printlogo


دیپلمات چینی:  بحران دریای سرخ  به جنگ غزه مربوط است


کاردار سفارت چین در یمن گفت که پکن با انصارالله و دیگر طرف‌های یمن در تماس است.
به گزارش اقتصادسرآمد، «شائو ژنگ» کاردار سفارت چین در یمن در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط بیان کرد: «چین با حوثی‌ها (انصارالله) و دیگر طرف‌های یمنی در تماس است.»این دیپلمات چینی هم‌چنین از دیگر طرف‌های یمنی خواست مذاکره کرده و توافقنامه صلح را فورا امضا کنند.
او از تلاش‌های عربستان برای صلح در یمن تقدیر و آنها را «مثبت» تلقی کرد و هم‌چنین در ادامه ضمن آنکه «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن را «دوست عزیز» خود خواند، گفت که بارها با او دیدار کرده است.
کاردار سفارت چین در یمن تاکید کرد که پکن در حال همکاری با کشورهای منطقه است تا صلح در دریای سرخ سریعا حاصل شود.
به کزارش ایسنا ،شائو ژنگ در ادامه صراحتا اعلام کرد که پایگاه ارتش چین در جیبوتی در حال حاضر در عملیات دریای سرخ دست ندارد.
ژنگ با اشاره به نقش نیروی دریایی چین گفت: «نیروی دریایی چین طی ۱۵ سال گذشته با مشارکت ۳۵ هزار سرباز چینی از ۷۲۰۰ کشتی در خلیج عدن و سواحل سومالی محافظت کرده است.»
وی به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه شرکت‌های چینی که به ارسال تجهیزات نظامی به ارتش یمن متهم شده‌اند، واکنش نشان داد و مخالفتش را نسبت به این تحریم‌ها ابراز کرد.
کاردار سفارت چین در یمن در راستای این موضوع خاطرنشان کرد: «چین قوانین سختی را در صادرات محصولات نظامی دارد. ما تحریم‌های ایالات متحده را یک‌جانبه و بدون تایید شورای امنیت می‌دانیم.»
او در قسمت دیگری از این مصاحبه ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به روابط آتی چین-یمن، این روابط را «روشن» توصیف کرد و گفت که همکاری‌های موفقیت‌آمیز در حوزه‌های مختلف طی سال‌های آینده میسر خواهد شد.
شائو ژنگ به الشرق الاوسط گفت: «امسال روابط دیپلماتیک چین و یمن ۶۸ ساله می‌شود و ما شاهد همکاری‌های مثمرثمری در حوزه‌های اقتصاد و سیاست بوده‌ایم. هر ۲ کشور به لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنند. ما نسبت به آینده روشن روابطمان مطمئن هستیم و می‌توانیم همکاری را از طریق ابتکاراتی نظیر کمربند و جاده ارتقاء ببخشیم.»
این دیپلمات چینی در طی سفر اخیرش ضمن بازدید از حضرموت و عدن، در رویدادی که طی آن کمک‌های پزشکی چینی از جمله بیش از ۱۰۰۰ اقلام پزشکی و ۱۰ آمبولانس وارد شدند، شرکت کرد.
وی تاکید کرد: «من پیشرفت چشمگیری را مثل بهبود سرعت اینترنت مشاهده کردم اما یمن همچنان با چالش‌هایی مثل تولید برق مواجه است. من در عدن با نخست‌وزیر و سایر مقامات دولتی جهت برگزاری گفت‌وگوهای گسترده دوجانبه و وضعیت یمن دیدار کردم.»
کاردار سفارت چین در یمن در پایان این مصاحبه مجددا به حملات در دریای سرخ اشاره کرد و گفت: «چین معتقد است که بحران دریای سرخ به جنگ غزه مربوط می‌شود و به همین دلیل خواستار صلح فوری در غزه هستیم تا این بحران گسترش پیدا نکند. جامعه بین‌المللی باید نسبت به صلح دریای سرخ متناسب با قوانین بین‌المللی اطمینان حاصل کند. ما هم‌چنین باید به صلح در غزه دست یابیم و به حاکمیت کشورهای منطقه دریای سرخ از جمله یمن احترام بگذاریم.»