printlogo


در دوازدهمین نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران مطرح شد
مطالبات فعالان حوزه فناوری و نوآوری از رئیس‌جمهور آینده

نمایندگان بخش خصوصی در دوازدهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، چالش‌های بخش اقتصاد دیجیتال و حوزه استارت‌آپی کشور و انتظاراتشان از دولت آینده را مطرح کردند. حل مساله اینترنت به عنوان یک زیرساخت، پرهیز از قیمتگذاری، تلاش برای جلوگیری از خروج نیروی انسانی و ایجاد امید از این دسته مطالبات بود.
کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، دوازدهمین نشست خود را به بیان مطالبات فعالان این حوزه از دولت آینده اختصاص داد.
مازیار نوربخش، رئیس این کمیسیون، با اشاره به اهمیت اولویت‌‌دهی به خواسته‌های جامعه به‌ویژه صاحبان کسب‌وکار و فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ما فعالان صنعت تحول نمی‌توانیم همه درخواست‌های خود را به یک‌باره به دولت آینده ارائه دهیم. زیرا اگر کمیسیون بخواهد ۲۰ درخواست را ارائه بدهد در واقع اولویتی را مشخص نکرده و بهتر است در حال حاضر بیش از پنج درخواست با اولویت بالا ارائه ندهیم.
در ادامه این جلسه، سعید رسول‌اف، نایب رئیس این کمیسیون با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نکاتی که دولت آینده باید مورد توجه قرار دهد، اجرای قانون بهبود محیط کسب‌وکار است، گفت: نکته دیگر، بهره‌گیری از توان بخش‌ خصوصی در ترسیم و تدوین طرح‌ها و لوایح است تا جلوی چالش‌های آتی گرفته شود. اصلاح چالش‌های بخش بیمه و مالیات هم درخواست دیگری فعالان این حوزه است چرا که طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری به دلیل چالش‌های ناشی از مسایل مالیاتی و بیمه‌ای با بن‌بست مواجه شده است.
افشین کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز با تایید این مساله، گفت: بیمه و مالیات بن‌بست ایجاد نکرده بلکه شرایطی‌ بدتر از بن‌بست به وجود آورده است. در حال حاضر، درها به روی 200 شرکت دانش‌بنیان اشیا بسته است.‌
او تاکید کرد: سیاست‌های اشتباه را نباید تکرار کرد. برای مثال فیلترینگ حتی برای تصمیم‌گیرانش هم تاثیری نداشته و تنها باعث خسارت برای حوزه کاری اقتصاد دیجیتال شده است. دولت باید به جای تصمیم‌گیری درباره گزینه‌های یک پلتفرم، به فکر توسعه زیرساخت باشد. اگر دولت هوش مصنوعی می‌خواهد باید زیرساخت‌هایش را فراهم کند و به جای قیمت‌گذاری دستوری، قیمت‌ها را آزاد کند.
کلاهی در بخش دیگری از سخنانش از ضرورت رفع فیلترینگ سخن گفت و افزود: دولت به جای اینکه روی قیمت‌گذاری دست بگذارد بهتر است، زیرساخت‌‌ها را فراهم کند. زیرساخت‌ها فراهم شود مشکلات خودبه‌خود برطرف خواهد شد.
فرزین فردیس، عضو هیات رئیسه اتاق تهران، هم با اشاره به اینکه فناوری و نوآوری تمدن‌ساز و تمدن‌برانداز است. گفت: حدود ۱۰ سال پیش عده‌ای در ایران گمان می‌کردند آمریکا تا سال ۲۰۲۵ دچار بحران نفت می‌شود و به ناچار محتاج نفت خاورمیانه می‌شود، ولی اکنون به واسطه فناوری به نفت دست پیدا کرده و معادلات را بر هم زده است.
او‌ از رئیس دولت چهاردهم خواست که به موضوع فناوری توجه ویژه‌ای داشته باشد و آن را دست کم نگیرد تا کشور دچار بحران نشود.

عادی شدن فضای حوزه فاوا
حسین ریاضی، رئیس سندیکای مخابرات و عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نیز به امنیتی شدن حوزه فاوا در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: امنیتی شدن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تغییر در مالکیت‌ها و روش خصوصی‌سازی‌ در این حوزه یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است. ما به دنبال وضعیت ایده‌آل نیستیم؛ همین که به همان شرایط و موقعیت ۱۵ سال قبل برگردیم هم خوب است.
او در ادامه تأکید کرد که انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی، معاون علمی و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه جزو اختیارات رئیس‌جمهور است که برخلاف انتخاب وزرا نیازی به تأیید نمایندگان مجلس هم ندارد و اضافه کرد که اگر این افراد به‌خوبی انتخاب شوند هم می‌توانند تحول‌آفرین ‌باشند و هم وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشند.

چند پیشنهاد واضح
حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، نیز از حذف فیلترینگ، حل مشکل رمزارزها، موافقت با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس و غیره سخن گفت. به گفته او، کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید در مورد وزیر ارتباطات، معاون علمی و دبیر شورای عالی صحبت کرده یا نوع نگاه خود در مورد این سه جایگاه را شفاف‌تر بیان کنند.
محمد آذری، رئیس هیات رئیسه پردیس داده‌اندیشان، نیز به اهمیت توجه به فنآوری پرداخت و افزود: به محصولات دانش‌بنیان توجه نمی‌شود و از آنها استقبال نمی‌شود چون هیچ نهادی نیست تولیدات آنها را تایید کند. رقبا هم برای رشد خود از پایه محصول جدید را زیر سوال می‌برند. به همین دلیل شرکت‌های دانش‌بنیان در جریان تولید محصولات جدید با چالش مواجه می‌شوند. باید یک نهادی باشد که تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان را تایید کند تا مدیران آنها نسبت به ادامه فعالیت ترغیب شوند.
مسعود شکرانی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه داده ورز جویا و رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا، با اشاره به پیامک دریافتی خود با محتوای برق شهر قطع شد؛ گفت: این پیام را من هر روز سه بار دریافت می‌کنم که متعلق به کارخانه فرودگاه پیام است؛ دولت به جای اینکه به حواشی بپردازد. باید مشکل برق را حل کند. اگر دولت نمی‌تواند برق را تامین کند، نباید فعالان اقتصادی بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند. نباید انرژی و منابع مالی بخش خصوصی را هدر دهد.

تقویت امید راه نجات
مظاهر مرجانی، عضو نظام صنفی رایانه‌ای، از تقویت امید سخن گفت و اعلام کرد باید مانع از خروج نیروی انسانی با افزایش امید شویم.
محمدرضا قلعه‌نویی، عضو اسبق نظام صنفی، از شروع به فعالیت مرکز پژوهش نظام صنفی سخن گفت و با اشاره به‌ نوپایی این مرکز که دوره هشتم در نظام صنفی فعال شده است، اعلام کرد: این مرکز آمادگی کار مشترک با کمیسیون تحول اتاق تهران را برای مطالبه‌گری از دولت به شکل مدون را دارد. او افزود: پیش از وقوع حادثه اخیر در کشور، ما به دنبال پژوهشی در این زمینه بودیم و اکنون که انتخابات‌ مجدد ریاست جمهوری را داریم، رویکرد را تغییر دادیم و درحال استخراج مطالبات صنف هستیم.

مساله اینترنت باید حل شود
نیما نامداری، مدیرعامل «کارنامه»، با اشاره به ضرورت واقع‌بینی در بیان مطالبات گفت: اگر بخش خصوصی قرار است مطالبه‌گری کند باید روی مسائل مشخصی تمرکز کند و این مسائل علاوه بر واقع‌بینانه بودن، باید در ظرفیت بوروکراتیک نهاد دولت در بازه چهارساله بگنجد. تنها موضوعی که در حال حاضر می‌توان به عنوان مساله اصلی، واقع بینانه و فراگیر مطرح کرد، مشکل اینترنت است؛ اینترنت نه صرفاً به عنوان محتوایی که فیلتر شده بلکه به عنوان زیرساختی که دارد ناکارآمد می‌شود، مهم است. اینترنت زیرساختی است که بر اساس آن یک صنعت شکل گرفته است.

دولت ما را به خودمان واگذارد
مسئله خود تنظیم‌گری موضوعی بود که مهدیه نوروزی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شرکت داتین، به آن اشاره کرد: از دولت می‌خواهیم که ما را به خودمان واگذارد و اجازه خودتنظیم‌گری و خودنظارتی در حوزه نوآوری و فناوری را بدهد. ما انتظار توانمندسازی از دولت نداریم، ما فقط این درخواست را داریم که به بخش خصوصی اجازه دهد خودش تنظیم‌گیری را انجام بدهد.
سادینا آبائی ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﻗﺘﺼﺎد دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ اتاق بازرگانی هم وزیر ارتباطات بعدی مسیر دشواری را در پیش دارد؛ چرا که‌ حوزه ارتباطات، حاکمیتی است، نه اینترنت دست وزیر ارتباطات است و نه فیلترینگ.
در ادامه سایر حاضران نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و نوربخش رئیس کمیسیون تحول در واکنش به برخی نقدها مبنی بر اینکه چه ضرورتی به برگزاری این نشست و بیان این نکات تکراری هست، گفت: بخش خصوصی چاره به جز تکرار خواسته‌‌های خود ندارد تا بتواند آنها را محقق کند. او تاکید کرد: می‌دانیم تمام این حرف‌ها تکراری است و بارها صدای ما شنیده نشده است اما همچنان امیدواریم و وظیفه ما این است با همصدایی اولویت‌‌ها و مطالباتمان را با دولت آینده به اشتراک
 بگذاریم.