printlogo


وضعیت ساخت شناور‌های دریایی در سه سال گذشته

محبوبه کباری- ایران با سابقه طولانی در حوزه دریا و دریانوردی و پیشتازی در این حوزه، برخورداری از دریای خزر در شمال، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، با برخورداری از ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود ۵۸۰۰ کیلومتر طول خطوط سواحل در شمال، جنوب و جزایر کشور که حدود ۴۰ درصد از مرزهای میهن اسلامی را تشکیل می‌دهد، کشوری دریایی به شمار می‌رود.در راستای تقویت توسعه دریا محور و همچنین در راستای افزایش ظرفیت ترانزیتی در دولت سیزدهم ۵۰ فروند کشتی نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور به درای داک (حوزچه خشک) کشور چین پس از ۷ سال و۲ نفر بازرس جهت نظارت بر فرایند تعمیرات اعزام شدند. در این دولت ۲۰ فروند کشتی جدید در دریای خزر ثبت شد و تناژ ناوگان تحت پرچم در دریای خزر افزایش یافت. افزایش ۳۵ فروند شناور با مجموع ۷۶۰.۰۰۰ تن ظرفیت ناخالص (GT) به ناوگان در دولت سیزدهم، ارتقای رتبه ناوگان تحت پرچم کشور از ۱۷ به ۱۶ در دنیا، اجرای طرح ثبت شناورها و قایق‌های فاقد هویت، اخذ تصویب نامه هیات وزیران برای ثبت قایق‌های فاقد هویت با موتور ۲ زمانه، تهیه شیوه نامه ثبت قایق‌های دو زمانه، الکترونیکی کردن ثبت قایق‌های فاقد هویت در بستر نرم‌افزار وب، تدوین پیش‌نویس تیپ قرارداد با شرکت پلاک‌سازی و ثبت ۷۱۵۰ فروند قایق فاقد هویت از دیگر اقدامات این بخش محسوب می‌شود.علاوه بر اقدامات حائز اهمیت دولت سیزدهم در حوزه دریایی و بنادری، ظرفیت اسمی بنادر کشور در این مدت از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن افزایش یافته است. همچنین در مدت یاد شده، ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۷۰۰ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) افزایش یافت.همچنین ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ در رقم هشت میلیون TEU قرار داشت که اکنون به رقم ۸.۷ میلیون TEU رسیده است که افزایش ۷۰۰ هزار TEU نشان می‌دهد. دیگر اقدام شاخص انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه دریایی، احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان بود.