printlogo


آیین‌نامه روشنایی راه‌هاتدوین شد

تهیه و تدوین آیین‌نامه روشنایی راه‌ها، با همکاری پژوهشگاه نیرو و امور نظام فنی و اجرائی سازمان برنامه و بودجه انجام و به عنوان آیین‌نامه لازم‌الاجرا به ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط ابلاغ شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، امید شاه‌حسینی از تدوین و ابلاغ آیین‌نامه لازم‌الاجرای روشنایی راه‌ها خبر داد.
شاه‌حسینی در خصوص تاثیر کاربرد استانداردهای قید شده در این آیین‌نامه و میزان صرفه‌جویی انرژی با استفاده از آن گفت: میزان مصرف برق در کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۴۵هزار میلیون کیلووات ساعت بوده است. از این میزان مطابق آمار و اطلاعات موجود، ۲ درصد یعنی معادل با ۶۹۰۰ میلیون کیلووات ساعت به روشنایی معابر اختصاص دارد. با فرض بکارگیری لامپ‌های LED  ۲۵۰ واتی به جای لامپ‌های بخار سدیم پرفشار ۴۰۰ واتی، (منتج از کاربرد این آیین‌نامه) به میزان ۲۵۸۸ میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق روشنایی معابر صرفه‌جویی خواهد شد.
وی عنوان داشت: اگر ارزش ریالی هر کیلووات ساعت برق تنها ۲۰۰۰ ریال در نظر گرفته شود، صرفه‌جویی ریالی حاصل شده در هر سال بالغ بر ۵۱۷ میلیارد تومان و در یک دوره زمانی ۱۰ ساله (عمر مفید سیستم روشنایی) ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین جهت تامین برق صرفه‌جویی شده، ظرفیت نیروگاهی معادل با ۳۷۰ مگاوات مورد نیاز است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.