایش تولید گاز طبیعی را فراهم می‌کند. وزارت انرژی اسرائیل پیش از این موافقت کرده بود که عرضه گاز طبیعی به مصر را سالانه ۴ میلیارد متر مکعب دیگر برای یک دوره ۱۱ ساله افزایش دهد. انتظار می‌رود این موافقت‌نامه که توسط این وزارتخانه تأیید شده است، پس از تکمیل کار برای توسعه ظرفیت تولید و توسعه خط لوله سوم از مخزن تامار، در جولای ۲۰۲۵ لازم‌الاجرا شود. به باور کارشناسان، تقاضای مصر برای گاز طبیعی افزایش یافته که این امر باعث شده است تا گاز را با قیمت‌های بالاتر از اسرائیل خریداری کند. این امر درآمدهای مالیاتی اسرائیل را افزایش داده است، زیرا بیش از نیمی از درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی صرف مالیات می‌شود. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر افزایش صادرات بر اقتصاد داخلی رژیم وجود دارد، زیرا می‌تواند منجر به کمبود بالقوه در بازار در سال‌های آینده یا افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش رقابت بین میادین گاز داخلی شود.

واردات گاز اسرائیل از سوی اردن
 توافق بین شرکت ملی برق اردن و تل آویو برای واردات گاز اسرائیل از میدان لویاتان، باعث شد تا اسرائیل منبع اصلی تامین گاز برای برق در اردن است. بخش برق این کشور ۷۳ درصد به گاز وارداتی از تل آویو وابسته است، به ویژه که تولید داخلی در آنجا بسیار ناچیز و از یک میلیون متر مکعب در روز تجاوز نمی‌کند. اردن تلاش می‌کند تا ۲۵ درصد باقی مانده برق را از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید کند و همچنین ۰.۵ درصد به محصولات نفتی و ۰.۴ درصد به نفت شیل وابسته است. بنابراین، بنابراین گاز اسرائیل تأثیر شدیدی بر بخش برق اردن دارد. البته گزارش سالانه وزارت انرژی و منابع معدنی اردن، حاکی از آن است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب برق ملی در اردن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۷ درصد رسیده است.  این گزارش نشان داد که گاز طبیعی بیشترین سهم در تولید برق را به خود اختصاص داده است، زیرا سهم آن در سال ۲۰۲۲ به حدود ۶۸ درصد رسیده که از ۷۳ درصد سال ۲۰۲۱ کاهش یافته، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر سهم ۲۷ درصدی را به ثبت رسانده است. در گزارش سالانه وزارت نیروی اردن آمده است که میانگین گاز طبیعی مصرف شده در تولید برق در این کشور طی سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۴۰ میلیون فوت مکعب در روز رسیده، در حالی که نفت شیل به عنوان یکی از منابع تولید برق در اردن وارد شده است. وابستگی شدید اردن به واردات گاز طبیعی اسرائیل، گزینه‌های آن را برای یافتن جایگزین در کوتاه مدت تا حدودی دشوار می‌کند، اما گزینه‌های راهبردی وجود دارد که می‌تواند در کوتاه مدت از آنها برای جلوگیری از بحران انرژی استفاده کند.

برنامه صهیونیست‌ها برای تولید
 از میادین دریای
اسرائیل به دنبال گسترش فعالیت‌های اکتشافی خود در منطقه مدیترانه شرقی است. بر اساس گزارشی که رویترز در ژوئن گذشته منتشر کرد، ذخایر گاز اسرائیل از ۷۸۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۱۲ به یک تریلیون و ۸۷ میلیارد متر مکعب در پایان سال ۲۰۲۲ افزایش یافت، در حالی که در همین مدت ۱۱۹ میلیارد متر مکعب استخراج شده است. رشد ذخایر به دلیل اکتشافات جدید از جمله میدان کاتالان و همچنین فعالیت‌های اکتشافی بیشتر در اطراف میادین عملیاتی مانند میدان لویاتان است که توسط شورون اداره می‌شود. منطقه مدیترانه شرقی پس از کشف میادین عمده در آب‌های سرزمینی مصر و اسرائیل، شاهد گسترش سریع تولید گاز طبیعی طی دهه گذشته بوده است. گاز اسرائیل از طریق خطوط لوله به ایستگا‌ های مایع سازی در مصر منتقل و سپس به خارج صادر شود. میدان گازی «کاتالان» در بین میادین گاز طبیعی «کاریش» و «تانین» متعلق به شرکت «انرژن» در سواحل دریای مدیترانه اسرائیل قرار دارد.