printlogo


«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد
کاهش 31هزار و 740واحدی شاخص بورس در هفته گذشته

گروه بازارسرمایه - زهرا عسکری - بورس در هفته گذشته نیز همچنان در مدار رکود بود و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه مانند چند ماه گذشته ادامه یافت. ارزش معاملات خرد در محدوده 2همت بود و به سختی در بعضی روزها به کانال 3همت می‌رسید. گروهی از کارشناسان معتقدند که با این حجم معاملات خرد و محدود بودن دامنه نوسان 2درصدی نباید بیشتر از این بورس توقع داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش 31هزار و 740واحدی در تراز 2میلیون و 43هزار واحدی ایستاد. تراز 2میلیون و 50هزار واحدی سطح حمایتی مهم برای شاخص کل بورس بود که هفته گذشته شکسته شد و همین امر نزول بیشتر شاخص کل را برای سطوح پایین‌تر تسهیل کرد. چراکه در سطوح حمایت به دلیل انتظار گروهی از فعالان بازار سرمایه برای برگشت نوعی ورود پول صورت می‌گیرد که در صورت شکسته‌ شدن سطوح، خروج پول بیشتری برای جلوگیری در بازار سرمایه صورت می‌گیرد.
سطح مقاومت محدوده‌ای از قیمت است که از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی جلوگیری می‌کند. معمولاً زمانی که قیمت یک دارایی در حال کاهش باشد، با رسیدن به یک «سطح حمایت» (Support Level) حرکت نزولی آن متوقف می‌شود. در حقیقت این محدوده با حمایت از قیمت، جلوی کاهش بیشتر آن را می‌گیرد.
سطح حمایت سطحی است که تقاضا به‌اندازه‌ای است که مانع از سقوط بیشتر ارزش ارز می‌شود. زمانی که خط روند قیمت به سطح حمایت می‌رسد، برای عبور از آن با دشواری رو به رو می‌شود، چون وقتی که قیمت به حمایت نزدیک می‌شود، خریداران (تقاضا) تمایل زیادی به خرید دارند و فروشندگان (عرضه) تمایل کمتری به فروش دارند.

تغییر سطوح
گاهی وظایف خطوط حمایت‌ و مقاومت جابه‌جا یا تغییر می‌کند. در صورت شکست خطوط، جابه‌جایی وظایف بین آن‌ها پیش می‌آید؛ خطی که تا‌کنون نقش حمایت را داشت، اکنون به عنوان مقاومت عمل می‌کند و خطی که نقش مقاومت را داشت، به عنوان حمایت عمل می‌کند. برای اطمینان از شکست و معتبر بودن آن، باید به کندل استیک‌هایی که روی این خطوط تشکیل می‌شوند، دقت کرد. یک شکست معتبر با حجم بالا اتفاق می‌افتد. بیشترین بدنه کندلی که خط را شکسته باید در جهت شکست باشد و خارج از محدوده قبلی قیمت پایانی آن بسته شود. باید پس از شکست خط توسط یک کندل قدرتمند، یک کندل در جهت شکست سهم تشکیل شود تا تایید مناسب برای اتمام روند قبلی باشد.
با توجه به تئوری تبدیل سطوح از این پس سطح 2میلیون و 50هزار واحد به مقاومت تبدیل می‌شود و نقش بازدارنده در رشدهای احتمالی شاخص کل بورس ایفا می‌کند سطح حمایت بعدی برای شاخص کل بورس محدوده 2میلیون واحدی است که با توجه به مقدار ارزش معاملات و گزارش‌های شرکت‌های بورسی که با کاهش سود اعلامی به دلیل افزایش بهای تمام‌شده همراه هستند بعید نیست که در روزهای آینده محقق شود.

 یک سبدگردان به مدت سه سال تعلیق شد
در همه بازارهای مالی و اقتصادی به دلیل وجود رانت اطلاعاتی احتمال تخلف وجود دارد و این مختص بازارهای مالی نیست حتی در بعضی کشورها برای افرادی که شغل‌های کلیدی دارند محدودیت‌هایی برای کار اقتصادی شخصی به دلیل برخورداری از اطلاعات نهانی وجود دارد و افراد ملزمند که مقرارت را رعایت کنند. هفته گذشته رئیس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران سازمان بورس توضیحاتی درباره پرونده تخلف یک سبدگردان درباره اقدام به فعالیت خارج از موضوع اساسنامه و روال عادی عملیات شرکت سبدگردان و انجام فعالیت مستلزم اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار بدون اخذ مجوز در خصوص قرارداد منعقده با موضوع مشاوره تحلیل و تامین مالی، عدم ارائه اطلاعات به سازمان بورس و اوراق بهادار و استفاده از وجوه مشتریان به نفع خود و معاملات با اهدافی غیر از فعالیت سبدگردانی داد که منجر به صدور حکم تعلیق سه ساله، جریمه نقد و... شد.

 جزئیات فرآیند رسیدگی به پرونده تخلف یک سبدگردان
ساجد حاتمی، رئیس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با تشریح فرآیند رسیدگی انضباطی به پرونده تخلف یک سبدگردان اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت این شرکت سبدگردان به مدت سه سال تعلیق شد. 
ساجد حاتمی، در گفت‌وگو با سنا، در خصوص محکومیت یکی از شرکت‌های سبدگردان گفت: پیرو دریافت گزارش تخلف یک شرکت سبدگران با موضوع «اقدام به فعالیت خارج از موضوع اساسنامه و روال عادی عملیات شرکت سبدگردان و انجام فعالیت مستلزم اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار بدون اخذ مجوز در خصوص قرارداد منعقده با موضوع مشاوره تحلیل و تامین مالی، عدم ارائه اطلاعات به سازمان بورس و اوراق بهادار و استفاده از وجوه مشتریان به نفع خود و معاملات با اهدافی غیر از فعالیت سبدگردانی»، فرآیند رسیدگی انضباطی به پرونده آغاز و در نهایت هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی کامل مدارک و مستندات پرونده و با توجه به تعدد تخلفات واقع شده و اثر تخلفات بر نظم بازار سرمایه به عنوان یک بازار متشکل و حرفه‌ای، اقدام به صدور رأی قطعی با مجازات سه سال تعلیق فعالیت سبدگردانی شرکت کرد.
وی افزود: همچنین مقرر شد شرکت مذکور، اقدامات لازم جهت فسخ قراردادهای سبدگردانی اختصاصی فعال تحت مدیریت خود وفق مفاد قرارداد ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ رای یا پایان قرارداد، هر کدام کمتر باشد، انجام دهد و در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت نیز نسبت به تغییر مدیر صندوق یا انحلال صندوق، ظرف مهلت سه ماه از تاریخ ابلاغ رای یا پایان مجوز فعالیت صندوق، هر کدام کمتر باشد، اقدام کند.
حاتمی اضافه کرد: بر این اساس، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره دارای تصدی در زمان وقوع تخلفات شرکت نیز به جریمه نقدی حسب مورد از مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تا ۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بنابر بر میزان مسئولیت و تقصیر در وقوع تخلفات و میزان همکاری در کشف و مستندسازی تخلف، محکوم شدند.
 رئیس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مراجع رسیدگی به تخلفات و هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و حفظ نظم و کارایی بازار سرمایه، در برخورد با تخلفات هیچگونه مماشاتی نداشته و در صورت احراز تخلف، اشخاص حقوقی متخلف و مدیران آنها در چارچوب اختیارات قانونی سازمان مجازات خواهند شد.