printlogo


ایجاد اشتغال و ارز آوری با توسعه پرورش میگو؛
«تأمین آب و تهیه لارو» مشکل پیش روی  پرورش دهندگان میگو 

گروه شیلات - مجتمع پرورش میگو گمیشان، تنها مرکز پرورش میگو در شمال کشور است و توسعه پرورش میگو باعث ایجاد اشتغال و ارز آوری در گلستان می شود. اما نداشتن پایانه صادراتی یکی از چالش‌های جدی تولیدکنندگان میگو در گمیشان است. 
پرورش میگو در استان گلستان از اواخر دهه ۷۰ شروع شد و درحال حاضر مجتمع پرورش میگو گمیشان، تنها مرکز پرورش میگو در شمال کشور است. ۸۰ درصد تولیدات میگو گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا صادر می شود.
هر ساله شروع ذخیره‌سازی پرورش میگو در گمیشان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد‌ و برداشت میگو از شهریورماه تا اواسط مهر انجام می‌شود. هم اکنون معیشت تعدادی زیادی از مردم محلی به پرورش میگو بستگی دارد که مسئولان استان باید این موضوع مهم را در نظر داشته باشند.
در حال حاضر پرورش دهندگان میگو در گمیشان مشکلات مانند تامین امنیت سایت میگو، نبود پایانه صادراتی، مشکل سند، افزایش اجاره بها، نبود کامل مزارع تکثیر لارو و ... دارند.
مسئولان باید مشکلات پرورش دهندگان میگو را در اولین فرصت برطرف کنند که در آینده شاهد افزایش میزان برداشت این محصول در گلستان خواهیم بود. تولیدکنندگان میگو از مسئولان و نمایندگان مجلس درخواست دارند که به مشکلات آنها رسیدگی شود.
یک فعال اقتصادی در تولید میگو در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نگاه کلان اقتصادی ایران عبور از اقتصاد نفتی است و در این شرایط توسعه پرورش میگو باید مورد توجه مسئولان باشد. استان گلستان ظرفیت بسیار خوبی در تولید و پرورش میگو دارد.
محمد حسین علی اصغری ادامه داد: امروز پرورش دهندگان میگو در استان مشکلاتی مانند سرمایه در گردش، کم آبی، تامین لارو، کمبود خوراک و ... دارند. متاسفانه تاکنون مسئولان برای این موضوع برنامه ای جامعه‌ ارائه نکرده‌اند.
وی تصریح کرد: پرورش میگو از اردیبهشت آغاز شده است که پرورش دهندگان مشکلاتی مانند تأمین آب و تهیه لارو روبرو هستند که کار برداشت میگو در ماه مهر را به خطر انداخته است. اکثر پرورش دهندگان میگو در استان  نتوانستند به موقع وام و تسهیلات بانکی مورد نیاز خود را از بانک ها دریافت کنند. متاسفانه این موضوعات به تولید و پرورش میگو در گلستان ضربه وارد کرده است.
وی افزود: اگر مسئولان استانی و کشوری به تولید میگو توجه کنند مطمئن باشید وضعیت اشتغال در گلستان متحول خواهد شد. به هر دلیل گاها در حمایت از تولید میگو واقعا کم کاری صورت می گیرد.
وی گفت: مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار گرفته است. نبود پایانه صادراتی میگو در استان چالش جدی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. از مسئولان می‌خواهیم که با راهکارهای قانونی، مشکل صدور سند برای مزارع میگو را رفع کنند.
مدیر کل شیلات استان گلستان اظهار کرد: طرح توسعه پرورش میگوی گمیشان با هدف اولیه تولید سالانه 17 هزار تن میگو و ایجاد اشتغال برای 20 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال اجرا است.
اسماعیل جباری ادامه داد: فاز اول این طرح به مساحت 4 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است، افزود: "فاز دوم این طرح نیز به مساحت 6 هزار هکتار در حال اجرا است که با رفع برخی مشکلات، شاهد شتاب در اجرای آن خواهیم بود.
وی گفت: باید با ارائه تسهیلات و رفع موانع، زمینه را برای حضور بخش خصوصی در این طرح فراهم کنیم. اولویت واگذاری اراضی فاز دوم این طرح به بومیان منطقه خواهد بود.
وی بیان کرد: امیدواریم در سال جاری نیز با همت بهره برداران میگو استان و همراهی و حمایت های بخش های ذیربط شاهد استمرار موفقیت تولید میگو در استان باشیم. این صنعت راهکاری موثر برای تحقق دو هدف استراتژیک اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی در استان و کشور است.
جباری ادامه داد: فرایند ذخیره سازی بچه میگو در مجتمع گمیشان براساس الزامات فنی -بهداشتی ابلاغی روسای سازمان های شیلات و دامپزشکی کشور از نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه تیرماه هر سال است و معمولا برداشت میگو نیز از اوایل شهریور ماه آغاز و در نیمه مهرماه پایان می یابد.
وی خاطرنشان کرد: لایروبی کانال و ایجاد سه کیلومتر خط جدید کانال برای اتصال آب دریای خزر به مجتمع  بزودی به پایان می رسد و دغدغه پرورش‌دهندگان میگو برطرف شود. امسال تولید بیش از چهار هزار تُن میگو در مجتمع پرورش میگو در گمیشان هدف گذاری شده است.