printlogo


معاون وزیر نفت 
تغییر قیمت بنزین هزینه ها  را ناتراز می‌کند


معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌و نقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، جلیل سالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ به‌این‌صورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف به‌دلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.
وی افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: میزان مصرف فعلی بنزین در کشور روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر است و در این سه‌سال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و به‌طور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد.سالاری بیان داشت:  میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.وی گفت:  خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
سالاری تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فروسده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایه‌گذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.