printlogo


چین خریدار اصلی کالاهای ایرانی؛
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها 

طبق اعلام گمرک ایران، در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، جزئیات واردات و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ از سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است.
در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته‌اند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات، ۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشته‌اند.حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کشور عمده شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.
این گزارش در خصوص مقاصد عمده کالاهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌افزاید: در مقابل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کالاهای شرکت‌های مذکور بوده که درمجموع ۷۵ درصد از کالاهای این شرکت‌ها به این کشورها صادر شد.
قیمت هر تن کالای صادراتی ۶۹۵ دلار بوده است و با توجه به میزان متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۶۲ دلار بوده است، ارزش صادراتی کالاهای دانش‌بنیان حدود ۲ برابر متوسط ارزش کالاهای صادراتی کشور بوده است.
این گزارش با اشاره به اینکه، شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ سهم ۲.۶ درصد از وزن و ۵ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند، افزود: مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، حدود ۸۰ درصد ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده است.در جهت تسهیلات ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان ۶۱ درصد از واردات شرکت‌های مذکور در مسیر سبز یا زرد گمرکی قرار گرفته‌اند.
این گزارش با اشاره به اینکه، شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس نوع مجوز شامل شرکت‌های نوپا به تعداد ۶۶۵۳، شرکت‌های نوآور ۲۳۰۵ و فناور ۸۳۴ شرکت هستند، می‌افزاید: گمرک آمادگی دارد ترکیب واردات و صادرات هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای حوزه فناوری و محصولاتی که بر اساس آن دانش‌بنیان نامیده شده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا تصویر دقیق‌تری از عملکرد این شرکت‌ها نمایان گردد.