تشریح اولویت های وزارت صمت در اقتصاددریامحور؛
امکان تعریف پروژه تا 8۰ میلیارد دلار برای توسعه ناوگان حمل و نقل، شیلات و فراساحل
«مقوله صمت انتقال ۲ میلیارد متر مکعب آب از سواحل به مرکز ایران در وزارت به صورت جدی دنبال میشود.» این گفته عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است که دریا را عاملی مهم در توسعه اقتصادی می داند و میگوید: دریا ارزانترین روش حمل و نقل برای تجارت است و با استفاده از آن میتوان کالاهایی که دارای حجم یا وزن بسیار زیادی هستند را حمل کرد.
وی می گوید: محیط زیست ما به دریا وابسته است و چنانچه عملکرد دریا در توازن محیط زیست حذف شود؛ محیط زیست با مشکل روبرو خواهد شد از این رو همه ما باید به محیط زیست احترام بگذاریم و اگر چنین نکنیم باید در قیامت پاسخگو باشیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دریا به لحاظ تأمین غذا نیز بسیار حائز اهمیت است و میتوان از آن به عنوان ساختاری جهت تأمین غذا و علوفه نیز استفاده کرد ضمن اینکه در سرزمین ما برای تأمین آب شرب نیز از این ظرفیت عظیم استفاده میشود.
علی آبادی عنوانکرد: در بحث انتقال آب پروژه بزرگی در وزارت صمت به صورت جدی دنبال میشود و آن هم انتقال ۲ میلیارد متر مکعب آب از دریا به مرکز کشور است.
وی اظهار کرد: دریا میتواند تأمین کننده بخش عمدهای از انرژی مورد نیاز کشور باشد و به لحاظ تأمین موادمعدنی مورد نیاز نیز یک منبع عظیم است چرا که هم مواد معدنی را میتوان از املاح موجود در آب دریا استحصال کرد و هم از پهنههای گستردهای که زیر آب قرار گرفته است.
وزیر صمت با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان دریایی و زمینههای موجود سرمایهگذاری در دریا، گفت: ما آماده هستیم که در بخش دریا تعامل سازندهای با کشورهای منطقه و دنیا داشته باشیم و ظرفیتهای کشور را با دیگران به اشتراک بگذاریم چرا که ایران بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد و این یک فرصت بزرگ برای ترانزیت داخلی و خارجی به شمار میآید.
علی آبادی با بیان اینکه دولت از سرمایهگذاران به صورت ویژه حمایت میکند، ادامه داد: در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل تا حدود ۲۰ میلیارد دلار، در حوزه شیلات تا ۱۰ میلیارد دلار و در حوزه فراساحل تا ۵۰ میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد و ما آمادگی داریم که در این پروژهها با بخشهای مختلف مشارکت کنیم ضمن اینکه آماده هستیم در زمینه احیای سرمایهها بخشی از سرمایهگذاریهای انجام شده دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وزیر صمت ابراز کرد: ما امروز در کشور قابلیت و امکان تأمین پیشرانهها و موتورهای دریایی از ۳ هزار اسب بخار تا ۴ هزار اسب بخار را داریم و فناوری ساخت پیشرانهها را بومی سازی کردهایم ضمن اینکه امکان ساخت توربینهای دایرکت درایو نیز ایجاد شده است و قطعاً از سرمایهگذاران در این حوزه استقبال میکنیم.
توسعه موتورهای دریایی، شناورسازی و دکلهای حفاری اولویت وزارت صمت
وزیر صمت توسعه صنعتی موتورها و پیشرانههای دریایی، شناورسازی و نوسازی ناوگان دریایی و تولید دکلهای حفاری را سه اولویت وزارت صمت در راستای توسعه دریامحور دانست.
علی آبادی دریا را یکی از ظرفیتهای اصلی توسعه در کشور دانست و اظهار کرد: دولت بسیج شده است تا اهداف توسعه دریا محور را محقق کند از این رو وزارت صنعت در سه بخش برای فعالیت اساسی پای کار آمده است.
وی افزود: بخش اول تلاش وزارت صمت برای نقش آفرینی در توسعه دریا محور ورود در حوزه موتورها و پیشرانههای دریایی است که برنامههای اساسی داریم و با توجه به پیشرفتهایی که حاصل شده است امروز از یک مگاوات تا ۲۵ مگاوات ظرفیت تولید پیشرانه برای شناورهای دریایی به صورت کاملاً بومیسازی شده وجود دارد.
علیآبادی تاکید کرد: امروز در تدارک توسعه صنعتیِ تولید پیشرانههای دریایی هستیم و به لحاظ دانشی به این ظرفیت رسیدهایم و نمونههایی ساختهایم که کاملاً موفق بودهاند و در حال حاضر به دنبال ارائه آنها به مردم با قیمت اقتصادی و و کیفیت بالاتر از نمونههای خارجی هستیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت عنوان کرد: بخش دومی که وزارت صمت در راستای توسعه دریا محور ورود کرده است در زمینه ساخت رینگ، جکت و جکآپ است که جزو اولویتها است و تلاش داریم با همکاری وزارت نفت کار خوبی را در تولید دکلهای حفاری آغاز کنیم.
وی خاطرنشانکرد: اولویت سوم وزارت صمت، تولید شناورهای دریایی است؛ چرا که ناوگان دریایی کشور فرسوده است و باید احیا شود از این رو وزارت صمت قاطعانه از هر گونه تعامل بین شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی در این حوزه حمایت
میکند.