printlogo


معاون بانک مرکزی
طراحی یک مدل فرآیندی با هدف بهینه‌سازی ساختار بانک مرکزی


معاون بانک مرکزی گفت: در زمانی که برای آماده‌سازی زیرساخت اجرای قانون جدید بانک مرکزی در اختیار داشتیم تلاش شد با مطالعه وظایف و کارکردهای بانک‌های مرکزی جهان و تطبیق آن با عملیات بانک مرکزی ایران، یک مدل مرجع فرآیندی طراحی شود.
به گزارش اقتصادسرآمد،  یکتا اشرفی، معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی در سی‌و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه یک ساختار یا مدل مناسب باید موجب هم‌افزایی بین اهداف شود و امکان حل تعارض‌های عمده را به صورت نظام‌یافته فراهم کند، اظهار کرد: در زمانی که برای آماده‌سازی زیرساخت اجرای قانون جدید بانک مرکزی در اختیار داشتیم تلاش شد با مطالعه وظایف و کارکردهای بانک‌های مرکزی جهان و تطبیق آن با عملیات بانک مرکزی ایران، یک مدل مرجع فرآیندی طراحی شود.  
وی ادامه داد: در صنعت بانکداری مدل‌های مرجعی نظیر BIAN (شبکه معماری صنعت بانکداری) جهت ایجاد، ترویج و ارائه یک چارچوب مشترک برای عملیات متقابل بانکی تهیه شده است ؛ اما این مدل‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند و فرآیندهای بانک‌های مرکزی به عنوان رأس هرم سیستم بانکی هر کشور، در آنها مورد توجه قرار نگرفته است.
به گفته اشرفی، عدم وجود چنین چارچوبی برای بانک‌های مرکزی، سبب شده است که در خصوص ساختار سازمانی مطلوب و بهینه یک بانک مرکزی نیز رویکرد مشخص و واحدی وجود نداشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین در شرایط کنونی برای طراحی مدل ساختاری و فرآیندی بانک مرکزی، علاوه بر استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعه استانداردها و تحقیقات بین‌المللی و ساختار سازمانی و وظایف بانک‌های مرکزی و بهره‌گیری از نظر متخصصین و خبرگان، از مدل‌های مرجع فرآیندی پرکاربرد نظیر APQC، SCOR، BIAN و غیره نیز الگوبرداری شد.
وی  افزود: همچنین تدوین سند راهبردی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت تا بتوان با تاکید بر نقشه راه مشخص و مدون و فرآیند‌های بازنگری و اصلاح شده، الزامات توفیق هرچه بیشتر بانک مرکزی در تحقق اهداف فراهم شود. معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌های مرکزی از مهم‌ترین نهادهای حکمرانی اقتصادی در جهان امروز هستند.