printlogo


مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت:
تدوین نظام‌نامه میراث صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت


مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با اشاره به تدوین نظام‌نامه صنعتی برای میراث نفت گفت: تدوین این نظام‌نامه که مورد تأکید وزیر نفت است، در دستور کار قرار گرفته و ثبت آثار تاریخی و حفظ میراث نفتی نباید خللی در انجام کارهای عملیاتی این صنعت ایجاد کند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، حسین شاملی هم‌زمان با روز جهانی موزه‌ها و در آیین رونمایی از یک سند تاریخی در موزه کارآموزان آبادان با اشاره به اینکه دستگاه‌هایی که دارای اماکن و اسناد میراثی هستند براساس برنامه چهارم تا ششم توسعه متولی نگهداری و نشر آثار و اسناد خود هستند، بیان کرد: مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت همسو با این موضوع در سال ۱۳۹۳ شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۴ بنای تاریخی و ۷۰۰ بنای واجد شرایط میراثی در صنعت نفت شناسایی شده است و شناسایی بناهای دیگر ادامه دارد، افزود: تاکنون ۱۲ میلیون برگ اوراق تاریخی صنعت نفت جمع‌آوری و پیش‌بینی شده است این تعداد اوراق به ۲۵ میلیون برگ برسد.
مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، نقش نفت را در بخش‌های مختلف تاریخ کشور ازجمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تحریم انکارناپذیر دانست و گفت: رسالت ما با توجه به این نقش، نشر این اسناد و نشان‌دادن جایگاه واقعی صنعت نفت در ادوار مختلف تاریخ است.شاملی با بیان اینکه اسناد مهمی در مدیریت مرکز اسناد صنعت نفت نگهداری می‌شود که می‌تواند پاسخ‌گوی برخی چالش‌های حقوقی در شرایط حاضر باشد، تصریح کرد: مراکز اسنادی مختلفی ازجمله مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خواستار تعامل و همکاری بیشتر با این مدیریت در زمینه اسناد هستند.
وی با اشاره به دستور وزیر نفت در تیر پارسال مبنی بر اصلاح ساختار مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت گفت: براساس این دستور، «مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت» به «مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت» تغییر یافت که نشان اهمیت راهبردی اسناد است.
مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت به تدوین نظام‌نامه صنعتی برای میراث نفت اشاره کرد و با بیان اینکه تدوین این نظام‌نامه که مورد تأکید وزیر نفت است، در دستور کار قرار گرفته، افزود: ثبت آثار تاریخی و حفظ میراث نفتی نباید خللی در انجام کارهای عملیاتی این صنعت ایجاد کند.