printlogo


«روزنامه دریایی سرآمد» تحليل می‌کند
«گنج»  سيستان و بلوچستان همچنان«  پنهان» 

چرا عمده تفريحات مردم ايران به سمت چابهار نيست
​​​​​​​گروه اقتصادآبی - ايرج گلشني - مقام معظم رهبري به مَكُران، لقب «گنج پنهان» دادند تا نشان دهند كه در آن‌جا چه نعمت بزرگي براي كشور نهفته است و نظرات و نگاه‌هاي مسئولان عالي دولتي و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را به آن سامان جلب كنند. اين منطقه در سيستان و بلوچستان است و موقعيت بكر و بسيار پر منفعتي است كه توجه به آن، ارزش افزوده بسيار بالايي براي كشور خواهد داشت. 
ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام براي توسعه دريايي كشور، بارقه اميدي براي تمام مردم ايران است و نويدبخش رشد و تعالي كشور در ابعاد گوناگون است. 
دريا، همان گونه كه براي همه كشورهاي پيشرفته، پيش‌ران توسعه همه جانبه و متوازن بوده است، براي ايران هم چنين خواهد بود، مشروط بر اين كه با تشخيص درست مزيت‌هاي نسبي، سرمايه‌گذاري صحيح صورت گرفته و روند اجراي سياست‌ها در مسير درست قرار بگيرد و در زمان معين به نتايج بزرگ برسد.
در تشخيص مزيت‌هاي نسبي، در گستره جغرافيايي كشور، جايي مانند سيستان و بلوچستان مي‌تواند اولويت اول توسعه دريايي ايران باشد كه در اين نوشتار تلاش مي‌كنيم به نكاتي از آن توجه كنيم:
استان سيستان و بلوچستان به طور كلي ازچند جهت بايد در اولويت سرمايه‌گذاري‌ها قرار گيرد. اين استان از چند جهت حق دارد شماره يك توسعه دريايي كشور باشد. از نظر حق مردم اين سامان، از نظر بكر بودن، از نظر ارتباطات بين‌المللي و تجارت منطقه اي و از نظر فرهنگ ايراني-اسلامي همه ثابت مي‌كنند كه سيستان و بلوچستان بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

حق مردم سيستان و بلوچستان
 این نیست!
اگر به افكار عمومي ايرانيان مراجعه كنيم و در حد خود با نمونه‌اي قابل قبول بررسي كنيم، اكثر نظرات بر اين است كه حق مردم سيستان و بلوچستان به خوبي ادا نشده و اين استان در محروميت مضاعفي قرار دارد. كافي است بدانيم كه يك سال ساخت و ساز در تهران، با يك دهه ساخت و ساز در سيستان و بلوچستان برابري مي‌كند و اين نشان مي‌دهد كه توجه به سرمايه‌گذاري و بهسازي آن سامان مورد غفلت واقع شده است. 

چرا تفريحات مردم ايران به سمت سيستان و بلوچستان نيست
به طور كلي، افكار عمومي ايرانيان از سامان رستم دستان، منطقه‌اي عقب‌افتاده، فقير و كم‌توسعه به نظر مي‌آورند. وضعيت گردشگري را كه بررسي كنيد متوجه مي‌شويد كه تفريحات مردم ايران به سمت سيستان و بلوچستان نيست. متوجه مي شويد كه مردم از اين منطقه ترس دارند. احساس امنيت نمي‌كنند و خيال مي‌كنند كه در آن استان، امنيت و نظافت و بهداشت در حداقل ممكن است. اين‌نكات را به راحتي مي‌توان از گفت‌و شنود با مردم متوجه شد. مَخلص كلام اين است كه حق مردم سيستان و بلوچستان هنوز ادا نشده است. كشف گنج پنهان در آن سامان و استناد به سياست‌هاي كلي توسعه درياپايه، اميدي است براي ديار رستم دستان كه نبايد نااميد شود. 

مزيت نسبي بكر بودن چیست؟
در اغلب استان‌هاي ساحلي بنا به شرايط و دلايل متعدد، سرمايه‌گذاري‌هايي شده است و آباداني‌هايي رخ داده است. اما همين مقدار براي استان سيستان و بلوچستان هم نبوده است. حداقل موضوع اين است كه مسير سرمايه‌ گذاري‌هاي بخش خصوصي بنا به دلايل متعدد - از جمله نبود زيرساخت‌ها و نبود احساس امنيت به سمت استان رستم دستان نبوده و نيست. مجموعه بسيار بزرگي از فرصت‌ها در اين استان خوابيده است و كسي براي استفاده از آن آستين همت بالا نزده است. 
زور بودجه‌هاي كوچك دولتي به توسعه كامل منطقه سيستان و بلوچستان نرسيده و نمي‌رسد و سرمايه‌هاي سرگرداني كه بايد از آن‌سامان سر در بياورند، به گيج‌گاه ديگري رسيده‌اند. وسعت استان سيستان و بلوچستان چنان است كه هزاران فرصت كسب و كار و توليد و توسعه در خود نهان كرده است و فقط با همت ملي و عزم مشترك دولت و ملت امكان استفاده بهينه از همه آن‌ها وجود دارد. اما به هر روي، بكر بودن منطقه به معناي مزيت نسبي بيشتر و قوي تر نسبت به ساير استان‌هاست. استفاده از فرصت‌هاي سيستان و بلوچستان آسان‌تر از ساير مناطق است زيرا همه چيز بكر و اماده است تا از هر جهت مورد بهره‌برداري قرار گيرد. 

منطقه آزاد و بنادر چابهار مزيت
 بين‌المللي دارند
هيچ استان ساحلي مانند سيستان و بلوچستان از نعمت ارتباطات جهاني برخوردار نيست. وجود منطقه آزاد چابهار و بنادر آن كه مزيت بين‌المللي دارند و نيز دسترسي آسان به دريا و اقيانوس براي پذيرش نامحدود هر گونه كشتي و شناور دريايي، وسعت بسيار زياد و دل‌چسب دريايي براي فعاليت‌هاي متنوع و متعدد از مزيت‌هاي بزرگ ديگر اين حوزه است كه در هيچ‌جاي ايران نمونه آن يافت نمي‌شود. علاوه بر كسب و كار و توليد دريايي مانند پرورش ماهي و ديگر آبزيان، بكرترين منطقه توريستي ايران همين سيستان و بلوچستان است. چه از نظر داخلي و چه از نظر توريست خارجي. بسيارند ايرانياني كه واقعا عطش رفتن و ديدن ديار رستم دستان را دارند؛ اما نبود تبليغ مناسب، تصورات غلط از امنيت منطقه و تصور از نبود امكانات رفاهي و... اكثر ايرانيان را به سمت سواحل تكراري، پرازدحام و البته بسيار پرزباله شمال مي‌كند. حجم عظيمي از مسافران در شمال در هم فشرده مي‌شوند در حالي كه سواحل بسيار زيبا و بي‌نظير و چند رنگ سيستان و بلوچستان، چنان خلوت است كه مي‌توان صداي بال مرغ‌هاي دريايي را از آن دور دست‌ها شنيد! 
رنگ‌هاي طاووسي سواحل 
سيستان و بلوچستان به خوبي به مردم معرفي نشده است
در بخش‌هاي زيادي از سواحل مَكُران، هنوز پاي هيچ بشري نرسيده است تا برسد به توريست. زيبايي خيره كننده كوير و دريا و آن رنگ‌هاي طاووسي سواحل سيستان و بلوچستان به خوبي به مردم معرفي نشده است. فرصتي براي سرمايه‌گذاران فراهم نشده تا پاتوقي بسازند و هر كدام صدها نفر را به خود فرا بخوانند. اين است معناي مزيت برتر. مزيتي كه نشان مي دهد با سرمايه‌گذاري اندك در حد ايجاد يك پاتوق توريستي، مي توان هم تفريح و نشاط ملي را افزايش داد و هم سرمايه اين استان را به اوج رساند.  تصور كنيد كه در سواحل عجيب و افسانه‌اي مَكُران، چند اسلكه گردشگري ايجاد شود. تصور كنيد كه سفرهاي دريايي از اين منطقه فراهم شود. تصور كنيد كه با تبليغ مناسب، مردم احساس آسودگي كنند و به سمت هتل‌ها و خانه هاي امن تفريحي آن سامان به حركت درآيند. همين يك مزيت مي‌تواند هم نشاط ملي را افزايش دهد و هم سرمايه استان را. 

چابهار فرصت استثنايي است که در حال از دست رفتن است
بندر چابهار به عنوان يك بندر بين المللي و معاف از تحريم به رسايي فرياد مي زند كه من يك فرصت ايده‌آل براي ايران هستم. حال چرا اين فرياد كمتر شنيده مي‌شود واقعا جاي تاسف است. رقص هندي‌هايي كه قرار بود بخشي از چابهار را آباد كنند، مانند فيلم‌هايشان تا حدودی غيرواقعي بود. رسم تجاري هندي‌ها هميشه در طول تاريخ همين بوده است. به شدت تابع سود هستند و هر جا كه سود بهتري داشته باشد، حتما به همان سمت غش مي‌كنند. مشاركت ان ها در طرح سوخته عرب-مد مويد همين نكته است. به هر روي، حداقل ده سال، توسعه چابهار به عقب افتاد و مسئولان ما بي‌خيال‌ترين سوت‌هاي عمرشان را مي‌زنند و منتظرند تا معجزه‌اي رخ دهد. 
ز اين سو، دست سرمايه‌گذار داخلي را بسته‌اند و به تماشاي رقص هندي دل خوش كرده اند. چابهار اما يك فرصت بي‌نظير است. مي تواند به تنهايي كمر تحريم ها را خرد و خمير كند. اين بدان معناست كه دولت‌هاي ما بايد سرمايه بزرگي براي توسعه كامل چابهار تخصيص دهند. اما چرا نمي‌كنند، اين تلخ‌ترين پرسشي است كه مي‌توان پرسيد. 
چابهار كه حركت كند، تمام استان سيستان و بلوچستان حركت مي‌كند. تجارت داخلي و بين‌المللي كه به طور گسترده به چابهار برسد، ديگر كسي فقر سيستان و بلوچستان را تصور نمي‌كند. رفت و آمد به آن جا همه به عنوان عايدي مردم ديار رستم است و اين يعني سيستان و بلوچستان را به راحتي ظرف مدت 5 سال مي‌توان به قطب زيبايي و شكوه ايران با بنادري آباد و سواحلي پرجمعيت تبديل كرد. 

نگين تاج توسعه ايران
واي كه اين سيستان و بلوچستان چه بزرگ است و چقدر مي تواند باشكوه باشد. چقدر مي‌تواند عطش تند ايرانيان راستين را با آب پيشرفت و توسعه خود سيراب كند. 
سيستان و بلوچستان بدون كمترين ترديد، نگين تاج توسعه ايران است و توسعه دريايي ايران از اين منطقه آغاز شود به نتيجه مطلوب تري خواهد رسيد. 
اين نگين بر تارك توسعه دريايي ايران خواهد درخشيد و با كشف گنج پنهان در سواحل بكر مكران، مي تواند به تمامي بنادر جهان و تمامي سواحل جهان ناز بفروشد. 
فرهنگ ايراني- اسلامي، پوشش زيباي مردمان آن سامان از مرد و زن كه انسان را مجذوب مي كند، لهجه و غذا و آداب رسومي كه كه دوست داشتني است و تاريخي از افسانه با شكوه ايرانيان با نام بلند «رستم دستان».