printlogo


بررسی«روزنامه دریایی سرآمد» از وضعیت واردات و صادرات ال ان جی در جهان
بزرگترین کشورهای صادرکننده LNG در می2024

گروه نفت و انرژی – توحید ورستان - فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع در ماه مه ۲۰۲۴ شاهد تغییر قابل توجهی نسبت به ماه قبل بود، به طوری که آمریکا به صدر جدول بازگشت و کشوری دیگر برای اولین بار پس از چند ماه وارد فهرست ۱۰ کشور برتر شد. براساس گزارش انرژی عربی؛ صادرات جهانی گاز مایع در ماه می به حدود ۳۲.۵ میلیون تن در مقایسه با ۳۳.۱ میلیون تن در ماه قبل کاهش یافته است. صادرات جهانی LNG برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که ناشی از عملیات تعمیر و نگهداری است، زیرا تقاضا برای LNG معمولاً در فصول بهار و پاییز به دلیل دمای مناسب ​​در نیمکره شمالی کاهش می‌یابد و سپس برخی از ایستگاه‌ها در این دوره تعمیر و نگهداری می‌شوند.  بازار گاز مایع در سال جاری شاهد تحولات جدیدی بود، به طوری که کنگو پس از صادرات اولین محموله در فوریه ۲۰۲۴ به ایتالیا وارد فهرست صادرکنندگان شد، همچنین مصر از ماه گذشته صادرات خود را متوقف و با کمبود منابع داخلی به فهرست واردکنندگان ورود کرد.

بزرگترین کشورهای صادرکننده LNG در می ۲۰۲۴
به گزارش اقتصادسرآمد، ایالات متحده در ماه می ۲۰۲۴ با افزایش صادرات به ۷.۳۶ میلیون تن در مقایسه با ۶.۰۲ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۴، به صدر فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده LNG بازگشت. صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا نیز در مقایسه با می ۲۰۲۳ افزایش داشته و به ۷.۰۶ میلیون تن رسیده است که مجموع صادرات آمریکا در ۵ ماهه اول سال جاری را به ۳۵.۹ میلیون تن می‌رساند. آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان در سال ۲۰۲۳ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بود، اما با انجام عملیات تعمیر و نگهداری در پایانه فری پورت، در آوریل ۲۰۲۴ پس از استرالیا و قطر به جایگاه سوم سقوط کرد. صادرات گاز مایع استرالیا در ماه می به ۶.۴۲ میلیون تن رسید، در حالی‌که این رقم در ماه قبل ۶.۶۹ میلیون تن بود و در مقایسه با سطح ۶.۶۴ میلیون تن در ماه مشابه سال ۲۰۲۳  نیز پایین تلقی می‌شود. استرالیا در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۳۴.۴ میلیون تن به بازار جهانی صادر کرد، اما پس از اینکه در آوریل ۲۰۲۴ پیشتاز بود در می ۲۰۲۴ به جایگاه دوم فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز بازگشت.

کاهش صادرات قطر و روسیه
صادرات گاز مایع قطر در ماه گذشته به ۵.۹۸ میلیون تن در مقایسه با ۶.۵۸ میلیون تن در آوریل گذشته کاهش یافت و همچنین  این رقم در می ۲۰۲۳ تقریبا ۶.۱۴ میلیون تن بود. با این کاهش، قطر در فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع در می ۲۰۲۴ رتبه سوم را برای خود گرفت، بطوریکه براساس داده‌های موسسه کپلر در مجموع ۳۳.۳۸ میلیون تن در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۴ صادر کرده است. در این میان، روسیه در می ۲۰۲۴ در میان بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع رتبه چهارم را به خود اختصاص داد و صادرات آن در مقایسه با ۲.۹۲ میلیون تن در ماه قبل، اندکی کاهش یافت و به ۲.۸۶ میلیون تن رسید. اما در مقایسه با می ۲۰۲۳ و ۲.۷۵ میلیون تن، روند افزایشی داشته است. مالزی با وجود کاهش صادرات گاز مایع در ماه گذشته به ۱.۶۸ میلیون تن، در مقایسه با ۲.۲۳ و ۲.۲۱ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۴ و می سال گذشته، رتبه خود را در بین بزرگترین صادرکنندگان جهان حفظ کرد. در حالی که اندونزی در فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع در ماه می ۲۰۲۴ در رتبه ششم قرار گرفت و صادرات آن به ۱.۲۴ میلیون تن رسید، در حالی که این میزان در ماه قبل ۱.۲۸ میلیون تن و در ماه می ۲۰۲۳ حدود ۱.۰۱ میلیون تن بود.

نیجریه در حال بازیابی موقعیت خود
نیجریه در ماه می ۲۰۲۴، پس از سقوط به رتبه نهم پس از الجزایر و عمان در آوریل گذشته به جایگاه هفتم فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع بازگشت. صادرات گاز مایع نیجریه در ماه گذشته به ۱.۱۶ میلیون تن در مقایسه با ۱.۰۱ میلیون تن در ماه قبل افزایش یافت، اما همچنان کمتر از صادرات ۱.۲۱ میلیون تنی می ۲۰۲۳ است. الجزایر با اختلاف اندکی نسبت به نیجریه، با صادرات ۱.۱۵ میلیون تنی در مقایسه با ۱.۱۳ میلیون تن در ماه قبل و ۱.۰۹ میلیون تن در ماه مشابه سال ۲۰۲۳، در می ۲۰۲۴ رتبه هشتم را در میان بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع به خود اختصاص داد. همچنین، صادرات گاز مایع عمان در ماه می ۲۰۲۴ به ۰.۹۴ میلیون تن رسید که این رقم ۱.۰۵ میلیون تن در آوریل و حدود ۰.۶۹ میلیون تن در ماه مشابه سال ۲۰۲۳ بود. دلیل این کاهش برای دومین ماه متوالی منظم بودن عملیات تعمیر و نگهداری است. کشور پاپوآ گینه نو با افزایش صادرات به ۰.۶۶ میلیون تن در مقایسه با ۰.۵۹ میلیون تن آوریل، در می ۲۰۲۴ در رتبه دهم فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع قرار گرفت و وارد فهرست ۱۰ کشور برتر برای اولین بار شد. از ابتدای سال جاری نیز ترینیداد و توباگو صادرات ۰.۶۲ میلیون تنی داشته است.

بزرگترین کشور صادرکننده در سه ماهه اول
ایالات متحده جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده LNG در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با برتری آشکار نسبت به استرالیا و قطر حفظ کرد. داده‌های اخیر نشان داد که صادرات گاز مایع ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۲.۶۴ میلیون تن در مقایسه با ۲۰.۲۴ میلیون تن در سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این بدان معناست که صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به طور سالانه ۱۲ درصد افزایش یافته است.با وجود این، صادرات آمریکا در سه ماهه اول نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ که به رکورد ۲۳.۸۳ میلیون تن رسید، ۵ درصد کمتر بود. طبق برآورد Kpler، ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ رکورد صادرات ۸۶.۲۲ میلیون تن را به ثبت رساند. با این نتایج، آمریکا برای اولین بار در تاریخ خود، بالاتر از قطر و استرالیا و با اختلاف قابل توجهی با نزدیک ترین رقیب خود به میزان ۱۰ میلیون تن، در صدر فهرست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع در جهان قرار گرفت. ادامه افزایش صادرات آمریکا به دلایل مختلفی از جمله مهمترین آنها بازگشت پایانه LNG فری پورت به فعالیت کامل از فوریه ۲۰۲۳ بود. بر اساس برآوردهای OAPEC، حجم صادرات این ایستگاه به تنهایی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۳.۲۲ میلیون تن رسیده است که افزایش ۷ میلیون تنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.