printlogo


جشنواره ای برای رهاسازي بچه ماهيان استخواني خاوياري دريايي و ميگو؛«روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می دهد
رهاسازي ۴۵۰ ميليون قطعه بچه ماهي  در پنج استان ساحلی

تاکید وزیر بر افزایش سهم توليدات شيلاتي به ۱۰ درصد كل توليدات كشاورزي 
​​​​​​​گروه شیلات- جشنواره ملي رهاسازي بچه ماهيان استخواني، خاوياري، دريايي و ميگو درياي خزر، خليج فارس، درياي عمان و آبهاي داخلي با حضور رئيس سازمان شيلات ايران و جمعي از مقامات كشوري و لشگري، همزمان درچهار استان مازندران، گلستان، هرمزگان و خوزستان در گيلان، كلاچاي، پل رود برگزار شد.
محمدعلي نيكبخت وزير جهاد كشاورزي به صورت ویئو کنفرانس در این جشنواره گفت: لازم است با حمايت هاي دستگاه هاي ذيصلاح در معاش، اشتغال و درآمد ساحل نشينان اتفاقات بسيار خوبي رقم بخورد و سهم توليدات شيلاتي به ۱۰ درصد كل توليدات كشاورزي برسد.
وی با ذكر صلوات و يادآوري خاطرات شهيد رئيسي و هيات همراهشان، رهاسازي ۴۵۰ ميليون قطعه بچه ماهي را در ۵ استان كشور به صورت رسمي كليد زد و افزود: تجديد ذخاير در حوزه توليد آبزيان ، نقش بسزايي درحفظ ميراث اين منابع ارزشمند داشته و بخش شيلات ، همواره مورد توجه ويژه بخش كشاورزي قرار دارد.
نيكبخت با اشاره به آن‌كه شيلات نقش موثري در اقتصاد كشور، دارد افزود: ظرفيت ها و استعدادهاي بسيار زياد شيلات در توليد، صادرات، اشتغال، حائز اهميت است.
  وي با اعلام آنكه فرصت‌ها و طرح‌هاي زودبازده در حوزه شيلات نقش موثري در تامين امنيت غذايي و كنترل تورم ايفا مي‌كند، خاطر نشان كرد: با استفاده از ظرفيت‌هاي حوزه آبزي پروري خواهيم توانست سهم توليدات شيلاتي را حداقل به ۱۰ درصد كل توليدات كشاورزي برسانيم.
  نيكبخت به همتي كه در بخش صيد و صيادي و تشكل‌هاي حوزه شيلات وجود دارد اشاره كرد و گفت: افزايش ۱۰ برابري كل توليدات كشاورزي با كمك و مساعدت‌هاي بخش‌هاي علمي از جمله شوراي راهبري علمي تحقيقات شيلات، موسسه تحقيقات علوم شيلاتي، دانشكده‌هاي شيلاتي ، نخبگان و صاحبان اين حوزه انجام شدني است .

نگاه جهشي به سمت استفاده حداكثري از آبزي پروري
وزير جهاد كشاورزي ادامه داد :در سالي كه به نام جهش توليد با مشاركت مردم نامگذاري شده است ، نگاه جهشي بايد به سمت استفاده حداكثري از آبزي پروري در درياها و رودخانه‌هاي جاري باشد.
وي تصريح كرد: وجود رودخانه‌هاي دائمي در استان‌هاي شمالي مانند استخر بزرگيست كه امكان كار توليدي از جمله صيد و صيادي و آبزي پروري را فراهم آورده است .
نيكبخت با تاكيد برآنكه ساحل نشينان نبايد احساس بيكاري و نبود شغل داشته باشند افزود: با وجود سواحل و رودخانه‌هاي دائمي و فصلي بايد بهترين وضعيت اقتصادي براي ساحل نشينان مهيا شود تا بتوانند در حوزه شيلات و آبزي پروري نقش آفريني كنند.
  وزير جهاد كشاورزي ادامه داد : لازم است در معاش، اشتغال و درآمد ساحل نشينان اتفاقات بسيار خوبي رقم بخورد.

معاون وزير و رييس سازمان شيلات درجشنواره ملي رهاسازي ماهي و ميگو در گيلان:
براي حفظ و بازسازي ذخاير ارزشمند دريايي، تلاش كنيم
جمهوري اسلامي ايران مرزهاي صيد و صيادي را پشت سر گذاشته و به بيوتكنولوژي تكثير و رهاسازي 18 گونه از آبزيان دست يافته ايم، بنابراين براي حفظ و بازسازي ذخاير بايد تلاش مضاعف كنيم.
معاون وزير و رييس سازمان شيلات نیز در این جشنواره گفت: توجه ويژه رئيس جمهور شهيدمان به حوزه توليد و وجود شوراي عالي راهبري شيلات، نقش بسيار موثري در افزايش توليدات شيلاتي داشته است و به عنوان تكليف بايد براي حفظ آن تلاش كنيم.
سيد حسين حسيني افزود :در برنامه امنيت غذايي، توليد 2.6 ميليون تن آبزي، برنامه ريزي شده است و توليد آبزيان در برنامه هفتم توسعه نيز 1.8 ميليون تن برآوردشده است.
وي تصريح كرد: جذب سرمايه گذاري 30 همتي طي دوسال، كه 95 درصد آن از آورده بخش خصوصي است، نشان از قدرت مانور بخش شيلات است.
ريييس سازمان شيلات ادامه داد:كم آب بر بودن، نبود پروتئين جايگزين در سالهاي آينده، محدوديت در توليد به دليل وجود گازهاي گلخانه اي براي ساير پروتئين ها و جذب حداكثري پروتئين آبزيان، حوزه شيلات را متمايز از ساير بخش ها كرده است.
حسيني با اشاره به تفكر متعهدانه بهره برداران شيلاتي در راستاي بهره برداري پايدار و كمك به تكثير طبيعي و نيمه طبيعي آبزيان تصريح كرد: اين اقدامات در راستاي حفظ ذخاير بسيار حائز اهميت است.
وي با اشاره به اينكه حركت به سمت كشت آب ورزي در ايران و جهان در حال سرعت است تاكيد كرد: توسعه دريا محور، برنامه ماموريتي سازمان شيلات در راستاي امنيت غذايي است.
حسيني از استقبال سازمان شيلات ازروش هاي تنوع آبزي مصرفي، با برگزاري جشنواره ها و ساير موارد در كل كشورخبر دادو گفت: حيات از آب شروع شده وبقاء به آب وابسته است، بنابراين براي حفظ و بازسازي ذخاير ارزشمند دريايي، بايد تلاش كنيم.
معاون وزير و رييس سازمان شيلات ادامه داد: تا سال 2050 ميلادي،پروتئين 7 ميليارد نفر از جمعيت جهان، از آبزيان تامين مي شود.
حسيني افزود:110 ميليارد تومان هزينه براي تكثير ،خوراك، نرسري،رهاسازي و ... 450 ميليون قطعه بچه ماهي انجام شده است.
وي تاكيد كرد:دستيابي به توليد 2.6 ميليون تني توليد براي تامين امنيت غذايي، با صيد و صيادي شدني نيست.
حسيني افزود: جمهوري اسلامي ايران مرزهاي صيد و صيادي را پشت سر گذاشته و به بيوتكنولوژي تكثير و رهاسازي 18 گونه از آبزيان دست يافته ايم.
استاندار گيلان از رهاسازي ۳۰۰ ميليون بچه ماهي در اين استان خبر داد و گفت: اقتصاد دريامحور با زندگي و معيشت مردم گره خورده است.
اسدالله عباسي در جشنواره ملي رهاسازي ماهيان خاوياري و استخواني در كلاچاي رودسر اظهار كرد: شيلات در دولت سيزدهم به صورت ويژه علمي سازي شده است.
وی با گراميداشت ياد و خاطر شهداي خدمت به ويژه رئيس جمهور شهيد آيت الله رئيسي اضافه كرد: شهداي خدمت در مسير عمران و آباداني كشور جانشان را فدا كردند.
عباسي با تاكيد بر لزوم حفظ ژنتيكي بازسازي ذخاير ماهيان بيان كرد: اقتصاد دريامحور با زندگي و معيشت مردم گره خورده است.
وي با بيان اينكه حفظ ذخاير ماهيان بايد در اولويت قرار گيرد، افزود: حفظ ذخاير دريايي و منابع آبي براي حفظ و حيات بشر ضرورت دارد.
استاندار گيلان با بيان اينكه زندگي بشر به پويايي زيست بوم ارتباط مستقيم دارد، گفت: چرخه زندگي و امنيت غذايي به منابع آبي و دريا وابسته است.
عباسي با بيان اينكه در حوزه پرداخت تسهيلات تكليفي اولويت با طرح‌هاي موافق زيست بوم است، اضافه كرد: بسترسازي گسترش طرح‌هاي آبزي پروري در گيلان فراهم شود.

وي با اشاره به رهاسازي ۴۵۰ ميليون ذخاير بچه ماهي در ۵ استان كشور افزود: رهاسازي ۳۰۰ ميليون بچه ماهي سهم گيلان بوده است و اين مهم نقش اثر گذار اين استان در حوزه آبزي پروري نشان مي‌دهد.
استاندار گيلان با تاكيد بر لزوم حفظ اكوسيستم و زيست بوم در استان اضافه كرد: اجازه آلوده كردن منابع آبي و تغيير اكوسيستم و زيست بوم گيلان را نمي‌دهيم.
عباسي با اشاره به ارزش غذايي ماهيان و آبزيان بيان كرد: ماهيان و توليدات آبزي پروري داراي ارزش غذايي و اقتصادي بالايي براي جامعه محلي و بومي است.
وي با اشاره به اينكه ۴ مركز بازسازي ذخاير گيلان تقويت مي‌شود، افزود: ۱۳ گونه ماهيان ذخاير در گيلان توليد و پرورش داده مي‌شود.