printlogo


«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد
کاهش 49هزار واحدی شاخص کل بورس در هفته گذشته

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی - نماگر اصلی بورس که در پایان روز 12 اردیبهشت‌ماه در تراز 2میلیون و 264هزار واحدی بود در آخرین روز کاری هفته گذشته (19 اردیبهشت‌ماه) با کاهش 49هزار و 734واحدی وارد تراز 2میلیون و 219هزار واحدی شد.عرضه در 4 روز کاری هفته گذشته بر تقاضا چیره شده بود و این خریداران بودند که مظنه خود را به فروشنده‌ها دیکته می‌کردند به عبارت دیگر، دست بالا را برای خرید در قیمت‌های پایین و مورد نظر خود داشتند. قیمت‌هایی که با وجود جذابیت بالا، اما به دلیل نبود نقدینگی بازهم قرمز رنگ بودند فشار فروش به حدی بود که با وجود اینکه کارشناس‌های اقتصادی از فروش در این سطوح قیمتی ابراز تعجب می‌کردند، اما بازهم تقاضای موثر و خوبی برای خرید یافت نمی‌شد.

ارزش معاملات خرد در محدوده
 کانال 3همت
حال بازار سرمایه هفته مانند هفته‌های ماقبل خوب نبود، ارزش معاملات خرد در محدوده کانال 3همتی (هزار میلیارد تومان) ماند و حتی در نیمه هفته نزول هم پیدا کرد، اما در اخرین روز معاملاتی اندکی افزایش یافت هر چند در مقایسه با اولین روز هفته گذشته نزول را ثبت کرد.
ارزش معاملات خرد در چهار روز کاری هفته گذشته (یکشنبه تا چهارشنبه) به‌ترتیب 3.8، 3.54، 3.57 و 3.6همت بود که در مقایسه با روزهای خوب بورس که ارزش معاملات در محدوده 10همت است فاصله معناداری دارد. پیش از این نیز در «اقتصاد سرآمد» چند بار درباره اهمیت مقدار ارزش معاملات خرد و وزن آن نزد فعالان بازار سرمایه گفته شده است.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

ادامه خروج پول هوشمند از بورس
آمارهای تراز پول حقیقی در چهار روز کاری گذشته یکشنبه150، دوشنبه 367، سه‌شنبه 145 و چهارشنبه 45 میلیارد تومان نشان می‌دهد که همگام با نزول شاخص کل بورس و کاهش ارزش معاملات، خروج پول نیز در چهار روز کاری هفته گذشته ادامه داشت که به نوعی نشان‌دهنده ترس یا عجله برای فروش از سوی فعالان بازار سرمایه است.آمارها در سرانه خرید و فروش نیز به گونه‌ای بود که در سه روز اول زون فروشنده‌ها بیشتر بود و فقط در اخرین روز یعنی چهارشنبه گذشته بود که اندکی نقش خریدارها در سرانه خرید و فروش بالاتر از فروشنده‌ها شد.
این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به بقیه، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب‌تری  اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات انجام داد. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌شود. بدین معنی که زمانی‌که متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص (مثلا هفتگی، ماهانه و یا سه‌ماهه) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.یکی دیگر از راه‌های تشخیص ورود یا خروج پول هوشمند، سرانه خرید یا فروش هر شخص حقیقی یا حقوقی است. سرانه خرید یک شخص برابر است با حاصل تقسیم ،حجم معاملات سهام یک شرکت بر تعداد خریداران آن و سرانه فروش یک شخص برابر است با حاصل تقسیم حجم معاملات سهام شرکت بر تعداد فروشندگان آن.

3 سال تنفس در طرح مالیات 
بر عایدی سرمایه
پس از مدت‌ها که طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد، اما وجود سه سال تنفس برای اجرا از زمان تصویب سبب نارضایتی گروهی از فعالان بازار سرمایه شد؛ به طوری که گروهی از کارشناسان سه سال تنفس را سبب بی‌تاثیری این طرح در زمان حال می‌دانند.جعفر عزیزی، کارشناس بازار سرمایه پیش از این در گفت‌گویی با عنوان «تاخیر چند ساله دولت در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه» به «اقتصاد سرآمد» ضمن اینکه تصویب قانون عایدی بر سرمایه در دولت سیزدهم را کار درستی عنوان کرده بود، اما از تصویب دیرهنگام این قانون که سبب از بین رفتن فرصت‌های بیشمار که می‌شد برای حمایت از تولید کرد، انتقاد کرده بود.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی هفته گذشته با بیان اینکه اگر کسی ۱۰۰ دستگاه خودرو هم بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود، گفت: سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود.
مهدی موحدی گفت: خرید یک خانه به قیمت 5 میلیارد و فروش آن به قیمت 6 میلیارد، عایدی یک میلیاردی برای صاحبخانه دارد که مالیات مربوط به آن است البته تعدیل تورمی هم داریم و اثر تورم بر اساس داده‌های بانک مرکزی از آن کسر خواهد شد.
موحدی با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.سخنگوی سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند خانه بهتری بخرند، مشمول این مالیات نمی‌شوند، انتقال خانه به فرزندان و خرید خودروی جدید هم مشمول قانون مذکور نیست.او ادامه داد: اگر کسی 100 دستگاه خودرو هم بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود مگر زمانی که بخواهد آنها را بفروشد و سودی کرده باشد.موحدی گفت: در این طرح کسانی که برای خود، همسر و فرزندانشان خودرو خریداری می‌کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد.سخنگوی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شد که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود؛ بر این اساس تا سه سال، مالکان اموال مشمول قانون، می‌توانند آنچه دارند را بفروشند بدون اینکه مالیاتی به سود آنها تعلق بگیرد.