printlogo


به بهانه هفته روابط‌عمومی؛ افکار عمومی و روابط عمومی بی‌کیفیت 

فاطمه زارعان- روابط عمومی در استانداردهای مطلوب سازمانی آینده‌پژوه، برنامه‌مدار، مساله‌محور، تصویرساز، سازنده، بالنده، انسجام‌بخش، مردم‌مدار و متحول کننده است، لذا مدیران ارشد باید به آن با چشم مدیران آینده‌ساز و گره‌گشا نگاه کنند. 
ارایه تصویر مثبت و حفاظت از سازمان در برابر مخاطرات و بحران‌ها از ویژگی روابط‌عمومی کارآمد است.روابط عمومی پیشرفته، مدیریت و مهندسی ارتباطات برای اقناع، اعتماد، نفوذ در جامعه، گسترش شبکه ارتباطی و افزایش سرمایه اجتماعی در سازمان است. روابط عمومی قادر به مساله‌شناسی ارتباطی و ترسیم نقشه راه برای ذی‌نفعان است و با تحلیل و ترسیم این نقشه راه، گام‌های مؤثری برای برنامه‌ریزی و مشاوره ارتباطی به مدیران ارشد برداشته و نظام ارتباطات سازمان را مدیریت می‌کند.
عملکرد روابط عمومی  نه تنها در فراوانی اقدامات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، که در توانایی در گذر از دغدغه‌ها و مسایل ارتباطی سازمان  و ارتباط برای شناساندن اقدامات سازمان به مردم یکی از راه‌های معرفی سازمان به مخاطبان است. 
پیام‌های تکراری، محتواهای بی‌ربط و اغلب طولانی و ارتباطات بدون استراتژی مشخص نوعی از روابط عمومی بی‌کیفیت است که باید مدیران در دنیای مدرن از آن پرهیز کنند و برای تأثیرگذاری بیشتر بر افکار عمومی به اجتماعی سازی خبر روی آورند.
در بخش کشاورزی نیز به این نکته توجه کنیم که مهم‌ترین عامل اثرگذار علاوه بر اقلیم و شرایط محیطی، عامل انسانی است به همین دلیل آگاه کردن جامعه و تنویر افکار عمومی در این حوزه از اهمیت  برخوردار است. روابط عمومی وظیفه بسیار سنگینی در حوزه منابع پایه به عنوان بستر تولید دارد و باید از ابزارها و فناوری‌های نوین ارتباطی و تولیدات متنوع چندرسانه‌ای، بهره‌گیری از پتانسیل نهادهای مردمی در آگاه‌سازی و جلب مشارکت مردم برای جهش تولید و لزوم اقناع جامعه به حفظ و بهره‌برداری مطلوب از منابع خدادادی آب‌ و خاک استفاده کند.