printlogo


سمت و سوی گردشگری ساحلی مازندران در دولت سیزدهم

نوشهر- مسوولان دولت مردمی سیزدهم با پیش‌بینی درست حضور میلیونی گردشگران در سواحل با بسیج دستگاه‌های اجرایی استان برای خدمات رسانی به مسافران و اجرای طرح نشاط اجتماعی و فرهنگی و در ورای آن آزادسازی سواحل در تابستان سال های گذشته تلاش کردند تا سفری دلپذیر برای هموطنان رقم بزنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، طول سواحل کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال ایران در سه استان مازندران، گیلان و گلستان واقع شده است که به گفته صاحبنظران امر ظرفیت فراوان این سواحل در حوزه مختلف اقتصادی، گردشگری و دریایی می بایست شکوفا شود که فراهم کردن بسترها بویژه در بخش گردشگری در این امر مهم است.
استان مازندران ۳۴۸ کیلومتر ساحل در ۱۵ شهرستان از گلوگاه تا رامسر در غرب مازندران و استان گیلان دارای ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی در ۹ شهرستان از چابکسر در شرق استان گرفته تا آستارا در غرب و استان گلستان افزون بر یکصد کیلومتر ساحل دارد که در شهرستان های بندرگز، بندرترکمن و گمیشان واقع شده است.
دریای خزر با وسعت ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه یا کوچکترین دریای جهان محصور در خشکی؛ ثروتی بزرگ در شمال ایران است که بهره مندی از سواحل و مواهبش در زمینه های مختلف نیازمند برنامه ریزی علمی و نقشه راه اصولی است.
کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان همسایگان این دریاچه بزرگ جهان هستند و دست کم ۱۵ میلیون نفر ساکنان حاشیه خزر هستند و سواحل شمال ایران نیز سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را پذیراست.
دستور صریح رئیس جمهور شهید برای باز پس گیری حریم ۶۰ متری حریم سواحل خزر و پیگیری جدی مسوولان امر سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول ۴۲۴ کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.
طلسم تملک سواحل بعد از چندین سال انتظار بالاخره در بهمن ماه سال گذشته با دستور صریح و ضرب الاجل ۲۰ روزه رئیس جمهور شهید و با اراده مجموعه مسوولان و مدیران دولت سیزدهم شکست که مخاطب این دستور در درجه اول دستگاه های دولتی بودند؛ به این معنی که تملکشان غیرقانونی بود و به همین دلیل هم رییس دولت سیزدهم برایشان ضرب الاجل تعیین کرد.
۳۴۸ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون تمامی آن در این استان آزادسازی شده است.
در این پیوند استاندار مازندران گفت: سواحل غرب مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز گردشگری و میزبانی انبوه مسافران از اقصی نقاط کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.یوسف نوری در حاشیه بازدید از منطقه گردشگری سیترای نوشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود : رونق گردشگری باید به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای کمک به توسعه این استان مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به میزبانی مازندران از میلیون ها مسافر داخلی و خارجی اظهارکرد: باید صنعت گردشگری این استان شمالی را ساماندهی کرد.به گفته استاندار مازندران رعایت قواعد و مقررات زیست محیطی و منابع طبیعی در توسعه صنعت گردشگری مازندران ضروری است.نوری بر ضرورت توجه بیشتر شهرداران برای تحقق راهبرد پیاده راه سازی سواحل در غرب مازندران تاکید کرد.
عادل خزایی شهردار نوشهر نیز در این بازدید از موقعیت و ظرفیت گردشگری و تفریحی سیترای نوشهر برای استاندار توضیحاتی ارایه کرد.استاندار مازندران در بدو ورود به نوشهر با حضور در گلزار شهدای این شهرستان به مقام شامخ شهدای منطقه ادای احترام کرد.
بازدید از هتل بین المللی آراز، نیروگاه زباله سوز نوشهر از دیگر برنامه های امروز استاندار مازندران در نوشهر اعلام شد.
شهرستانهای غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی به گفته کارشناسان گردشگری اطلس تمام نمای گردشگری ایران است که هر مسافر و گردشگری داخلی و خارجی کافی است یکبار از این اقلیم دیدن کند تا مجذوب زیبایی‌های آن شود.
وجود آبشارها، آب های سرد و گرم معدنی، بوستان های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح کرده است../ ایرنا