printlogo


«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد؛
نوسان‌های نوبتی در بازاربورس ایران

​​​​​​​گروه بازارسرمایه – مسعود وطنخواه - سطح حمایت محدوده‌ای از قیمت یک دارایی است که از ریزش بیشتر قیمت در یک روند نزولی جلوگیری می‌کند. سطح مقاومت محدوده‌ای از قیمت است که از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی جلوگیری می‌کند. معمولاً زمانی که قیمت یک دارایی در حال کاهش باشد، با رسیدن به یک «سطح حمایت» (Support Level) حرکت نزولی آن متوقف می‌شود.
نوع دیدگاه فعالان بازار سرمایه همچنان بر اساس نوع واکنش به حمایت دو میلیون و صد و پنجاه هزار واحدی است. از یک‌سو، اگر این حمایت شکسته شود با توجه به سطح پایین ارزش و حجم معاملات احتمال خروج بیشتر پول حقیقی از بورس وجود دارد که در این‌صورت به گفته فعالان بازار سرمایه، رکود بورس بیشتر و باید منتظر سطوح پایین‌تر شاخص کل بورس بود و از سوی دیگر، ادامه رخوت بورس سبب تحرک بازارهای رقیب خودرو، ارز، طلا و... می‌شود. افزایش قیمت در خودروهای خارجی به دلیل افزایش استقبال خریداران در هفته های گذشته گویای این مورد است.

احتیاط فعالان بورس
فعالان بازار سرمایه حتی رشد این روزهای بورس را با اما و اگر همراه می‌دانند چراکه معتقدند افزایش شاخص کل بورس باید همراه با رشد حجم و ارزش معاملات باشد در غیر این‌صورت، این صعود نخواهد توانست سبب ورود نقدینگی جدید شود که همین امر در نهایت موجب فرار سرمایه‌‌گذاران می‌شود و تنها چند روزی زمینه سفته‌بازی فراهم می‌شود. شاخص کل بورس هفته گذشته بازدهی زیر یک درصد را ثبت کرد و تنها در روز پایانی معاملات بود که ارزش معاملات خرد بیشتر از ۵همت تومان شد و در بقیه روزهای هفته کمتر از ۵همت بود.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
گاهی اوقات، سرمایه‌گذار و سفته‌باز را از نظر افق زمانی تصمیم‌گیری با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این دیدگاه، کسی که مثلاً خانه‌ای را خریده و آن را خالی و بدون استفاده نگه داشته و سال‌ها بعد فروخته است، سرمایه‌گذار و کسی را که خانه‌ای را به خاطر قیمت مناسب و ارزان آن (مثلاً به دلیل نیاز مالک خانه به نقدینگی) خریداری می‌کند و طی روزها یا ماه‌های آتی آن را به فرد دیگری می‌فروشند، سفته‌باز گفته می‌شود.

نوسان‌های نوبتی در بورس
صنایع بورسی در هفته گذشته با انتشار خبرهای مثبت با رشد قیمت همراه شدند. احتمال تغییر فرمول شورای رقابت در نرخ‌گذاری خودرو و اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره لزوم برون‌رفت دو خودروساز بزرگ کشور از ماده ۱۴۱ که همان ورشکستگی است سبب استقبال سرمایه‌گذاران و تحرکات مثبت در این دو خودروساز شد.
ایسنا در این باره نوشت: بابک احمدی هفته گذشته ضمن بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو و تاکید بر حمایت از این گروه خودروسازی در جهت پیشبرد اهداف، زیان‌دهی خودروسازان را از چالش‌های مهم این صنعت خواند و گفت: «زیان انباشته را از چالش‌های فعلی خودروسازان داخلی برشمرده و تاکید کرد: مسیر برون‌رفت از این چالش و در حقیقت زیان‌دهی ها، تجدید ارزیابی دارایی‌ها است؛ این اقدام بایستی با  سرعت بیشتری صورت گیرد تا تهدید خروج از تالار اول بورس از میان برود.»
این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تاثیر سهام خودروسازان داخلی به ویژه ایران‌خودرو در عملکرد بازار سهام را بسیار بالا دانسته و افزود: «هرگونه اتفاق بد پیرامون سهام ایران‌خودرو، سبب زیان شدید به بازار سرمایه خواهد شد.»
در ماده ۱۴۱ قانون تجارت آمده است: «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان‌جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.»

تحرکات مثبت در پالایشی‌ها
هفته گذشته پالایشی‌ها با انتشار افزایش قیمت نفت با رشد قیمت همراه شدند. افزایش قیمتی که خیلی با رشد حجم و ارزش معاملات همراه نبود. ادامه مناقشه‌های منطقه‌ای و حمله حوثی‌ها در یمن به برخی از کشتی‌ها سبب افزایش ریسک حمل‌ونقل دریایی و به تبع آن رشد هزینه‌های باربری در این منطقه شده است که این امر رشد ۳درصدی قیمت نفت را در خلیج فارس سبب شد. با توجه به اینکه هر گونه تغییر قیمت نفت سبب نوسان قیمت کرک اسپرد پالایشگاه‌ها یعنی سایر مشتقات نفتی نظیر گازوئیل، بنزین و... می‌شود افزایش کرک اسپرد موجب استقبال گروهی از فعالان بازار سرمایه از سهام این صنعت شد.
کرک اسپرد Crack Spread به تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.
کرک اسپرد (مابه تفاوت قیمت نفت خام و فرآورده) پالایشگاه‌های ایران حدودا به ۷ رسیده است که این موضوع متاثر از افزایش قیمت نفت بوده و در صورت ثبات، همچنان این عدد بالاتر خواهد رفت. «کرک» اصطلاحی برای تجزیه نفت خام به محصولات اصلی، از جمله گازهایی مانند: پروپان، سوخت گرمایشی، بنزین، تقطیرهای سبک (مانند سوخت جت)، تقطیرهای میانی (مانند سوخت دیزل) و تقطیرهای سنگین (مانند گریس) است.

بازدهی ۰.۷درصدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در هفته گذشته افزایش ۱۵هزار و ۷۳۰ واحدی را در ۵ روز کاری ثبت کرد و از سطح  ۲۱۵۵۲۳۴ واحدی با صعود ۱۵۷۳۰واحد وارد تراز ۲۱۷۰۹۶۴واحد شد.
ارزش معاملات خرد در هفته گذشته غیر از روز پایانی معاملات کمتر از ۵همت تومان بود که در صورت پایین ماندن ارزش معاملات خرد نمی‌توان به ادامه رشد بورس امید داشت.

ارزش معاملات خرد بالاتر از ۵همت
در ۵ روز کاری هفته گذشته، بازار سرمایه در چهار روز کاری خروج نقدینگی حقیقی را ثبت کرد و تنها در روز پایانی بود که ۱۵۱ میلیارد تومان ورود پول و ارزش معاملات خرد بیشتر از ۵همت تومان را تجربه کرد. فعالان بازار سرمایه همواره در بررسی خود برای خرید و فروش توجه ویژه‌ای به آمار ارزش معاملات خرد و ورود یا خروج پول دارند.
ارزش معاملات خرد روز شنبه با اندک افزایش به ۴.۶همت تومان رسید و ۲۳۱میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد.