printlogo


بازدید رئیسی از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس؛ 
علی‌اف: کریدور شمال-جنوب با توسعه ریلی ایران به حیاتی‌ترین رگ حمل‌ونقلی جهان تبدیل می‌شود 

رئیس جمهوری آذربایجان تصریح کرد: کریدور شمال-جنوب با توسعه زیرساخت‌های ریلی ایران به حیاتی ترین رگ حمل‌ونقلی جهان تبدیل می‌شود.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در دیدار با رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: پروژه‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان که در حوزه حمل و نقل در حال اجرایی شدن است برای ما و منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ کریدور شمال-جنوب برای منطقه بسیار مهم است و با ایجاد زیرساخت‌های راه آهن در ایران این کریدور به حیاتی‌ترین رگ حمل و نقل دنیا بدل خواهد شد.
رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حمل و نقل بین دو کشور در سال گذشته، افزود: پس از افتتاح راه آهن، این میزان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: امروز پل جدید آق‌بند نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که بخشی از کریدور شمال جنوب است و جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند.
یادآور می‌شود، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان صبح امروز یکشنبه به منظور شرکت در مراسم افتتاح مشترک سد قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین با حضور رئیس جمهور آذربایجان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده اند.
بازدید از بخش‌هایی از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس از جمله پایانه کلاله از جمله برنامه‌های این سفر بود.

بازدید رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های جاده‌ای و ریلی ارس در کریدور شرق-غرب 
رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایرانو آذربایجان، از بخش‌هایی از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس در نقطه مرزی شمال غربی کشور بازدید کردند.سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به منظور شرکت در مراسم افتتاح مشترک سد قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین با حضور رئیس جمهور آذربایجان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود،‌ در بدو ورود از بخش‌هایی از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس از جمله پایانه کلاله بازدید کرد.
کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که برخی مراحل اجرای بخش جاده‌ای آن آغاز شده و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد.
این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.طبق پیش‌بینی‌ها این پروژه در مدت ۳۶ ماه با احداث ۲۱ دستگاه پل و ۵ پل بزرگ اجرا خواهد شد.