printlogo


گفتگو و تبادل تجربیات هنرمندان و صنعتگران فرش در تبریز
فریاد اعتراض هنرمندان فرشباف علیه تحریم‌های ناعادلانه


 تبریز- امید محمد زاده خبرنگار اقتصادسرآمد- گرامیداشت روز ملی فرش در تبریز برگزار شد. همزمان با روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش، نشست ملی هم‌اندیشی با عنوان «نقش فرش و صنایع دستی در توسعه پایدار» در بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی برگزار شد. این رویداد فرصتی بی‌نظیر برای تبادل نظر و بررسی راهکارهای توسعه پایدار از طریق فرش و صنایع دستی فراهم آورده بود. صاحب‌نظران و فعالان برجسته در حوزه فرش و صنایع دستی ایران در بخش‌های تولید، صادرات و گردشگری حضور داشتند.
در آغاز این نشست تخصصی و پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران، دکتر طاهری خسروشاهی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی استان آذربایجان شرقی، با گرامیداشت یاد و نام شهدای پرواز اردیبهشت، به بیان پیشینه‌ای از کاربرد هنر فرش و فرش‌آرایی از قدیم‌ترین ایام تا دوره معاصر پرداخت. وی گفت: بر اساس اسناد مکتوب برجا مانده و متون کهن موجود، در ایران دوره باستان استفاده از فرش در منطقه ما مورد توجه بوده و در فرهنگ ایران بعد از اسلام نیز این مسئله کاربرد فراوانی داشته است.
رئیس بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی با اشاره به بازتاب هنر و کاربرد فرش در فرهنگ ایران و اسلام، به استفاده فراوان از این صنعت در زمینه هنر، به ویژه شعر فارسی و ترکی پرداخت و شواهدی از متون ادبی در خصوص جایگاه فرش ایرانی و درج ابیاتی از شاعران در حاشیه و کناره‌های فرش بیان کرد. این محقق نام‌آشنای تاریخ و ادبیات آذربایجان افزود: مناسبت روز ملی فرش، روزی برای تجلیل و قدردانی از خادمان حقیقی و اصیل هنر فرش، به ویژه زنان، دختران و کارگران شریف کارگاه‌های فرشبافی است که از پستوی خانه‌ها و کنج کلبه‌ها تا کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ فرشبافی، با سوز انگشت و سوی تاریک چشم، در اعتلای نام ایران و آذربایجان، در صنعت فرش نقش‌آفرینی می‌کنند.دکتر طاهری خسروشاهی در پایان با بیان اینکه فرش‌هایی که در مناطق مختلف ایران زمین بافته می‌شود، روایتگری اصیل و راستین از فرهنگ و هنر ساکنان و مردمان آن مرز و بوم است، افزود: تبریز به عنوان یکی از قطب‌های مهم و برجسته فرش، جایگاه ویژه‌ای به عنوان شهر جهانی بافت فرش در دنیا دارد.در بخش دیگری از این نشست، محمود روفه گر حق از چهره‌های ماندگار تاریخ فرش، به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه اهمیت و جایگاه فرش ایرانی و تبریز پرداخت. وی گفت: این نشست با هدف بررسی و تبادل نظر در مورد راهکارهای توسعه پایدار از طریق این صنایع و تأکید بر اهمیت آنها در اقتصاد محلی و ملی برگزار می‌شود.در بخش بعد، هر یک از شرکت‌کنندگان در حوزه‌های مختلف کارگری و فرشبافی، بازرگانی و تجاری به بیان تجربه‌های شخصی و حرفه‌ای خود از مسائل مربوط به فرش پرداختند. آن‌ها از نبود المان‌های فرش در سطح شهر ناراضی بودند و تأکید داشتند که فرش آذربایجان هنری است نه اقتصادی. به علاوه، اظهار داشتند که هیچ سیاست‌مداری حق تحریم هنرمند و هنر فرشباف را ندارد و حدود ده میلیون نفر در ایران که به فرش ارتباط دارند از این موضوع ضرر کرده‌اند.