printlogo


«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد بیشتر فعالان بازار سرمایه تماشاچی هستند
بیشتر فعالان بازار سرمایه تماشاچی هستند

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه  این روزها سرمایه‌گذاران بازارسرمایه سیاست انتظار را سرلوحه خود قرار داده‌اند و منتظرند، ببینند در رقابت‌های انتخاباتی چه کسی برنده می‌شود تا بر اساس آن بهترین تصمیم را برای پرتفوی خود بگیرند. نظر به این‌که قیمت بیشتر سهام شرکت‌ها با محدوده جذاب قیمتی رسیده است فروشنده‌های زیادی در بورس وجود ندارد، اما در طرف تقاضا نیز به دلیل اوضاع انتخاباتی، خریدار بالقوه مناسبی دیده نمی‌شود. با توجه با اینکه ماهیت پول ترسو است و در وضع بلاتکلیفی ترجیح می‌دهد حضور نداشته باشد معامله‌گران هر گونه ادامه یا خروج سرمایه از بورس را به معلوم شدن برنده رقابت ریاست‌جمهوری موکول کرده‌اند. نظر به اینکه دامنه نوسان نیز از روز شنبه هفته آینده 10تیرماه به حالت قبلی خود بازمی‌گردد بیشتر فعالان بازار سرمایه فعلا تماشاچی هستند.
شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی با افزایش 4هزار و 214واحدی در تراز 2میلیون و 51هزار واحدی ایستاد، اما شاخص کل (هم‌وزن) 167واحد نزولی را ثبت کرد به عبارت دیگر، روند شاخص کل با هم‌وزن دریک راستا نبود. موردی که فعالان بازار سرمایه از آن به شاخص‌سازی تعبیر می‌کنند و از سوی مجریان بورس پذیرفته نمی‌شود.
شاخص کل بورس نماینده میانگین رشد با درنظر گرفتن گوچک یا بزرگ بودن شرکت‌ها است و در مقابل شاخص کل (هم‌وزن) میانگین رشد بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت‌ها است.
شاخص بورس مفهومی است که بر اساس آن می‌توان یک سنجش و ارزیابی را در خصوص موضوعی خاص انجام داد. شاخص‌ها به‌ منزله‌ معیارهایی هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان کمیت، کیفیت و… را اندازه‌گیری کرد. در بازار سرمایه هم شاخص‌ها معیارهای مهمی هستند که با بررسی و تحلیل آن‌ها می‌توان وضع گذشته و حال بورس را از جنبه‌های مختلف ارزیابی و حتی روند آینده بورس را نیز پیش‌بینی کرد. شاخص‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام وضعیت بازار را از جنبه خاصی نشان می‌دهند. به همین دلیل کسب دانش در خصوص شاخص‌ها اهمیت زیادی نزد سرمایه‌گذاران دارد.
اما شاخص کل هم‌‌‌‌وزن معیاری برای سنجش وضع بازار سرمایه است که در راستای رصد تغییرات بازار به شکل روزانه و حتی در بازه‌‌‌‌های طولانی‌مدت کمک‌‌‌‌کننده خواهد بود. وجه تسمیه‌‌‌‌ی این شاخص به‌عنوان شاخص هم‌‌‌‌وزن در آن است که تأثیرات شرکت‌‌‌‌ها و نمادهای مختلف بر روی آن مستقل از کوچک یا بزرگ بودن شرکت‌‌‌‌ها است. به عبارت دیگر، تأثیرپذیری این شاخص از شرکت‌‌‌‌های کوچک و بزرگ به یک اندازه است و این‌‌‌‌گونه نیست که شرکت‌‌‌‌هایی که ارزش بالایی دارند بتوانند در این شاخص اثر بیشتری بگذارند.
روز گذشته ملی صنایع مس ایران با 913، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 793، پتروشیمی نوری با 756، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 709 و پتروشیمی بوعلی سینا با 478واحد در حالی بالاترین نقش را در افزایش شاخص کل داشتند که شرکت‌های بانک ملت با 374، مبین انرژی خیلج فارس با 248، فولاد خوزستان با 111، مخابرات ایران با 87 و سرمایه‌گذاری غدیر با 84واحد مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.
2.6 همت ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد نصف مقدار سال گذشته در همین ایام است سال گذشته که تیرماه بورس در فاز رکودی بود ارزش معاملات خرد روزانه در محدوده 5همت بود، اما این روزها در کانال 2همتی است و انتظار بیشتر از آن داشتن نوعی امید و آرزو برای سرمایه‌گذاران شده است.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

ادامه خروج پول حقیقی از بورس
افزایش هزینه‌های شرکت‌ها و کاهش حاشیه سود اعلامی در گزارش‌های منتشرشده در کدال موجب نوعی فرار نقدینگی از بورس شده است که این امر موجب رونق بازارهای رقیب نظیر مسکن، ارز و... شده است. روز گذشته 334میلیارد تومان تراز پول حقیقی منفی شد که این پول وارد صندوق‌های با درآمد ثابت نیز نشد چراکه 246میلیارد تومان پول نیز از صندوق درآمد ثابت خارج شد.
ورود و خروج پول‌ حقیقی در بازار سرمایه وابسته به عوامل بسیاری است که اولین و مهم‌ترین آن‌ها حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار و معامله کردن آن‌ها است. در شرایطی که سرمایه‌گذاران منفعل شوند و قصد فعالیت خود را از دست دهند، دیگر نمی‌توان شاهد موقعیت‌هایی بود که پول حقیقی به بازار سرمایه وارد یا خارج شود. حجم معاملاتی که افراد در بازار سرمایه انجام می‌دهند نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این مسئله است. مواردی مثل نوسانات نرخ ارز، مسائل سیاسی، تغییرات بازارهای جهانی و … نیز بر ورود خروج پول حقیقی تاثیر می‌گذارند.

بالاتر بودن سرانه فروش
سرانه خرید حقیقی‌ها روز گذشته 49میلیون تومان در مقابل سرانه فروش 59میلیون تومان بود که نشان‌دهند عطش بیشتر فروشنده‌ها برای نقد کردن سهام‌شان است.
سرانه خرید یک شخص برابر است با حاصل تقسیم ،حجم معاملات سهام یک شرکت بر تعداد خریداران آن و سرانه فروش یک شخص برابر است با حاصل تقسیم حجم معاملات سهام شرکت بر تعداد فروشندگان آن.
گروه خودرو با کسب 206میلیارد تومان توانست رتبه اول برترین گروه‌های صنعت را در بازار روز گذشته از آن خود کند و گروه‌های فلزات اساسی با 130، بانک‌ها با 129، گروه شیمیایی و پتروشیمی با 99 و چند رشته‌ای صنعتی با 85میلیارد تومان رتبه‌های بعدی را کسب کردند.