printlogo


رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی مازندران
امیرآباد و نوشهر فعال‌ترین بنادر مازندران در حوزه واردات و صادرات کالا


رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی مازندران با بیان این که، در سه ماه اول امسال یک میلیون و ۵۳۲ هزار تن کالای راهبردی از بنادر استان وارد کشور شد، گفت: امیرآباد و نوشهر فعال‌ترین بنادر مازندران در حوزه واردات و صادرات کالا بودند.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد باکری افزود: در مدت مذکور عمده‌ترین بخش کالاهای وارداتی، ذرت دامی، جودامی و انواع روغن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۸ درصد افزایش داشته 
است.
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی مازندران گفت: در سه ماه امسال بیش از ۵۱۵ هزار تن کالا از مبدأ مازندران به کشورهای اطراف صادر شد که بیشتر آن سیمان، فرآورده‌های لبنی، مواد معدنی بوده و نسبت به پارسال ۶۱ درصد افزایش داشته است.باکری، میزان ترانزیت کالا در طی این مدت را بیش از ۱۳ هزار تن عنوان کرد.
محمد باکری رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی مازندران ادامه داد: در مدت یاد شده از میان بنادر استان، بندر امیرآباد فعال‌ترین بندر در حوزه واردات و بندر نوشهر فعال‌ترین بندر در حوزه صادرات بوده است.مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.